וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בראיון נדיר - בזמן נאום נתניהו בוועידת איפא"ק

1.3.2015 / 23:00

ערב שיאו של הביקור השנוי במחלוקת של ראש הממשלה בוושינגטון, אובמה יעניק ראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, בעת שנתניהו יישא דברים בפני באי הוועידה המתוקשרת. איראן: "הביקור משרת את האינטרסים שלנו"

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנאום מחר (שני) בפני באי ועידת איפא"ק, ביומה השני של הוועידה, במסגרת ביקורו השנוי במחלוקת בוושינגטון. באותו הזמן, נשיא ארצות הברית ברק אובמה יעניק ראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" בבית הלבן. מדובר בפרק נוסף במתיחות ההולכת וגוברת בין ירושלים לבית הלבן, ערב שיאו של ביקור נתניהו - נאום בפני הקונגרס.

עוד על נאום נתניהו בקונגרס:
נתניהו המריא לוושינגטון: "שליחות גורלית והיסטורית"
נתניהו יוצא לארה"ב; בליכוד מקווים "להחזיר 2 מנדטים"
ערב הנאום: ארגון אמריקני התומך בנתניהו מממן פרסומות נגד הילרי קלינטון

בתוך כך, סגן נשיא איראן, חמיד אבוטאלבי, ויועצו של הנשיא חסן רוחאני לעניינים מדיניים, טען כי ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני "יעמיק את הפערים" בקרב מדינות המערב. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, אבו טאלבי מנה שישה פערים, בהם חילוקי הדעות בין ארצות הברית לישראל בנוגע להתמודדות עם איראן, חילוקי דעות בקרב ההנהגה האמריקנית ומתיחות בין חלקיה השונים של החברה הישראלית.

לדבריו של סגן הנשיא, "נאומו של נתניהו לא יישמע בארצות הברית". אבוטאלבי ציין את נאומו של נתניהו בפני העצרת הכללית של האו"ם, וטען כי "המשחק המוגזם שלו הפך לבדיחה". "דעת הקהל העולמית תומכת במסרים של שלום, ומסרים כאלה נשמעים מאיראן", הוסיף.

בנימין נתניהו וברק אובמה בלשכה הסגלגלה בבית הלבן, 1 אוקטובר 2014. Win McNamee, GettyImages
אובמה ונתניהו בבית הלבן/GettyImages, Win McNamee

בשעה שמטוסו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עשה את דרכו לוושינגטון לקראת נאומו השנוי במחלוקת בקונגרס, פורסם סקר חדש בארצות הברית שמצביע על כך שרוב הציבור האמריקני מתנגד לדרך שבה אורגן ביקורו של נתניהו. חמור יותר מבחינתו, הסקר מראה שקרוב למחצית מהאמריקנים כלל אינם מתעניינים בנאום ולא שמעו עליו בתקשורת עד כה.

את הסקר פרסם העיתון "וול סטריט ג'ורנל", אחד מכלי התקשורת המכובדים והאמינים בארה"ב, שמאמרי המערכת שלו לרוב תומכים בקו של נתניהו כלפי איראן. הסקר מראה כי 48% מהנשאלים מתנגדים לאופן שבו נתניהו הוזמן לקונגרס, מאחורי גבו של הבית הלבן, לעומת כ-30% בלבד שתומכים במהלך. שאר המשיבים לא גיבשו דעה בנושא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצאתו לוושינגטון. עמוס בן גרשם, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה טרם ההמראה מנתב"ג, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשם

נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר הוא שכמעט מחצית מהציבור האמריקני כלל לא שמעו על נאומו של נתניהו עד שנשאלו על כך בסקר. זוהי עדות לכך שהנאום, למרות העיסוק הרב שהוא יוצר בתקשורת הישראלית ובמעגלי השלטון בוושינגטון, אינו באמת נמצא במקום בולט בסדר היום האמריקני. נתניהו יצטרך לעבוד קשה ביומיים הקרובים כדי לשנות זאת, בשעה שהבית הלבן דווקא מנסה להוריד את המתיחות ולשדר שהנאום לא ישפיע על השיחות עם איראן.

הסקר מראה גם על חלוקה מפלגתית ברורה בארה"ב ביחס לנתניהו, כאשר ל-49% מהרפובליקנים יש דעה חיובית על ראש הממשלה, לעומת 13% בלבד מהדמוקרטים. יש לציין כי בקרב הרפובליקנים, התמיכה בנתניהו זינקה ביותר מ-10% בחצי השנה האחרונה, על רקע ההתקוטטות הפומבית שלו עם הנשיא ברק אובמה. הנתון הנמוך שלו בקרב דמוקרטים, לעומת זאת, מצביע על עומק המשבר בין ישראל לבין מפלגת השלטון בארה"ב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לבסוף, הסקר מראה כי למרות הביקורת על נתניהו, התמיכה בישראל עדיין איתנה. בשעה של-30% בלבד מהאמריקנים יש דעה חיובית על ראש ממשלת ישראל, הרי ש-47% מהם מחזיקים בדעה חיובית על ישראל עצמה. סקרים אחרים מהעת האחרונה הצביעו על תמיכה גבוהה עוד יותר בישראל בקרב תומכי שתי המפלגות.

סקר זה הוא השלישי בחודש האחרון של כלי תקשורת בולט בארה"ב, שמצביע על התנגדות ציבורית להתנהלות הבלתי-דיפלומטית של נתניהו והרפובליקנים כלפי ממשל אובמה. קדמו לו סקרים ברשת CNN ובאתר "האפינגטון פוסט" שהצביעו על ממצאים דומים.

לפני שהמריא: נתניהו שוחח עם קרי על איראן

בתוך כך, "ניו יורק טיימס" דיווח היום כי טרם המראתו לוושינגטון, שוחח אמש ראש הממשלה נתניהו עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי. גורם אמריקני אמר לעיתון כי שיחת הטלפון התמקדה במצב המשא ומתן בין איראן למעצמות לגבי הסכם הגרעין. כמו כן, לדבריו, השיחה עסקה בביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון ובחששו של קרי מפני המצב הכלכלי ברשות הפלסטינית.

כמו כן, הסנאטורית הדמוקרטית הבכירה דיאן פיינשטיין הכריזה כי תגיע לנאומו של ראש הממשלה בקונגרס. בריאיון ברשת CNN, טענה פיינשטיין כי נתניהו "שחצן" בטענתו כי הוא מדבר בשם כל היהודים. "הוא לא מדבר בשמי", אמרה, "השחצנות לא מועילה לישראל". לדבריה, "אחריותי היא לדאוג לא רק למדינת ישראל, אלא גם לעתיד העם היהודי. מסיבה זו, אנו מתנגדים נחרצות להסכם בין המעצמות לאיראן, שעלול לסכן את קיומה של ישראל".

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי משוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מחדרו במלון בקהיר. 25 ביולי 2014. רויטרס
שיחת התעדכנות. שר החוץ ג'ון קרי/רויטרס

במקביל, הכלכלן האמריקני הידוע רוברט רייך, שכיהן כשר העבודה בממשל קלינטון, מתח ביקורת חריפה על הגעתו של ראש הממשלה נתניהו לוושינגטון, וטען כי נאומו בקונגרס "מרעיל את היחסים בין ישראל לארצות הברית". את הדברים פרסם רייך בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו, והם זכו לאלפי שיתופים.

רייך הפנה את דבריו לא רק לנתניהו, אלא לכל תושבי ישראל, והזהיר כי "עליכם לדעת שהברית החדשה בין ראש הממשלה שלכם לבין המפלגה הרפובליקנית שלנו ואיפא"ק (השדולה הפרו-ישראלית בקונגרס), לצד כמה יהודים ימנים כגון המיליארד שלדון אדלסון, מרעילה את היחסים בין ישראל וארה"ב.

הפוסט שפרסם רוברט רייך:

"החלטתו של נתניהו לנאום בקונגרס ביום שלישי ולטעון נגד הסכם גרעין עם איראן - המהווה את אחת מהעדיפויות החשובות ביותר של הנשיא, וגם לנאום בפני איפא"ק, שבועיים בלבד לפני הבחירות אצלכם - כופה את הפוליטיקה הפנימית שלכם, על זו שלנו (...) וגורמת לאמריקנים רבים לצאת נגד ישראל", כתב רייך.

רייך אינו הבכיר האמריקני הראשון שיוצא בפומבי נגד הנאום השנוי במחלוקת. בשבוע שעבר תקפה גם היועצת לביטחון לאומי של ארצות הברית, סוזן רייס, את כוונתו של נתניהו לנאום בקונגרס. בריאיון לעיתונאי צ'רלי רוז, הבהירה רייס כי "מה שקרה בשבועות האחרונים, בשל ההזמנה של יו"ר בית הנבחרים וההסכמה של ראש הממשלה נתניהו, לא היה רק מצער - אלא גם הרסני". לטעתנה, "היחסים בין המדינות היו תמיד מעל הפוליטיקה. יש לשמור על זה כך. אנחנו רוצים זאת. אני חושבת שגם ישראל רוצה זאת".

הכלכלן ושר העבודה לשעבר רוברט רייך – וושינגטון, 2014. GettyImages
"החלטתו של נתניהו גורמת לאמריקנים רבים לצאת נגד ישראל". הכלכלן רוברט רייך/GettyImages

השר נפתלי בנט התייחס היום להסכם המתגבש בין המעצמות לאיראן, ותיאר אותו כ"אסון בממדים היסטוריים". בדברים שנשא בפני באי ועידת איפא"ק בוושינגטון, אמר: "ההסכם המתגבש עם איראן נותן תעודת כשרות להעשרת אורניום ולתכנית הגרעין האיראנית, ויסלול לאיראן נתיב ברור להשגת נשק גרעיני תוך מספר שנים".

לטענתו, "יש כאן הסכם מתגבש שהוא נגד האינטרס של העולם החופשי, עם אלטרנטיבה ברורה. במקום לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, ניתן להטיל עוד סנקציות ולהדק את הסנקציות הקיימות, ולהביא את איראן למקום שאין לה ברירה אלא לוותר על תכניתה הגרעינית".

עם המראתו אמש לוושינגטון, אמר נתניהו: "כמה ימים לפני תענית אסתר, אני יוצא לוושינגטון בשליחות גורלית, אפילו היסטורית. אני מרגיש שאני שליח של כל אזרחי ישראל, גם של אלה שלא מסכימים, של העם היהודי כולו. אני חש דאגה עמוקה וכנה לביטחונם של כל אזרחי ישראל, לגורל המדינה, לגורל העם שלנו ואני אעשה כל מה שביכולתי כדי להבטיח את עתידנו".

לפני הנסיעה, הסבירו הבוקר גורמים מדיניים בסביבתו של ראש הממשלה כי למרות העימות עם ממשל אובמה, נסיעתו לוושינגטון היא ההזדמנות האחרונה לבלום את הסכם הגרעין המתגבש עם איראן. נוסף על כך, סיפרו הגורמים כי הם חשים מעודדים מכך שהתחזיות על כך שהקונגרס צפוי להיות ריק בעת הנאום מאחר שרבים יחרימו אותו, התבררו כלא נכונות. לטענתם, לנתניהו צפויה להיות תמיכה רבה הן מהצד הדמוקרטי והן מהצד הרפובליקני.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 17:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully