וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי מערכת הבריאות: "לא נחשוש לשבות אחרי הבחירות"

1.3.2015 / 15:20

ארגוני בריאות מובילים חברו כדי לדרוש מהמועמדים להתחייב להציל את מערכת הבריאות. גורם בכיר באוצר מאשים את הרופאים שלהם אינטרס להציג "מצג שווא". לדבריו, המשאבים המופנים זולגים תמיד לרפואה הפרטית

כמעט שבועיים לפני הבחירות, חברו יחד ארגונים מובילים בתחום הבריאות כדי להפנות אצבע מאשימה כלפי הפוליטיקאים, אשר לדבריהם "שכחו את ציבור הבוחרים ברגע של חולי, חולשה וסבל". במסיבת עיתונאים שכינסו היום (ראשון) הם יצאו בקריאה למועמדים בבחירות: "הציגו בפני הציבור תכנית להצלת מערכת הבריאות בישראל. התחייבו במפורש להחזיר למערכת הבריאות הציבורית את הכסף שנלקח ממנה". בהסתדרות האחיות מגדילים לעשות ומאיימים בשביתה אחרי הבחירות.

בדיקת וואלה: אילו פתרונות מציעות המפלגות למשבר הרפואי?

מסיבת עיתונאים של קואליציית הבריאות, רמת גן. פברואר 2015. דרור עינב
ליאוניד אידלמן, היום/דרור עינב

החברים ב"קואליציית הבריאות" הם ההסתדרות הרפואית, הסתדרות האחיות, קופות החולים מכבי וכללית, האגודה לזכויות החולה, ארגון צרכני הבריאות ואיגוד הפרמדיקים בישראל. "פוליטיקאים נכבדים, אני מאשים אתכם", פתח יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר לאוניד אידלמן, את דבריו. "אני מאשים אתכם בכך שבמשך 20 השנה האחרונות שחקתם את תקציב הבריאות של מדינת ישראל. הזנחתם את הקופות ואת בתי החולים. הפקרתם את החולים ואת הצוותים הרפואיים כאחד. שכחתם את ציבור הבוחרים ברגע של חולי, חולשה וסבל. מערכת הבריאות צועדת לאחור – ואתם אשמים בזה. מטופלים מחכים חודשים רבים בתור לניתוח – ואתם אשמים בזה. אנשים עניים בפריפריה מתים מוקדם יותר – ואת האצבע המאשימה אני מפנה כלפיכם. אתם הפוליטיקאים, כולכם אשמים. מכל המפלגות. מכל צדי הקשת הפוליטית".

נציגי הארגונים הצרו על כך שההשקעה לבריאות ביחס לכל תושב היא מהנמוכות במדינות המערביות המתקדמות. "בעוד בישראל ההשקעה בבריאות לנפש עומדת על כ-2,300 דולרים, במדינות ה-OECD היא עומדת על כ-3,500 דולרים ובארצות הברית על קרוב ל-8,700 דולרים. ממשלות ישראל לדורותיהן יצרו בור של יותר מתשעה מיליארד שקלים בתקציב הבריאות. למעשה, לקחו לציבור את הכסף שמגיע לו עבור בריאותו. ממש לקחו לו מהכיס".

ד"ר אידלמן התייחס לנתונים שהתפרסמו לאחרונה, שלפיהם שיעור מיטות האשפוז בישראל הוא מהנמוכים במדינות ה-OECD, ועומד על כ-1.9 מיטות לאלף נפש לעומת ממוצע של כ-3.3 מיטות לאלף נפש. "זוהי הסיבה למראות הקשים של קשישים במסדרונות, לתמותה של כ-5,000 חולים בגלל זיהומים בכל שנה. כן, אנשים מתים מזה", אמר אידלמן והתריע: "בישראל חסרים אלפי אחים ואחיות בבתי החולים ובמרפאות הקהילה. בשנים הקרובות יורגש מחסור קריטי ברופאים וברופאות".

מסיבת עיתונאים של קואליציית הבריאות, רמת גן. פברואר 2015. דרור עינב
"קואליציית הבריאות"/דרור עינב

"גירעון של 9 מיליארד שקל הוא קיפוח חיים של עשרות, מאות ואולי אלפי חולים", אמר בחריפות רן סער, מנכ"ל קופת החולים מכבי. "הקיצוץ בתקציבי הבריאות הוא קיצוץ בשירותי הבריאות שמגיעים לחולה שלי חוסר ההשקעה הלאומית בחינוך לבריאות וברפואה מונעת – פוגע בחולה שלי וגורם להתפשטות החולי". סער פנה למועמדים לכנסת הקרובה: "תשקיעו בבריאות של החולים שלנו, תנו להם תקווה ותנו להם עזרה. אתם, חברי הכנסת החדשים, צריכים לדעת שהחיים של החולים תלויים בכם".

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, הוסיפה כי "אנחנו הפרייארים של המערכת. כשהם מרכיבים קואליציה, הם רבים על תיק האוצר, על משרד השיכון. בינתיים, לנו יש הומלסים במסדרונות. זאת בושה למדינת ישראל". כהן סיפרה על נוהל חדש שהתקבל היום ממשרד הבריאות, לפיו על האחיות בבתי החולים לתת מענה לחולים חדשים כל 15 דקות. "על איזו רגל נוספת האחיות יכולות לקפוץ?", היא קראה. בתשובה לשאלת עיתונאים אמרה כהן כי "אם נמשיך לעבוד בעומסים האלה, לא נחשוש לשבות אחרי הבחירות".

"הרופאים יחתימו כרטיס בארבע וילכו לנתח באסותא"

"מישהו צריך לבוא ולהגיד 'אני מגביל את הרפואה הפרטית כדי שתפסיק להתחרות ברפואה הציבורית'"

גורם בכיר באוצר אמר לוואלה כי "יש גורמים שהיו רוצים להציג מצג של כאוס בהתנהלות הממשלה, הבעיה היא שהמצג הזה מייצר נזק בלתי הפיך למערכת, כי אנשים ששומעים את זה לא רוצים ללכת לבתי החולים. בעלי האינטרס השני הם אלה שמקבלים משכורת מהמערכת הזאת, שזה רופאים".

עוד אמר הגורם כי בין השנים 2008 ו-2014, תקציב מערכת הבריאות גדל ב-56%. "זה מראה איפה סדר העדיפויות של הממשלה. לאן הכסף הזה הלך? לתוספת של 1,000 מיטות אשפוז, שהם תוצאה של החלטת ממשלה. 80% כבר ניתנו".

הגורם התייחס לנאמר במסיבת העיתונאים ולתשעה מיליארד שקלים בהם נקב סער. "כמה שלא נוסיף, המשאבים בורחים למערכת הפרטית וכל הכסף במערכת הציבורית הולך לשכר", אמר הגורם. "משום שיש מערכת פרטית ללכת אליה. אנחנו נוסיף ונוסיף, והרופאים יחתימו כרטיס בארבע וילכו לנתח באסותא".

"מערכת הבריאות דומה לבריכה שיש בה הרבה מים, ויש בה חור ענק, המון תשומות ומשאבים עוברים למערכת הפרטית", הוסיף. "מישהו צריך לבוא ולהגיד 'אני מגביל את הרפואה הפרטית כדי שתפסיק להתחרות ברפואה הציבורית'. אפשר לעשות את זה. על פי ועדת גרמן, יוגבל מספר הפרוצדורות במערכת הפרטית. אפשר להוסיף עוד כסף, אבל הכסף יזלוג מהחור הזה, כי בסוף יש חדר ניתוח ריק אחר הצהריים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully