וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הגולן הסורי: המאמץ של אסד וחיזבאללה מקרטע

26.2.2015 / 7:24

בניגוד לדיווחים הדרמטיים בכלי התקשורת בלבנון, המבצע הצבאי הנרחב בתמיכת איראן לא נושא פרי. באזור מתנהלים קרבות עם אנשי האופוזיציה הסורית, אך עד כה ללא הכרעה לכאן או לכאן. במערכת הביטחון בישראל יכולים, בינתיים, להיות שקטים

צילום: אל-מנאר, אל-עאלם, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד: צבא סוריה נלחם ברמת הגולן)

על אף שלל הדיווחים הדרמטיים בתקשורת הלבנונית, בעיקר זו המזוהה עם חיזבאללה, על מתקפה נרחבת יוצאת דופן שנועדה לטהר את רמת הגולן הסורית מגורמי אופוזיציה, מתברר כי המהלך הצבאי של משטרו של נשיא סוריה, בשאר אסד, יחד עם לוחמיו של חסן נסראללה, אינו נושא פרי.

המבצע הצבאי הנרחב, הזוכה גם לייעוץ איראני, החל לפני כשבועיים לערך. בימים הראשונים דיווחו כלי התקשורת המזוהים עם אסד ועם ארגון הטרור השיעי על התקדמות מהירה של כוחותיהם בגזרת רמת הגולן הסורית ועל כיבוש מספר גדול של כפרים שהיו בשליטת האופוזיציה.


עוד על הקרבות ברמת הגולן הסורית:
גורמים ביטחוניים: "חיזבאללה משתלט על הגולן - קו אדום מבחינתנו"
"שני אנשי משמרות המהפכה האיראניים נהרגו בדרום סוריה"
הצבא הסורי תוקף במעוז המורדים האחרון: "הקרב יהיה ארוך"

פגישה בין אסד לנסראללה ב-2010. AP
שיתוף הפעולה הביא הישגים דלים. נסראללה ובשאר אסד בדמשק ב-2010/AP

ואולם, מתברר כי ההישגים הצבאיים של המבצע הזה דלים במיוחד במקרה הטוב. למעשה, עד כה לא נרשמו הישגים צבאיים כלל. כוח צבא סוריה, הכולל כמה אלפי חיילים, לצדם של מאות לוחמי חיזבאללה בלבד, השתלט על כפרים בודדים ועל כמה תלים. האופוזיציה הסורית החילונית, מנגד, הפועלת לצד אנשי ג'בהת א-נוסרה המזוהים עם אל-קאעדה, הצליחה אף היא לכבוש כמה כפרים ותלים. למעשה, המצב ברמת הגולן הסורית לא השתנה כלל בעקבות אותו מבצע - אף שהדברים יכולים להשתנות בכל יום נתון. תחילה נימק זאת חיזבאללה במזג האוויר הקשה, אך גם לאחר שחלפה הסופה החורפית לא נרשמה התפתחות בגזרה. באזור מתנהלים קרבות, אך ללא הכרעה לכאן או לכאן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הכוחות של צבא סוריה ושל חיזבאללה מתמקדים בניסיונות להשתלט על מרכז רמת הגולן הסורית, בקרבת הציר הראשי שבין קוניטרה לבין דמשק. מדובר בניסיונות שנועדו ככל הנראה להבטיח את קיומן של דרכים לעיר הבירה ללא קשר לישראל. צבא סוריה, למרבה ההפתעה, לא הפנה לאזור הקרבות הזה את כוחותיו המובחרים ביותר, אלא כוחות סדירים שפעלו בגזרה. כך גם במקרה של חיזבאללה והכוחות שהקצה לקרבות. בשטח אין שימוש באמצעי הלחימה המתקדמים שיש ברשות הארגון השיעי, ושבהם הוא עשה כבר שימוש בעבר בלחימה בגזרות אחרות כמו רכס קלמון או אל-קוסייר.

על פי דיווחי האופוזיציה, אין אבדות כבדות בשני הצדדים בקרבות הללו, וזאת למרות הטענות על שימוש בגז כלור נגד מתנגדי אסד. ברמת הגולן הסורית ישנם כוחות גדולים של האופוזיציה - על פי הערכות מדובר בקרוב לכ-10,000 לוחמים משלל קבוצות, ובהן המשמעותית ביותר, ג'בהת א-נוסרה הקיצונית. חיזבאללה, מצדו, מנהל מאמץ צבאי נוסף גם בגזרת חאלב, אך גם שם לא הצליח לרשום הישגים צבאיים משמעותיים.

כישלון המבצע - בשורה משמחת לישראל

חוסר ההצלחה של המבצע הצבאי של אנשי אסד ושל חיזבאללה ברמת הגולן עד כה הוא בשורה משמחת עבור ישראל. לאחרונה הביעו גורמים במערכת הביטחון חשש מההשלכות האפשריות של נפילת האזור לידי הציר הרדיקלי. "אין בכוונת ישראל לאפשר התבססות של חיזבאללה או של איראן ברמת הגולן הסורית", הבהירו הגורמים. "מדובר בקו אדום".

כוחות צבא אסד בדיר אל-אדס, מדרום לדמשק, פברואר 2015. רויטרס
לוחמים הנאמנים למשטר אסד חוגגים את כיבוש תל-עדס שבדרום סוריה, החודש/רויטרס

לדברי הגורמים, מצב שכזה יחייב את צה"ל לשקול שינויים אסטרטגיים בתכנית הפעולה שלו, ולכך יהיו השלכות אזוריות מרחיקות לכת. לפני כשנתיים הועלה רעיון להקים רצועת ביטחון במקרה של הסלמה בלחימה בסוריה, אך הנושא ירד מהפרק. לבסוף החליט הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, להגיב לכל הפרה בתקיפה נקודתית לעבר מקור הירי - כולל לעבר עמדות סוריות שבחסותן נפתחה האש. עם זאת, תרחיש האימים שלפיו מתקפת חיזבאללה באזור תצליח להביס את המורדים, יחייב תגובה שונה.

באגף המודיעין טוענים כי כרגע הקרבות רחוקים מאוד מהגבול הישראלי - לפחות עשרה קילומטרים בקו אווירי. למרות זאת, בפיקוד הצפון עדיין חוששים כי התקפות המורדים עלולות להיכשל, וכתוצאה מכך עשויים כוחותיהם להימלט לכיוון הגבול הישראלי. תרחיש שכזה עשוי לגרור את חיזבאללה או את צבא סוריה להגיב באש נגד המורדים בקרבת הגבול, וזו עלולה לזלוג גם לשטח ישראל, כפי שקרה לא פעם בשנתיים האחרונות.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully