וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העיר הלבנה": תל אביב הוקירה 14 נשים - אף לא אחת מזרחית

26.2.2015 / 7:24

לאחר שהעירייה ניסתה לגשר על הפער בין המגדרים ובחרה נשים בלבד לקבלת תואר יקיר העיר, מסתבר ש-13 מהן אשכנזיות, אחת ערביה ואין אף מזרחית אחת. ראש הוועדה הבוחרת: "יש לנו חברי ועדה מאוד מזרחים והם בחרו במועמדות הראויות"

נורית הירש. אביב חופי
היא בפנים, אבל אף אישה מזרחית לא. נורית הירש/אביב חופי

עיריית תל אביב-יפו תחלק גם השנה את תואר יקיר העיר לתושבים הבולטים בפועלם, והפעם בסימן נשים. לאחר שבשנת 2014 התרעמו התושבים על אי השוויון בין המינים וחוסר בייצוג הולם לנשים, הוועדה העירונית בראשות נתן וולך בחרה 14 נשים להעניק להן את התואר - אך אף אחת מהן אינה ממוצא מזרחי. מתוך 14 הנשים, בחרה הוועדה נציגה אחת שאיננה אשכנזיה - מדלן עזאר, ערביה תושבת יפו. כמו כן, נבחרו גם הסופרת רות סירקיס והיוצרת נורית הירש.

בהסתכלות אחורה על מקבלי התואר, שמעניקה העירייה משנת 1976, נראה כי רוב גורפיו הם אשכנזים ומעטים בלבד הם מזרחים וערבים. משנת 2000 קיבלו את התואר 84 תושבי העיר, מתוכם 70 אשכנזים, שלושה ערבים ו-11 מזרחים.

עוד בוואלה חדשות:
מכת הסמים בבתי הספר: "הפך לנורמה, מורים מעלימים עין"
סערה במערך הכבאות על דברי הנציב: "להשבית תחנות"
3 נעצרו בארה"ב: "נחטוף מטוס בשביל דאעש"

שולה קשת, פמיניסטית מזרחית ומנכ"לית תנועת "אחותי", שעוסקת בנושאים של לאומיות, אתניות ופמיניזם, התייחסה לנושא ואמרה: "יש פה עיר שמחולקת לשניים - העיר הלבנה והעיר השחורה". לדבריה, "העיר הלבנה היא עולם בתנאי מדינת עולם ראשון, והעיר השחורה היא בתנאי מדינת עולם רביעי. אני הגשתי שתי מועמדות בנות 70 ו-80, שפועלות במשך שנים ומובילות מאבקים לרווחת התושבים בדרום תל אביב. למה זה פחות חשוב מאשר לתת פרס הוקרה למשוררת ולפרופסור? כי הן לא שייכות לשבט הלבן".

לדברי קשת, הפרס מהווה תמונת מראה עבור כל הפרסים שמחולקים בישראל. "הסתכלתי על שמות חברי הוועדה. יש שם עשרה חברים, מתוכם שמונה גברים ורבים מהם מזרחים. לצערי, הם הפנימו את השיטה הלבנה ופועלים באופן עיוור, ומזלזלים גם הם בנשים בדרום תל אביב", אמרה. קשת טוענת כי השינוי שעשתה העירייה בנושא המגדרי הוא לא העיקר, אלא השוויון כולו. "שמעתי את אסף זמיר, סגן ראש העיר, מתגאה בעניין המגדרי", סיפרה. "אבל זה לא צריך להיות רק על פי ייצוג מגדרי, אלא גם לפי ייצוג אתני, לאומי ושוויוני, אחרת זו אפליה בוטה ומידור של קהילות שלמות".

גם יעל יפת, חברת מועצת העיר מסיעת "עיר לכולנו", התרעמה על מידורן התמוה של נשים מזרחיות מהענקת התואר. "הבנתי שהגישו מועמדות עבור שתי נשים מזרחיות, אך לא בחרו באף אחת מהן", סיפרה. "הוועדות האלה צריכות לתת ייצוג הולם לנשים, גברים, מזרחים ואשכנזים, הבעיה הזאת נמצאת לא רק בפרסים של יקירי ויקירות העיר שנותנים מדי פעם, אלא גם ברחובות. עד שלא יהיה שינוי מהותי בתפיסה של העירייה בנושא, אנחנו נרוץ בכל שנה אחרי עצמנו ולא נצליח לשנות את זה".

"דווקא יש נציגה ערביה"

לוועדה העירונית אשר בוחרת את יקירי העיר - עשרה עד 20 נבחרים ונבחרות בכל שנה - יש שלושה קריטריונים בלבד לבחירתם: עליהם להיות תושבי העיר, בני יותר מ-70 ושניתן לציין את פועלם עבור תל אביב-יפו. מקבלי התואר זוכים בחניה חינם לכל החיים ולארוחה שנתית עם ראש העירייה.

נתן וולך, יו"ר הוועדה לבחירת יקירי העיר, התייחס לדברים ואמר: "דווקא יש נציגה ערביה. בחרנו את המועמדות פה אחד, על פי ההחלטה של כל חברי הוועדה. השיקולים היו מועמדות ראויות - אלו המועמדות שהיו מתאימות. השנה הלכנו על בחירה של נשים, ובחרנו רשימה מצוינת. יש לנו חברי וועדה מאוד מזרחים והם בחרו במועמדות הראויות".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully