וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האב טבע לעיני ילדיו, המשפחה תובעת מאות אלפי שקלים מביטוח תלמידים

שניים מהילדים, אז בני 8 ו-9, לקו בפוסט-טראומה קשה בעקבות האירוע הקשה שבעקבותיו הפך האב לצמח. בין היתר הם סבלו מהזיות מתמשכות, נשרו מבית הספר ואף ניסו להתאבד. רק לאחרונה התברר להם כי הם זכאים לתבוע פיצויים

האם עם ילדיה, שראו את אביהם טובע ומאז מתקשים להתמודד עם הטראומה, פברואר 2015. ראובן קסטרו
"הסיוט חוזר להם לעיניים". האם ושלושת ילדיה/ראובן קסטרו

צעד חסר תקדים: עשר שנים אחרי שהאב טבע מול עיני ילדיו, ואחרי שאלה לקו בעקבות זאת בפוסט-טראומה חמורה, תבעה המשפחה את ביטוח התאונות האישיות של הילדים בכ-1.3 מיליון שקלים. הביטוח שולם על ידי ההורים במסגרת תשלומי החובה של בית הספר שבו למדו שלושת הילדים.

תחילת האירוע בחג השבועות בשנת 2005. ט' בן העשר, ש' בן התשע ו-ל' בת השמונה הלכו עם אביהם לחוף רידינג שבתל אביב. החוף לא היה מגודר אז ולא הוצבו שלטים המורים על הסכנה שברחצה הקרובה לטורבינות של תחנת הכוח באזור. כמו כן, המשפחה טענה כי החנייה המסודרת בתשלום יצרה רושם מוטעה שמדובר בחוף מסודר. זמן קצר לאחר שהאב נכנס עם שני ילדיו הקטנים לשחות, הוא נסחף והחל לטבוע. ט', בנו הבכור, הצליח למשות את אביו מהמים ואילו מתרחץ אחר במקום נחלץ לעזרתם של האחים הקטנים. ט' סחב את אביו אל החוף, כאשר הוא מחוסר הכרה וקצף יוצא מפיו. לאחר שעבר ניסיונות החייאה באמצעות מכות חשמל בחוף הים, הוא פונה לטיפול נמרץ בבית החולים, אך נותר עד היום במצב של צמח בבית חולים לוינשטיין.

במקביל, שני ילדיו הקטנים הובהלו לטיפול רפואי אף הם, ושוחררו כעבור כמה ימים. עם זאת, מסכת העינויים שלהם נמשכת עד היום – ש', האח האמצעי, קיבל 100% נכות על בסיס סעיף נפשי. הוא עבר טראומה קשה שגרמה לו להתקפי זעם ולחולשה פיזית, הוא סירב לאכול או להתקלח, סבל מהרטבת לילה, נעדר מימי לימודים רבים, התקשה להבדיל בין מציאות לדמיון וניסה לשים קץ לחייו. שנה לאחר האירוע, הוא אובחן כסובל מפוסט-טראומה ומאז הוא נוטל תרופות פסיכיאטריות. ל', אחותו הקטנה, סבלה מתופעות דומות. היא חוותה התפרצויות זעם, התעללה בכלב המשפחה, דמיינה חזיונות שווא של אנשים ללא ראשים, איימה להתאבד כמה פעמים והוגדרה פוסט-טראומתית ובעלת הפרעה דיכאונית. היא אושפזה בכפייה בבית חולים לחולי נפש באזור השפלה וגם היא, כמו אחיה, לוקחת כדורים פסיכיאטרים קשים עד היום.

עוד בוואלה חדשות:
מדינה בלי בית: הפנים שמאחורי משבר הדיור בישראל
אלף עובדי כיל מפגינים בצומת בית קמה: "נעלה את גובה הלהבות"
רשת סמים נוספת נחשפה: הפעם בתיכון בתל אביב

נחל הירקון אחרי פינוי הדגים המתים. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
חוף רידינג בתל אביב/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

"הייתי בלחץ אדיר", שחזר ט', האח הבכור. "אחים שלי נפגעו בצורה קשה וזה מלווה אותם עד היום. הם מתעוררים בצרחות, הם חושבים שהם בתוך מים והם סובלים מבריחת שתן. אין להם חברים והם לא חלק ממעגל חברתי. הפסיכיאטרים שלהם מכנים אותם 'ילדים אבודים' - זה פשוט אסון. אני המפרנס היחיד בבית כי אימא שלי חייבת להיות איתם".

ש' ו-ל' החלו לנשור במהרה ממערכת החינוך הרגילה. תחילה, שולבו בכיתות קטנות של חינוך מיוחד, אך עד מהרה הם לא הסתדרו באף מסגרת - הן חינוכית והן תעסוקתית - והחלו להסתגר בתוך עצמם. "היינו אופטימיים בשנה הראשונה לגבי הילדים, אבל עכשיו כבר לא", סיפרה בייאוש אמם של הילדים הפגועים. "שבוע אחרי האירוע, כשהבן האמצעי שלי חזר ללימודים, הוא עלה לקומה השנייה בבית הספר וניסה לקפוץ משם ולהתאבד. הוא היה אז רק בן תשע. הסבירו לי בבית הספר שאי אפשר לקבל אותו. היינו כמה שבועות באשפוז יום ואז החזירו אותו עד שנשר סופית מהלימודים".

האם הוסיפה כי כתוצאה מפגיעתם הנפשית האנושה של הילדים היא אינה יכולה לצאת לעבוד. "מאוד קשה לי. אלו שני ילדים עם התפרצויות זעם לעתים קרובות, בכי וצרחות אל תוך הלילה, הסיוט חוזר להם לעיניים", אמרה האם. "הילדים האלו ראו את המוות בעיניים אז אין מה לצפות מהם בכלל. עד היום לי יש את הטראומה בכל חג שבועות. גם הדרך שבה גיליתי את זה הייתה הכי אכזרית שיש. שוטר התקשר אליי ואמר לי 'בואי מהר, כל המשפחה שלך טבעה בים'. עד היום נשארה בי הצלקת והם חוו את זה בפועל, אז מה יגידו? מאז אלו החיים שלנו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"המשפחה שלנו התפוררה עד היסוד"

מאז האירוע מצבה הכלכלי של המשפחה הורע והם מתקיימים מקצבאות נכות קטנות היקף מביטוח לאומי ומתבססים על הכנסה צנועה חודשית של הבן הבכור, שערק מהצבא כדי לממן את המשפחה. "המשפחה שלנו התפוררה עד היסוד, אבל אני לא אחיה לנצח. היום אני אישה בת 40 וכמעט עשר שנים נלחמת כל יום ביומו עם שני ילדים עם בעיות קשות, כמה אני אוכל לסחוב עוד?", תהתה בייאוש.

אלא שלאחרונה גילתה המשפחה את אשר הורים רבים לא יודעים - ביטוח תאונות אישיות, מס תשלום בשווי של 49.5 שקלים לשנה בממוצע לילד, אותם מחויבים ההורים לשלם בסל תשלומי ההורים, מקנה להם הגנה משפטית ומבטח אותם 24 שעות ביממה, גם מחוץ לכותלי בית הספר ומעבר לשעות הלימודים. בנוסף, מכסה הביטוח נזקים נפשיים הנגרמים לילדים. המשפחה תבעה את הביטוח באמצעות עו"ד כרמי בוסתנאי לפני כמה שבועות, למרות שאינם תלמידים עוד ואף שחלפו כמעט עשר שנים מאז המקרה, וזאת משום שהחוק מגן על התלמידים עד גיל 21.

אילוסטרציה. ShutterStock
הילדים מבוטחים 24 שעות, גם מחוץ לכותלי בית הספר/ShutterStock

בתביעה, שמתנהלת בבית משפט השלום בקריית גת, דרשו לקבל את הסכום המקסימאלי המגיע להם במסגרת הפוליסה - 668,183 שקל לכל ילד, ולהכריז על נכות לצמיתות. בנוסף, דרשו כי חברת הביטוח תממן חוות דעת בריאותיות לשני הילדים, שעלותן אלפי שקלים ובדרך כלל מושתות על התובעים בתיק, וכן ביקשו לבטל את תשלום דמי אגרת התביעה, בשווי 20 אלף שקלים, 2.5% מגובה התביעה, לכל תביעה בשל מצבם הכלכלי. לאחרונה החליטו השופטים לקבל את דרישתם וכעת מתנהל דיון על גובה הפיצויים. לצד תביעה זו, מתגבשת כעת תביעת נזיקין של הילדים ושל אביהם דרכם את חברת החשמל ועיריית תל אביב.

"אין תקדימים כאלה, זה אחד המקרים הבודדים שהיו בנזקים נפשיים בביטוח תאונות לתלמידים וללא ספק הנדיר והקשה ביותר", אמר בוסתנאי, המתמחה בביטוח תאונות אישיות ומנהל הפורום לביטוח תאונות לתלמידים. "האבא הפך לצמח, הילדים בטראומת החיים שלהם ולא הצליחו להתאושש כל השנים. ביטוח לאומי קבע את הנכות שלהם והנזק הוא הגבוה ביותר. משפחה שלמה ספגה נזק כה קשה בפעילות שעות הפנאי בחוף הים שנראה כמו מקום תמים וכשיר לרחצה.

"צריך להביא את זה למודעות הציבור, כשאומרים תאונות לרוב חושבים על שבירת יד או רגל, אבל ההורים לא יודעים שיש זכות לפיצוי על נזק נפשי ופיזי גם בשעות הפנאי שלא קשורים לפעילות חינוכיות בבית הספר והגנים", הוסיף. "זה משהו שחברות הביטוח לא ששות לאשר, מתוך רצון להשאיר את הכסף אצלן בקופה".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully