וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסמכים שהודלפו חושפים: "המוסד סתר עמדת נתניהו לגבי איראן"

רשת אל-ג'זירה החלה לחשוף חלק ממסמכי ה-"Spy Cables", ולפיהם המוסד קבע ב-2012 כי טהראן לא מעשירה אורניום ברמה הנדרשת לפיתוח הפצצה, בניגוד לדברי ראש הממשלה ובדומה לעמדה האמריקנית. עוד נחשף כי ה-CIA ניסה לחדור לשורות חמאס

נתניהו באו"ם: מתח "קו אדום" לאירן. רויטרס
נתניהו מציג את "ההתקדמות של איראן" בנאומו מ-2012/רויטרס

רשת אל-ג'זירה החלה הערב (שני) לפרסם חלק מהמסמכים המודיעיניים שבידיה, הכלולים במאגר המכונה Spy Cables, שאותו חלקה עם הגרדיאן הבריטי. מהמסמכים עולה לכאורה כי כמה שבועות אחרי הנאום המפורסם של ראש הממשלה בנימין נתניהו באו"ם בשנת 2012 – שבו טען כי טהראן נמצאת במרחק של שנה מייצור פצצה גרעינית – שלח המוסד לסוכנות הביון של דרום אפריקה דוח סודי, שלפיו איראן "לא מבצעת את הפעילות הנדרשת לייצור נשק להשמדה המונית".

אל-ג'זירה: נדליף בקרוב מסמכי ריגול של המוסד הנוגעים לאיראן

על פי הדוח הסודי ששלח המוסד, "איראן מנסה לצמצם את הפערים בתחומים שנראים כלגיטימיים, בהם העשרת אורניום, מה שיאפשר לה פחית את הזמן הדרוש לייצור נשק להשמדה המונית מהרגע שבו ההוראה לכך ניתנה". עם זאת, הדוח קובע כי "לא נראה שאיראן מוכנה להעשיר אורנים לרמה הנדרשת עבור פיתוח פצצה גרעינית". המוסד העריך כי לאיראן יש "כמאה קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 20%" - שדוללו במסגרת הסכם הביניים בין טהראן למעצמות.

הכור הגרעיני של איראן, בושהר. AP
הכור הגרעיני בבושהר/AP

הדוח של המוסד מדגיש את הפער בין ההצהרות הפומביות של נתניהו לבין הערכת המוסד. נתניהו טען בנאום ב-2012 כי "עד האביב הבא, לכל היותר עד הקיץ הבא, במסגרת רמת ההעשרה הנוכחית, הם יסיימו את שלב ההעשרה האמצעי ויעברו לשלב הסופי. משם, זה עניין של כמה חודשים, ייתכן אף של כמה שבועות, עד שהם ישיגו מספיק אורניום מועשר בשביל הפצצה הראשונה".

ההדלפות מתפרסמות על רקע המשא ומתן בין שש המעצמות לבין איראן סביב תכנית הגרעין שלה. הדוח של המוסד משקף גם את העמדה האמריקנית ואת עמדת ממשל אובמה, שבניגוד לנתניהו סבורים כי טהראן אינה קרובה לייצור פצצה.

עוד עולה מהדוח כי סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ה-CIA, ניסתה לחדור לשורות חמאס. סוכנים של ה-CIA ושל סוכנות הביון של דרום אפריקה נפגשו בשנת 2012 במזרח ירושלים על רקע עימותים בין כוחות הביטחון לחמאס. על פי מזכר שנשלח לפרטוריה ב-29 ביוני 2012, סוכני ה-CIA "היו נואשים להשיג גישה לחמאס ברצועת עזה וככל הנראה רצו שסוכני ה-SSA יסייעו להם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully