וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדרומים נמאס להיות מנותקים בגלל השיטפונות: "חייבים פתרון"

23.2.2015 / 0:02

מדי שנה חוזר הפזמון הקבוע: הסערה מגיעה, הנחלים שוצפים במדבר יהודה ובנגב, ואלה גורמים לחסימות צירים ממושכות. בדרום מסרבים להמשיך בשגרת החירום שחוזרת על עצמה: "להשקיע בכבישים ובגשרים במקום בחילוצים יקרים"

צילום: רז רפאל, יוחאי רוס, אלחנדרו אפלבאום; עריכה: יאיר דניאל

(בשל הסערה: נחלי הדרום עלו על גדותיהם)

תושבי המועצה האזורית תמר שבאזור ים המלח כבר רגילים לשגרת החירום החורפית. כמעט בכל שנה הם נאלצים להעביר את הימים שבהם מתרגשת סערה מנותקים משאר המדינה. כך קרה גם בסוף השבוע האחרון. אחרי שנחלי מדבר יהודה געשו כולם הודות לגשמים הרבים, נחסם כביש 90 למשך יומיים באזור עין גדי. לתושבים נמאס מהשגרה הזו, והם קוראים לבנות מחדש את הכבישים בים המלח, ולמצוא פתרונות גישה לקיבוץ ומחוצה לו.

הגשר בכביש 90 שמעל נחל ערוגות, אשר נמצא סמוך לקיבוץ, קרס אחרי שיטפון שאירע ב-2001. שבע שנים לאחר מכן, ובתום עבודות שיפוץ ממושכות, נפתח גשר חדש ורחב שמתחתיו סוללת אבנים - שנועדו להאט את מהירות זרימת המים בתוך הנחל, ולמנוע הצפות. עלות הגשר והתשתית נאמדה ב-50 מיליון שקלים.

עוד בנושא
אחרי יותר מיומיים: תושבי עין גדי כבר לא נצורים
הסערה במספרים: שליש מכמות המשקעים השנתית בבאר שבע
נמנע אסון: בולען נפער בכביש שנסגר ליד ים המלח
"דמעות בעיניים": עולים קיבלו סיוע משכניהם כדי לעבור את הסערה

חיפושים אחר המטייל שי יעקב נועם שעקבותיו נעלמו בעין גדי. דוברות המחוז הדרומי, חטיבת דובר המשטרה
זרימה באזור עין גדי בסוף השבוע/חטיבת דובר המשטרה, דוברות המחוז הדרומי

לפני כחודש הוחלט על ידי המועצה אזורית תמר, נתיבי ישראל ומשרד התחבורה לסגור קטע מכביש 90, סמוך לעין גדי, בשל בולען שנפער בו. התנועה הופנתה לנתיב חלופי, אולם זה הוצף לחלוטין בשיטפון האחרון, והדרך מצפון נחסמה. נחל צין, שעלה גם הוא על גדותיו, חסם את הדרך מדרום. בעקבות זאת, נוצר מצב שבו תושבי עין גדי נותרו נצורים למשך 48 שעות. גם באזור הדרומי של המועצה היו כאלה שנתקעו בלי יכולת לנוע.

בולען בוןלענים ים המלח. מועצה אזואית תמר,
הבולען בכביש 90 ליד עין גדי/מועצה אזואית תמר

ראש המועצה דב ליטבנוף טען כי על משרד התחבורה לטפל מידית בכבישים וליצור תחליף קבוע לכבישי הגישה. "ככל שים המלח הולך ומתייבש כתוצאה משאיבת מים, כך בעיית התחתרות הנחלים לכיוון מערב ממשיכה, ונוצרת פגיעה קשה בתשתיות ובנתיבי הנסיעה. כל גשם, קטן כגדול, הופך לשיטפון חמור המשתק את האזור כולו לימים שלמים. תושבי המועצה אמנם כבר מורגלים ומכירים היטב את תופעת השיטפונות, אך על הממונים ובראשם משרד התחבורה למצוא פתרון קבע הולם למצב, שעוד עלול לגרום לאובדן חיים".

"צוותי החילוץ מוזעקים כל פעם מחדש"

גם במועצה האזורית אשכול, שבעוטף עזה, הודיעו כי כביש 234 בין צאלים לאורים נחסם לתנועה בשל בור שנפער בכביש עקב השיטפונות. במועצה אמרו כי מדי שנה בחורף נסגרים הכביש וגשר צאלים לתנועה למשך ימים ארוכים בשל הצפתו. הכביש משמש אזרחים רבים באזור וכן את בסיסי צה"ל, והצפתו מונעת מעבר כלי רכב ומהווה סכנה של ממש.
חיים ילין, ראש המועצה היוצא, הבהיר אף הוא שעל משרד התחבורה לטפל במפגע באופן מידי.

"משנת 2007 אנו שבים ודורשים ממשרד התחבורה ומנתיבי ישראל לפעול להקמת גשר בכביש צאלים, שכבר הפך לבסיס אימונים קבוע של יחידות החילוץ השונות שמוזעקות בכל פעם מחדש לחלץ אזרחים ורכבים תקועים", הבהיר ילין. "כל חילוץ שכזה כרוך בעלויות גבוהות למדינה ומוטב שמשרד התחבורה ישקיע חד פעמית בבניית הגשר מאשר להמשיך ולממן כל שנה פעולות חילוץ יקרות ומסוכנות".

(עדכון ראשון: 21:02)

לפניות לכתב יניר יגנה - Yanir9310@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully