וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית שתקצר טסטים של משוללי רישיון; "זו סכנת חיים"

22.2.2015 / 10:00

משרד התחבורה מנסה להביא לפתרון זמני ההמתנה הארוכים לבחינות הנהיגה עקב קיצוץ בבוחנים, באמצעות מתן מבחן מקוצר למי שרשיונו נשלל. בוחני הנהיגה איימו: "אנחנו צעד אחד לפני השבתה ארצית מלאה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לנהג שנשלל ממנו רישיונו לא צריך לקצר את זמן הבחינה, אלא להאריך אותה". משטרת התנועה עוצרת נהג לבדיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר שמשרד התחבורה קיצץ במספר בוחני הנהיגה, צעד שהביא להתארכות התורים בהמתנה למבחנים עבור רישיון נהיגה, שוקלים כעת במשרד פתרונות לקיצור זמני ההמתנה. במסגרת הפתרונות שהציע המשרד, נשקלת האפשרות לפיה נהגים אשר רישיונם נפסל בעבר על ידי בית המשפט או על ידי שיטת הנקודות, לא יצטרכו להמתין למבחן נהיגה מלא, אלא למבחן מקוצר שדומה למבחן המרת רישיון עבור עולים חדשים ותושבי חוץ. לטענת משרד התחבורה, באופן הזה ניתן יהיה לערוך מבחנים לשלושה בני אדם במהלך שעת מבחן אחת, ובכך להגדיל את ההספק ולקצר את התור. הדבר מעורר את חמתם של בוחני הנהיגה, שטוענים כי החלטה מסכנת את הציבור ועלולה לגרום לקורבנות בנפש.

"לנהג שנשלל ממנו רישיונו לא צריך לקצר את זמן הבחינה, אלא להאריך אותה", אמר אייל אביאב, יו"ר ועד בוחני הנהיגה בישראל. "הגישה הזאת היא שערורייתית. לצמצם את זמני ההמתנה בדרך כזאת היא פשוט סיכון חיי אדם. הקלות שבה אנשים שסיכנו חיי ציבור יעלו שוב על ההגה היא בלתי מתקבלת על הדעת".

אביאב נימק את דעתו ואמר כי "הסכנה היא כזאת - אם אנחנו נעשה מבחנים קצרים יותר, יגדל הסיכוי לכך שנהגים בינוניים ומטה יעלו על הכביש, מה שעלול לסכן את הציבור ולעלות בחיי אדם". כמו כן, הוא התייחס למאבקם של בוחני הנהיגה בעבר, ואמר כי כשקיצץ משרד התחבורה במספר בוחני הנהיגה, הם הודיעו על תגובה מצידם. לדבריו, ניסו בוועד להגיע להסכם קיבוצי, אך כשראו שאין נכונות לחתום על הסכם שיגדיל בחזרה את מספר בוחני הנהיגה, הודיעו לסמנכ"ל התנועה, אבנר פלור, כי מה-1 במרץ תחל הפסקת העבודה בשעות נוספות.

עוד ידיעות בוואלה חדשות:
הפיגוע בהר דב: אמ"ן התריע, פיקוד הצפון לא הצליח לסכל
כוח טנקים טורקי נכנס לסוריה כדי לפנות קבר, חייל נהרג
בושה באוויר: ישראלים התפרעו בטיסה – בגלל שוקולד

"תלמיד מחכה יותר מחודשיים בין טסט לטסט"

נוסף על מחאת בוחני הנהיגה, גם מורי הנהיגה דורשים להגדיל את כמות הבוחנים. לפני כחודש וחצי הגיש ועד עמותת מורי הנהיגה עתירה לבג"ץ נגד משרד התחבורה בבקשה לנפק מספר בוחנים התואם לאחוז האוכלוסייה. לדבריהם, צמצום מספר בוחני הנהיגה יצר פער גדול בין ההיצע שיש, לבין הביקוש במבחני הנהיגה.

"לא ייתכן שתלמיד יחכה יותר מחודשיים בין טסט לטסט", אמרה עירית זינגר, יו"ר עמותת מורי הנהיגה בישראל. "לפני שנה וחצי הורידו במשרד התחבורה את גיל הניגשים לבחינות נהיגה ל-16 ותשעה חודשים וגם צמצמו את הבוחנים. כמות המבחנים הממוצעת בשנה עומדת על 400 אלף. נכון להיום, אין מענה לאוכלוסייה מבקשי הרישיון בישראל". כמו כן, זינגר הוסיפה כי קוצרו זמני המבחנים מ-25 דקות, לעשר דקות.

לדברי זינגר, ההמתנה הממושכת יוצרת פער גדול בין תקופת השיעורים עד למבחן, מה שמצריך מהתלמידים לקחת שיעורים נוספים כדי למשוך זמן ולהיות מתורגלים. לטענתה, ברוב המקרים הדבר מגדיל את הסיכויים להיכשל, ובכך הריטואל חוזר על עצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין מענה לאוכלוסיית מבקשי הרישיון בישראל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבאר שבע המצב חמור אף יותר. על פי זינגר, לא רק שיש מחסור בבוחנים, אלא גם החלוקה הארצית במספר הבחינות אינה שווה. "בבאר שבע מורי הנהיגה נקטו בעיצומים ומזה שבועיים לא מגישים תלמידים לבחינות נהיגה", ציינה זינגר. "אם זמני ההמתנה במרכז עומדים על בין חודש וחצי לחודשיים, בבאר שבע זמני ההמתנה עומדים על בין חודשיים לחודשיים וחצי. המורים שם מקבלים איומים מהורים של תלמידים על ההמתנה הממושכת. הם לא צריכים להסתכן בזה".

זינגר הדגישה כי זמני ההמתנה הארוכים פוגעים בתלמידי הנהיגה, המשלמים מחיר יקר על העיכוב במבחנים. "העלות כבר מגיעה לתואר באוניברסיטה. אם זה חיילים זה עוד יותר בעייתי. אנחנו צעד אחד לפני השבתה ארצית מלאה", אמרה זינגר.

אילוסטרציה. ShutterStock
"אם לא אעבור את הטסט אגרר עם זה לצבא"/ShutterStock

עדן, תושבת באר שבע בת 18, אמרה כי היא מתוסכלת מההמתנה הארוכה לקראת הטסט השני ומהכספים הרבים שהוציאה בשל העיכובים. "הוצאתי כבר כל כך הרבה כסף על שיעורים וטסט ראשון, למעלה מ-4,000 שקל, ולא רואים את האור בקצה המנהרה", סיפרה עדן בייאוש. "יש שביתה של מורי הנהיגה, אני עוד מעט מתגייסת לצבא, ואני מפחדת שאם אני לא אעבור טסט אני אגרר עם זה לצבא. הוצאתי כבר כל כך הרבה כסף על שיעורים וזה מעצבן ומתסכל. את סוחבת את הכישלון של הטסט הראשון והסיכוי שאגיע מוכנה לטסט השני הוא קלוש".

עדן סיפרה כי התחושה בקרב תלמידי הנהיגה היא של זלזול מצד משרד התחבורה. "אנחנו לא מצליחים להבין מדוע לא מתגברים בכוח אדם", אמרה. "זה פשוט זלזול בנו, פשוט מפנים לנו עורף ומתעלמים מאיתנו. גם ככה הכל יקר במדינה הזאת, גם עניין הרישיון הוא מאוד יקר, פשוט עושקים אותנו".

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר: "השינוי שמשרד התחבורה רוצה לבצע יביא לקיצור משך זמן מבחן הנהיגה לאותם נהגים עבריינים שרישיונם נשלל לאחר שהיו מעורבים בתאונות דרכים, או שהם ביצעו מספר רב של עבירות חמורות. דווקא כלפי אותם נהגים שהורשעו בעבירות תנועה חמורות, כאלו שסיכנו חיים, נדרש מבחן מחמיר ולא מבחן קצר יותר, לכן נדרש ממשרד התחבורה לא להקל עם אותם נהגים ולא להתפשר בנושאים של בטיחות בדרכים וחיי אדם".

משרד התחבורה: "מספר הטסטים גדל ב-10%"

ממשרד התחבורה נמסר: "בתקופה האחרונה פעל משרד התחבורה רבות להגדלת מספר הטסטים ולקיצור זמני ההמתנה למבחנים. כיום, מורי הנהיגה, מקבלים הקצאה של טסטים לפי יחס של 1:3, כך שזמן ההמתנה בפועל, בין מבחן למבחן, עומד על שלושה שבועות ברוב המקרים, ולא כפי שנטען על ידי מורי הנהיגה. בשנת 2014 בלבד, גדל מספר הטסטים, שקיבלו מורי הנהיגה, בכ-40 אלף, לעומת שנת 2013. מדובר בגידול של כ-10%.

בימים אלה, נמצא משרדנו בהליך מכרזי, לקליטת שבעה בוחנים חדשים, שניים מהם יועסקו במחוז הדרום. בנוסף לכך, פועל משרד התחבורה מול משרד האוצר ונציבות שירות המדינה, לתגבור נוסף של מצבת בוחני הנהיגה. אגף הרישוי, איפשר בשנה האחרונה לבוחני הנהיגה (טסטרים) לעבוד שעות נוספות בכל יום וכן גם בימי שישי, דבר שהוסיף אלפי טסטים בחודש וצמצם באופן משמעותי, את זמני ההמתנה למבחני הנהיגה.

אין כל שינוי או הקלה במתכונת הבחינה של נהגים הנדרשים לבצע טסט בעקבות שלילה של בית משפט או שיטת הניקוד, כך שגם אם עורכים את הטסט לשלושה נבחנים יחד, אין שום קיצור במשימות שהנבחנים נדרשים לבצע, והן זהות לחלוטין למבחנים שבוצעו עד כה. יתרה מכך, זמן הבחינה המוקצה לכל נבחן עומד על כ-20 דקות ותואם את זמן הבחינה המוקצה לנבחן נהיגה רגיל. יצוין כי המהלך נועד לייעל את עבודת הבוחנים ולשפר את השירות לנבחנים".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully