וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כולם בבירה שמחים על השלג: הבניין שמוצף בכל סופה

19.2.2015 / 8:31

בניגוד לתושבי שאר העיר, ברחובות מזרח ירושלים נאלצים להתמודד עם הצפות ותשתיות ביוב שעולות לכבישים וזורמות לבתים בכל סערה. "המים נספגים ברהיטים, בקירות, בבגדים ובמערכות החשמל"

צילום באדיבות עמותת "במקום", עריכה: טל רזניק

בבירה נערכים אמנם לסופה עם מפלסות, מפזרות מלח וציוד מתקדם, אך למזרח העיר חוקים משלה – הצפות וזרימת תשתיות וביוב ברחובות הם רק חלק מהנזקים שמביאה עמה הסופה למזרח ירושלים. בחמש השנים האחרונות, סובלים 300 תושבי רחוב א-סהל אל-ג'דיד בשכונת א-טור מהצפות, ונאלצים לשלם מכיסם אלפי שקלים בעבור תיקוני נזקים, בעוד העירייה לא נענית לבקשת להתערב ולסייע. דיירי הקומות התחתונות ברחוב, נאלצים להתפנות מדירותיהם וברחוב נוצרות שלוליות עמוקות של מים ובוץ. לדברי התושבים, בכל שנה המצב רק הולך ומחמיר.

"המים נספגים ברהיטים, בקירות, בבגדים ובמערכות החשמל", סיפר ג'מיל תותח שמתגורר ברחוב, נהג אגד בן 43 ואב לארבעה ילדים. "הבניין נבנה במקום נמוך ומערכת הביוב בשכונה קורסת. כל מי הגשמים והביוב מתנקזים אצלנו. זה נזק של אלפי שקלים לכל משפחה כמה פעמים בשנה. בכל גשם הריטואל הזה חוזר, והשנה הוא חוזר יותר מדי פעמים". בניסיון להתגבר על נזקי הסופות, בנו הדיירים קיר בלוקים מסביב למבנה אך הדבר לא מסייע להם למשך זמן רב. "הרמנו קיר אטום למים בגובה של 50 סנטימטרים מסביב לבניין, אבל זה רק עיכב את המים לכמה דקות. המים מצטברים וגולשים משם הלאה".

עוד בנושא:
מתכוננים לסערה: מצטיידים במזון ומתגברים מוקדי חירום
"הפעם זה לא גבולי": שלג משמעותי בסוף השבוע, גם בבירה
בזכות הסערה: גם בצפון עברו את הממוצע לעונה כולה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל מי הגשמים מתנקזים אצלינו, הבניין נבנה במקום נמוך". הבניין שבו גר ג'מיל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנו בן הארבע של ג'מיל הוא ילד בעל צרכים מיוחדים, אך בסופה האחרונה לא יכול היה להגיע לקבל טיפול תרופתי בבית החולים ולכן חלה הרעה במצבו והוא התאשפז לאחר הסופה. כמו כן, ג'מיל נאלץ לסחוב את בנו על גבו מרחב רב בכל יום במהלך הסופה, משום שההסעה למוסד המיוחד שבו הוא לומד לא יכולה להיכנס לרחוב שבו הוא גר. "יש לי ילד נכה 100% עם הסעה מיוחדת, וכשהגשם מתחיל לא ניתן לקחת אותו לרכב. אני עובד בעבודה מסודרת, משלם ארנונה, מים, חשמל ומס הכנסה ואת כל החובות שלי כאזרח, רק זכות אחת אני מבקש – שהעירייה תעשה מה שצריך כדי לסדר את הבעיה. מלבד זאת אני לא צריך שום דבר".

התושבים פנו כמה פעמים לעיריית ירושלים, אולם לטענתם נענו שהבניין, שנבנה לפני 12 שנה, נבנה באופן לא חוקי ולכן אין באפשרות העירייה לתקן את התשתיות. "בכל פעם מגיעים לכאן פקחים של העירייה ובוחנים את הנזק אבל אחרי זה לא קורה שום דבר", סיפר ג'מיל. "רק בבניין שלנו יש עשר משפחות – 70 בני אדם שסובלים מאותה בעיה כבר חמש שנים ולא עושים שום דבר בשביל לסדר את זה. הילדים שלי מחליפים בחורף נעליים פעמיים ביום – פעם אחת בבית ופעם נוספת בדרך לבית הספר, כדי לשמור על הרגליים יבשות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מגיעים פקחים של העירייה ובוחנים את הנזק אבל אחרי זה לא קורה שום דבר". ביתו של ג'מיל בזמן סופה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת השנה, שלחה עמותת "במקום - מתכננים למען זכויות תכנון" המסייעת לתושבי המקום, מכתב למבקרת העירייה המתריע מפני הסכנות אליהם נחשפים התושבים. "היעדר מערך דרכים תקין ונגיש, הכולל פתרון ניקוז הולם, פוגע באופן בוטה וקשה בזכויותיהם של תושבי המקום", נכתב. "המצב מונע מאותם תושבים לפתח ולמצות את יכולותיהם, לחיות באופן שוויוני ופעיל בחברה, ולקיים אורח חיים עצמאי".

עיריית ירושלים: "מדובר בשטח פרטי שעליו נבנו מבנים ללא היתר"

מעמותת "במקום - מתכננים למען זכויות תכנון" נמסר: "בשכונת א-טור יש תכניות מאושרות ישנות שאינן נותנות מענה לצרכי התושבים, לרבות קביעת שמורת טבע במקום האמור, הבנוי כולו. במקביל לזירוז תכנון הולם מחודש במקום, יש למצוא באופן מידי פתרון לבעיית הניקוז החמורה בשכונה שכן התנאים המחפירים בהם חיים התושבים כלל אינם מקובלים. אם העירייה רוצה בכך, יש לה די והותר כלים לפתרון הבעיה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "המקום הינו שטח פרטי עליו נבנו מבנים ללא היתר. בשנה האחרונה נבנה בניין נוסף בסמוך לבניינים הקיימים, שהעלה את גובה פני הכביש ומונע מהמים לזרום בצורה טבעית. משכך ישנן הצפות בבתים הנמוכים יותר. נציגי העירייה ערכו סיור במקום יחד עם נציגי הגיחון, נציגי המשרד לאיכות הסביבה ונציגי הבתים. אנו מודעים לבעיה זו, ומנסים לעשות את מירב המאמצים לסייע לתושבים. בסיור סוכם כי הגיחון יכין תכנית לאומדן עלות ביצוע ניקוז במקום, ויגיש אותה לעירייה לבחינה אפשרויות התקצוב במקרה זה וזאת בתנאי שבעל הקרקע יסכים להעביר קו ניקוז דרך השטח שלו. העירייה תמשיך לפעול ולמצוא דרכים לפתרון המצב במסגרת התנאים המגבילים".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully