וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת חיזבאללה: ישראל לא בראש סדר העדיפויות של סוריה

המבצע ברמת הגולן הסורי נועד בראש ובראשונה להחזיר את השליטה באזור לידי משטר אסד ומעט מכבודו האבוד. לרשות אסד עומד חיל אוויר שדי בו כדי להרתיע את המורדים, גם אם לא להכריעם

בשבוע האחרון אנו עדים לניסיון משותף של כוחות צבא סוריה, חיזבאללה וכוחות צבא מאיראן להחזיר את השליטה בכמה אזורים בדרום סוריה לידי משטר אסד. המתקפה מגיעה אחרי כמעט שנה, שבמהלכה קצרו ארגוני מורדים שונים הצלחות קטנות במאבקן נגד צבא סוריה, ובכלל זה במשולש שבין דרעא, פרברי דמשק הדרומיים, וקוניטרה. חרף תנאי מזג האויר של השבוע החולף, הדיווחים מצביעים על כך שהמערכה נמשכה ושיש נפגעים רבים בקרב שני הצדדים, כשמרבית ההרוגים הם באזורים בין רמת הגולן הסורית לבין דמשק.

הצפי הוא שעם שיפור תנאי מזג האוויר, הקרבות עשויים אף להסלים. בנוסף לקרבות קרקעיים, בסוף השבוע האחרון הפציץ חיל האוויר הסורי כמה ערים קטנות, אחרי כחמישה ימים שבהם לא דווח על הפצצות. סביר להניח שהשלב הראשון של גל הלחימה הנוכחי הסתיים, אולם אחד השיעורים שלמדנו בשנתיים האחרונות הוא שכוחות אסד וחיזבאללה מודעים היטב לכך שבמידה מסוימת עליהם להתייחס למלחמת האזרחים כמו ריצת מרתון ארוכה, אשר הרצים בו צריכים לשמור על כוחותיהם לאורך זמן כדי לא לפרוש ממנה בדרך.

כוחות המורדים, הלוחמים בדרום סוריה, כוללים כמה קבוצות של צבא סוריה החופשית, שחלקן זוכות למימון מערב הסעודית, וחלקן עוברות טירונות בירדן לפני חציית הגבול לסוריה. רוב הקבוצות הללו משתייכות לארגון הגג המתון, הידוע בשם "החזית הדרומית". באזור האמור פועל גם ארגון ג'בהת א-נוסרה, המקורב לאל-קאעידה, אולם למרות השמועות שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הגיע לדרום סוריה, הנוכחות שלו באזור כרגע אינה משמעותית. יחד עם זאת, נוכח ההסלמה בימים האחרונים במערכה בדרום סוריה, קיים סיכוי שכוחות נוספים יגיעו מאזורים אחרים להצטרף ללוחמים באזור. אם בסופו של דבר יגיעו לאזור קוניטרה כוחות של דאעש, עשוי הדבר לשמש עוד תירוץ למשטר אסד לתקוף מהאוויר מטרות בגולן הסורי.

כוחות צבא אסד בדיר אל-אדס, מדרום לדמשק, פברואר 2015. רויטרס
כוחות צבא אסד באזור רמת הגולן הסורי, בשבוע שעבר/רויטרס

נראה כי המסר הישראלי, שהועבר לאסד בחודשים האחרונים, הוא שאל לו לנהוג בגולן הסורי כאילו היה מגרש הספורט הפרטי של מטוסי הקרב שלו או כמקום שאפשר להזמין אליו את בני-בריתו הזרים לפעילות משותפת; לכך הצטרפה ההתקפה על שיירת חיזבאללה וקצינים איראניים, לפני כשלושה שבועות, המיוחסת לישראל. לקידום המבצע הנוכחי בדרום סוריה בדעת הקהל המקומית, קיבל המבצע את השם "מבצע חללי קוניטרה ע"ש הגנרל עלי אללה-דאדי", ונעשה שימוש בסיסמאות האנטי-ישראליות הקלאסיות החביבות על המשטר הסורי. עם זאת, ישראל אינה ניצבת בראש סדר העדיפויות של המשטר בכל הנוגע למבצע, שנועד בראש ובראשונה להחזיר את השליטה בדרום סוריה למשטר, ושמטרתו המשנית היא להחזיר ולו מעט מכבודו האבוד של המשטר.

בשנת 2013 הצטרפו לוחמי חיזבאללה לצבא אסד בניסיון להחזיר למשטר את השליטה על שטח אסטרטגי באזור מערב סוריה, לאחר שעשרות אלפי מורדים הצליחו להשתלט על ערים חשובות, כמו קוסייר ויברוד, הסמוכה לגבול הסורי-לבנוני. לאחר שנה וחצי של לחימה, שזכתה לתמיכה חיונית מאיראן, הצליחו לבסוף כוחות אסד וחיזבאללה לכבוש את רוב אזור מערב סוריה, כשמקרב המורדים נותרו בהרים באזור זה רק לוחמים של ג'בהת א-נוסרה ודאעש. כישלון המורדים מקרב צבא סוריה החופשי באותה מערכה היווה נקודה מפנה בעת ההיא, אולם לא ניתן להסיק מכך שבעקבות הלחימה הנוכחית בדרום סוריה יתפתחו הדברים בכיוון דומה.

מדינות האזור עוקבות אחרי הקרבות

בשונה מהקרבות שהתנהלו באזורים אחרים במדינה, למשל במערב סוריה, הלחימה הנוכחית באזור משולש הגבולות סוריה-ירדן-ישראל נמצאת בטווח הרדאר של ירדן וישראל. הן ירדן והן ישראל לא היו רוצות לראות כניסה של כוחות דאעש או כניסה של אלפי לוחמי חיזבאללה לגולן. מבחינת אסד, העובדה שמדינות האזור עוקבות אחר הקרבות היא שבניגוד לאזורים אחרים, הוא כביכול פחות חופשי בכל הנוגע להרג מורדים ואזרחים בקצב ובהיקף שבהם נהג באזורים אחרים, הרחוקים מתשומת הלב הבינלאומית בכלל ושל ירדן וישראל בפרט.

אם נמשיך את ההשוואה לקרבות אחרים שבהם היו למשטר שותפים חיצוניים, ניווכח שבמהלך הקרבות במערב סוריה לא מנע צבא לבנון את פלישת חיזבאללה לסוריה, ובה בעת לא נמצאו דרכים אפקטיביות לחימוש המורדים, שלחמו באזור הרי הקלמון. לעומת זאת, בלחימה הנוכחית בדרום סוריה יכולים ירדן, ערב הסעודית והאמריקאים לחמש לפחות חלק מהמורדים. בעת הזאת נראה כי האיחוד בין הכוחות של איראן, חיזבאללה והמשטר הסורי חזק מזה של המורדים, ולרשות משטר אסד עומד חיל האוויר הסורי, שגם אם אינו פועל בחופשיות, כפי שהיה רוצה להיות, די בו כדי להרתיע את המורדים.

הכותב הוא חוקר במרכז משה דיין המתמחה בסוריה ובלבנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully