וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מג"ד דוכיפת נגד גורמי צבא שלא הציגו דריסת חיילים כפיגוע

14.2.2015 / 8:40

אחרי שורת פיגועי דריסה ודקירה, מג"ד דוכיפת יוצא נגד גורמים בצבא, שהגדירו את דריסת שלושת החיילים באל-ערוב בנובמבר האחרון כתאונה: "מהתחלה תחושת הבטן אמרה שזה פיגוע"

צילום: דוברות הר חברון, מצלמת אבטחה

(תיעוד: דריסת החיילים באל-ערוב)

במשרדו הכמעט ארוז בחטיבה המרכזית (חטמ"ר) עציון, מתאר סגן-אלוף שרון אלטיט את האירועים הדרמטיים שעברו על חייליו בקו בגזרה בחודשים האחרונים. אחד הקשים שבהם אירע בנובמבר האחרון, כאשר כלי רכב פלסטיני נהג בפראות בכביש 60 בסמוך לכפר הפלסטיני אל-ערוב, שבר את ההגה ודרס שלושה חיילים מגדוד דוכיפת. "מפקד פלוגה וקצינת מבצעים התקשרו לעדכן אותי ומיד כל הגדוד קפץ לשטח. אני מגיע ורואה את שלושת החיילים על הקרקע, כשגורמי הרפואה מטפלים בהם. עם כל הכאב, זה משהו שסביר שיקרה לגדוד חי"ר בפעילות מבצעית", מספר אלטיט.

מפקד גדוד דוכיפת, שרון אלטיט בחטיבה מרחבית עציון. דובר צה"ל
מפקד גדוד דוכיפת, סגן-אלוף שרון אלטיט/דובר צה"ל

"כל החיילים פעלו בחסימות ובסריקות אחר כלי הרכב הדורס. תוך זמן קצר הצלחנו לשים יד על סרטון שמתעד את האירוע ולאחר כמה שעות מצאנו את כלי הרכב נטוש וזיהינו את הנהג נמלט ממנו", משחזר אלטיט את פיגוע הדריסה. "זה אירוע קשה, אבל אני חייב לציין שהוא שונה מפגיעה באזרחים. אנו מחונכים לכך שהפעילות שלנו מהווה סיכון ושחיילים ומפקדים יכולים להיפגע".

נראה כי מה שמעסיק יותר מכל את אלטיט בנוגע לאירוע האמור הוא חוסר הגיבוי שקיבל, לטענתו, מגורמים שונים בצבא. למחרת התקרית תודרכו הכתבים הצבאיים כי מדובר בתאונה שגרתית ולא בפיגוע דריסה – עמדה המנוגדת לממצאים מהשטח ולפרטי החקירה בנושא, כפי שמסביר אלטיט. "פורסם בשם גורם צבאי בכיר, עלום שם, כי לא מדובר באירוע דריסה. ראיתי את הכותרות ואמרתי לעצמי שזו שטות. זה לא היה רציני לומר זאת כל כך סמוך לאירוע. היה צריך לבצע כמה תהליכים כדי לתחקר את האירוע ורק אז לקבוע מסקנות".

אירועים מרכזיים בגוש עציון במהלך שהות לוחמי דוכיפת באזור. צלמים זמניים מורשים, עיבוד תמונה
אירועים מרכזיים בגוש עציון במהלך שהות לוחמי דוכיפת באזור/עיבוד תמונה, צלמים זמניים מורשים

אלטיט לא מפחד לתקוף חזרה את אותם מקורות, וטוען כי ידע שמדובר בפיגוע דריסה למן הרגע הראשון. "כבר בהתחלה תחקרנו את האירוע בשטח ואת הממצאים הראשוניים, ותחושת הבטן שלי לאורך כל הדרך, לפי הסימנים, הייתה שמדובר בפיגוע. האירוע נסגר לאחר שאחד המחבלים הודה שזה מה שהוא תכנן לבצע. התייחסות לפני סיום חקירה היא דבר לא נכון", הסביר. בסופו של דבר, הוגש כתב אישום נגד שני פלסטינים שנהגו במכונית. לדברי גורם צבאי בכיר, הדריסה העלתה כמה סימנים שונים מאירועים דומים, לכן הכתבים הצבאיים תודרכו למחרת הפיגוע. "מה שחשוב שמצבם של החיילים משתפר ואחד מהם כבר חזר לגדוד", מדגיש אלטיט. "אני מקווה שתוך זמן קצר גם השניים האחרים יחזרו לפעילות בגדוד. אנחנו בקשר אתם ועם המשפחה ומסייעים בכל דבר".

זירת פיגוע הדריסה בצומת גוש עציון ביום שאחרי. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה! NEWS
"תחושת הבטן אמרה שמדובר בפיגוע". הכביש ליד אל-ערוב, שבו נדרסו שלושת החיילים/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט

התקרית הקשה היא רק אחת מתוך כמה שחוו חיילי הגדוד בחמשת החודשים האחרונים, שבמהלכם תפסו קו בגוש עציון. בין היתר, ניתן למנות את רצח המתנחלת דליה למקוס, שנדקרה למוות סמוך לצומת אלון שבות בנובמבר; השלכת החומצה אל עבר משפחה – זוג הורים וארבע בנותיהם – סמוך למחסום המנהרות בירושלים בדצמבר; והשלכת מטען צינור אל עבר פילבוקס סמוך לבית אמר ליד בית לחם.

בשיחה עם אלטיט, ניכר עדיין המתח הרב שליווה אותו לאורך השהות בגזרה הסבוכה. "מדובר באחת הגזרות המורכבות ביותר בכל הקשור לאיומי הטרור והפגיעה באזרחים", הוא אומר. "גורמי טרור, מכל הסוגים, פועלים בתא שטח זה ואוכלוסייה יהודית גדולה מאוד מסתובבת באותם המקומות. החיכוך היומיומי בצירים, בצמתים ובטרמפיאדות הוא מאוד גדול. בסופו של יום, ישראלי ופלסטיני עומדים באותה תחנה קונים כמעט באותם מקומות, וביחס לגזרות אחרות ביהודה ושומרון מדובר במספר גדול יותר של מוקדי חיכוך, שההיתכנות עבור המעוניינים לפגוע הוא גדול".

במבחן התוצאה, אלטיט מדגיש כי הוא מרוצה. "בתקופת 'צוק איתן' כמות אירועי הפעילות החבלנית היו גבוהים, ומאז אנחנו פועלים לצמצם אותם. ישנה ירידה באירועים מאז שאנחנו בגזרה. חשוב לציין כי לא הכול תלוי רק בפעילות שלנו, אלא גם בגורמים נוספים כמו הרשות הפלסטינית ואמצעי התקשורת הפלסטינים, שמעודדים את האלימות. ככלל, אני מסתכל לא רק על הכמות, אלא גם העוצמה והאווירה. העסק בשליטה ואפילו במגמת ירידה".

מפקד גדוד דוכיפת, שרון אלטיט בחטיבה מרחבית עציון. דובר צה"ל
חשפו חוליית מחבלים שתכננה לחטוף חייל או אזרח. חיילי גדוד דוכיפת/דובר צה"ל

ואכן, הגדוד יכול לזקוף לזכותו לא מעט הצלחות בנושא. ממידע שהגיע לוואלה חדשות, המותר עתה לפרסום, עולה כי בספטמבר האחרון הצליחו חיילי דוכיפת למנוע אירוע חטיפה נוסף בגזרה. חיילי הגדוד עלו על חוליית מחבלים, תושבי הכפר הפלסטיני סעיר שבאזור חלחול, שתכננה פיגוע חטיפה באזור גוש עציון, ולפחות ששה מהם נעצרו. במהלך חקירת העצורים נחשפה תכניתם המגובשת, שעד כה הספיקו לסמן כמה מוקדים פוטנציאליים לחטיפת חייל או אזרח. נוסף על כך, נמצאו והוחרמו כלי נשק של חברי החוליה, ונחשף מקום המסתור שבו תכננו העצורים לכאורה להחביא את החייל.

אלטיט מדגיש שלמרות החיכוך בין לוחמי צה"ל לבין המתנחלים במקומות אחרים בגדה, התושבים באזור מבינים ומעריכים את פעילות צה"ל. "מדובר פה בהתיישבות חזקה, מגובשת ומאוגדת עם ערכים טובים. לא נתקלתי במישהו שאני צריך להסתכל בעיניים ולהסביר לו. התחושה היא שהתושבים סומכים על הצבא והגדוד, ויודעים שהחיילים פועלים ימים ולילות כדי להגן על הגזרה", אמר. על האפשרות להנחות תושבים להימנע מטרמפים באזור הוא כלל לא חושב: "תפקידנו לדאוג לביטחון התושבים כדי שיוכלו לנהל שגרת חיים, כמו בכל מקום אחר במדינה, ולא למנוע זאת מהם".

בשבוע שעבר סיימו חיילי הגדוד את הפעילות המבצעית בגזרה, ועתה מועדות פניהם לאימון ברמת הגולן. אלטיט מודע לחשיבות הרבה של אימון בגזרה הצפונית בימים אלה. "אחרי תקופה ארוכה, סוף סוף כל הגדוד יהיה ביחד", מסכם אלטיט. "אנחנו מתכוונים להתאמן ולהכין את הגדוד, עם כל המרכיבים שצריך להתאמן עליהם, לקראת מלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully