וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת פרס ישראל: לא נותרו שופטים בוועדות הספרות וחקר הספרות

שתי הוועדות נותרו מיותמות לאחר שגם חבר ועדת הפרס לחקר הספרות, פרופ' אפרים חזן, התפטר. בוועדת הפרס לקולנוע נותרו רק יהורם גאון ומוטי שקלאר. בגזרת המועמדים פרשו היום רות דיין והסופר דויד גרוסמן

רות דיין. רפי דלויה
עוד פרישה. רות דיין/רפי דלויה

נמשך גל הפרישות סביב סערת פרס ישראל: פרופ' אפרים חזן, חבר ועדת הפרס לחקר הספרות, התפטר היום (חמישי) מתפקידו. זאת, בעקבות התערבותם של גורמים במשרד ראש הממשלה במינוי שופטי ועדות הפרס. בכך, הושלמה סופית פרישת השופטים מוועדות הספרות וחקר הספרות. בוועדת הפרס לקולנוע נותרו היו"ר יהורם גאון ומנכ"ל רשות השידור לשעבר, מרדכי (מוטי) שקלאר. מחמש הוועדות האחרות לא פרש אף שופט.

לקריאה נוספת:
נתניהו: שופטי פרס ישראל הם "קיצוניים ואנטי ציוניים"
נתניהו לא "יתקן" את פרס ישראל | דעה
גל התפטרויות של שופטי פרס ישראל; טענות ל"פוליטיזציה ושיקולים זרים" מצד ראש הממשלה

לצד התפטרויות השופטים, נמשכות גם פרישות המועמדים לקבלת הפרסים. הערב הסיר הסופר דויד גרוסמן את מועמדותו לקבלת פרס ישראל לספרות. זאת, לאחר שמוקדם יותר הסירה גם הפעילה החברתית רות דיין את מועמדותה לפרס ישראל על מפעל חיים. רעייתו הראשונה של שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה דיין, בת 97, הודיעה על הפרישה במהלך ריאיון לגלי צה"ל. בשיחה עם וואלה חדשות הסבירה את החלטתה. "הורדתי מועמדותי בגלל שראש ממשלתנו לקח על עצמו לפטר את חברי הוועדה, וההתפטרות ההמונית שלאחר מכן", אמרה. "לא משנה מאיזו מפלגה או דת מי שמקבל את פרס ישראל - זה היה בשנים קודמות וזה צריך להיות גם עכשיו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריה, בתה יעל ובתו של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, יעל חולדאי, הגישו את מועמדותה לפרס מבלי ידיעתה. "אני עוקבת אחרי הפרשה מהתקשורת, וכשבתי סיפרה לי היום שהגישה אותי החלטתי שאני לא שייכת לכל הדבר הזה", ציינה. "לא התבשלתי בזה ולא חיכיתי. ההתבטאויות של ראש הממשלה לא מוצאות חן בעיניי, אני לא אדם פוליטי, אני עושה מה שאני יכולה בדרך שלי, והיא בטח לא דרכו של ראש הממשלה, אבל כל הממשלה בבלבול שלם. כעסתי מאוד, לא הבנתי איך הוא ממשיך נגד כל מיני דברים שיודעים שאנשים לא מסכימים איתו והוא ממשיך בשלו. העיתון מלא רכילות שהיא מיותרת - יש דברים כל כך חשובים היום אז אנחנו מתעסקים בראש ממשלה שעוד לא יודע לאן הוא הולך בכלל?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
דוד גרוסמן. GettyImages
גם הוא בחוץ. דוד גרוסמן/GettyImages

דיין, ממקימי וראייטי, הייתה פעילה חברתית בארגונים שונים, בהם יש דין, המרכז היהודי ערבי לפיתוח כלכלי וקרן אברהם. פעילותה אף זיכתה אותה בעיטור נשיא מדינת ישראל לשנת 2013. היא אמם של הבמאי והשחקן המנוח אסי דיין, ושל חברת מועצת תל אביב לשעבר, יעל דיין.

גם הסופרים חיים באר וסמי מיכאל, שהיו מועמדים לפרס ישראל לספרות, הודיעו היום כי הם מושכים את מועמדותם ומצטרפים לסופרים יצחק בן נר ויגאל שוורץ. "פסילת השופטים הייתה ההתחלה אבל אמרתי נראה, ניתן לזה את הזמן, אני לא אדם פזיז במהותי, אבל הרגע הדרמטי היה מבחינתי כשנתניהו דיבר באופן גורף נגד פרס ישראל, אמר שחבר מביא חבר, 'גורמים קיצוניים נותנים לחבריהם', כאילו הכישורים של המועמדים לא נחשבים", הסביר באר את פרישתו לוואלה חדשות. "אז אמרתי לעצמי 'אוקיי', והחלטתי להקל עליהם, באמת מתוך רצון לסייע למערכות. אני לא שם". אוניברסיטת בן גוריון הגישה את מועמדותו של באר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא לקבל פרס ישראל זה כבוד גדול יותר מאשר לקבל אותו". חיים באר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לסערה והודה בעקיפין בהתערבות במינוי השופטים. "הרכב הוועדה שבוחרת את הזוכים בפרס ישראל חייב להיות מאוזן ולשקף נאמנה את מגוון הזרמים, העמדות והרבדים המרכיבים את החברה הישראלית", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "ואולם, במשך השנים מונו לוועדה הבוחרת יותר ויותר גורמים קיצוניים בעמדותיהם, ובהם גורמים אנטי ציוניים - למשל כאלה התומכים בסרבנות לשרת בצה"ל - ופחות מדי נציגים אותנטיים של חלקים נרחבים אחרים בעם".

לדבריו, "לעיתים קרובות מדי, נדמה היה שחברי הוועדה הקיצוניים מחלקים את הפרסים לחבריהם, בשיטת חבר מביא חבר. מי שלא מזוהה עם הקו שלהם, מי שלא שייך לקליקה שלהם, התקשה מאוד להשתלב בוועדת הפרס או לקבל את הפרס. מצב זה, שבו קבוצה קטנה וסגורה בעלת עמדות קיצוניות מעבירה את המקל מיד ליד ושומרת על השליטה בבחירת מקבלי פרס ישראל, חייב להשתנות".

לימור לבנת. ניב אהרונסון
עומדת מאחורי נתניהו. שרת התרבות והספורט לימור לבנת/ניב אהרונסון

שרת התרבות והספורט הפורשת, לימור לבנת, פרסמה היום פוסט בדף הפייסבוק שלה התומך פומבית בעמדתו של נתניהו. "הקליקה הריעה כשחתן פרס ישראל לתקשורת, נחום ברנע, אמר שראש הממשלה נתניהו זקוק לאשפוז, והתעלמה כשהירשפלד, גרץ, בן-פורת ועוד חתמו על עצומות הקוראות לסרבנות", כתבה לבנת. "הקליקה הדירה לאורך שנים את מי שלא היה שייך ולא חשב כמוהם, גם כשהיה מדובר בענקי תרבות כמו נעמי שמר, משה שמיר, נעמי פרנקל ואפרים קישון. 'נאורי האקדמיה' בוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה פסלו לפני שנה את פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל, מקבלת תואר 'דוקטור לשם כבוד' בשל דעותיו הפוליטיות. לשבט הלבן לא מפריע שכ-15% בלבד מהזוכים בפרס הן נשים, ושרק שלושה מתוך 57 הזוכים בפרס ישראל בספרות אינם אשכנזים. לראש הממשלה בנימין נתניהו זה כן מפריע. הוא סבור שפרס ישראל צריך לשקף את כל החלקים והרבדים בחברה הישראלית, ולכן, ראש הממשלה לא קיבל חלק מההמלצות שהוגשו לו. עכשיו השבט מנסה להתגייס נגדו ולעשות לו דמוניזציה. קוראים לזה צביעות. בעיניי, זו עוד סיבה להצביע נתניהו".

הסערה החלה עם החלטת גורמים בלשכת ראש הממשלה לפסול שלושה מחברי הוועדה: הפרופסורים אבנר הולצמן ואריאל הירשפלד בתחום הספרות וחיים שריר בתחום הקולנוע. בתגובה החליטו רם לוי, הסופרת גיל הראבן, הפרופסור נורית גרץ, הפרופסור נסים קלדרון, הד"ר אורי הולנדר, זיוה בן פורת ויונה אליאן להתפטר מתפקידם כשופטים.

(עדכון ראשון: 15:00)

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully