וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכסוך הדמים ששם את פתח תקווה על מפת הפשע

12.2.2015 / 16:00

שני עבריינים צעירים, דוד שימול ואברהם "ויוי" אטיאס, הפכו את פתח תקווה מעיר תעשייה אפרורית לשדה קרב. המאבק ביניהם מתנהל בעידודם של ראשי ארגוני הפשיעה הגדולים ביותר בישראל, שלא מוותרים על תזרים המזומנים מהלוואות בריבית יומית וממיזמי נדל"ן מפוקפקים

דודו שימול החשוד בניסיון חיסול, ביהמ"ש מחוזי מרכז בלוד. פברואר 2015. ראובן קסטרו
מלך הצ'יינג'ים. דוד שימול/ראובן קסטרו

"דודי שימול מסוכסך עם ויוי אטיאס סכסוך דמים". כך נכתב, שחור על גבי לבן, בדוח מודיעין סודי של המשטרה, שמתאר את המאבקים הקשים ביותר שמתחוללים כיום בעולם התחתון בישראל. הדוח קובע כי בחסותם של שני העבריינים, שמנהלים כנופיות אלימות, נהפכה פתח תקווה מעיר מנומנמת לעיר מסוכנת. בשנים האחרונה התמודדה משטרה עם עשרות ניסיונות חיסול בעיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-31 באוקטובר 2014 אירע פיצוץ בכלי רכב ברחוב שלום צלאח בעיר. "אני מסוכסך ויודע שרוצים לחסל אותי, ולכן בדקתי את התחתית", סיפר למשטרה בעל המכונית, העבריין אברהם "ויוי" אטיאס, כך לפי חומרי החקירה שהגיעו לידי וואלה חדשות. לפי הערכת המשטרה, המטען הוטמן בידי כנופיה יריבה בהנהגת דוד שימול. שימול, בן 31, ואטיאס, בן 29, גדלו שניהם בפתח תקווה, אך הם לא היו מצליחים להשתלט על העיר ללא עזרתם של הבוסים הגדולים - מאבי רוחן ויצחק אברג'יל ועד שלום דומרני וכנופיית חרירי. כל אלו הפכו את העיר ובה אזור התעשייה הגדול ביותר בארץ לאבן שואבת לעבריינים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מתנאל פרי ואברהם "ויוי" אטיאס החשודים בניסיון רצח והחזקת מטען חבלה בהארכת מעצר בבית משפט השלום בפתח תקווה, דצמבר 2014. דרור עינב
גדל בפתח תקווה. ויוי אטיאס בפנים מכוסות, מימין, ומתנאל פרי, משמאל/דרור עינב

כדי לשרטט את תולדות הקרב על פתח תקווה, צריך לחזור תשע שנים אחורה. באותה העת, היה דוד שימול עבריין צעיר, סוג של הבטחה. ותיקי החוקרים מספרים כי הוא ניסה בכל כוחו להוכיח את עצמו בפני ארגוני הפשיעה והחל לעסוק במתן הלוואות בריבית באזור התעשייה בעיר. שימול והעבריין אבי רוחן שפרש עליו את חסותו היו הראשונים להבין את הפוטנציאל העסקי הגלום באזור התעשייה הגדול. הפעילות שלהם משכה את תשומת לבם של עבריינים נוספים, ובהם עזרא והב. והב, תושב ראש העין, התחבר עם שימול. השניים שיתפו פעולה בכמה מיזמים עסקיים ואף ניהלו יחד דוכנים של חלפני כספים ("צ'יינג'ים"). הכול התנהל על מי מנוחות, עד שהשניים הסתכסכו על רקע כספי.

ניסיון החיסול הראשון היה ב-29 ביולי 2011. והב ניגש לג'יפ שלו ברחוב ברקת בשכונת קריית מטלון, ופיצוץ עז הרעיד את השכונה. העבריין נפצע באורח קשה, פציעה שממנה הצליח להתאושש. כך החלה ההסלמה. והב הרחיב את עסקיו בדרום אמריקה, ואילו שימול צבר עוד ועוד כוח בפתח תקווה ושיתף פעולה עם הארגונים הגדולים ביותר בישראל, ארגונו של אבי רוחן וארגונו של יצחק אברג'יל. לפי המידע המודיעיני של המשטרה, עסקי החלפנות של שימול הניבו לו רווחים של מיליוני שקלים. נדמה היה שווהב מאבד מכוחו בעיר.

והב ניסה לנקום ולהתנקש בשימול, אך כעבור פחות משנתיים הוא מצא עצמו בכלא. מבצע מורכב של ימ"ר מרכז בשיתוף משטרת פתח תקווה הוביל למעצרו של והב בשדה התעופה בריו דה ז'ניירו במרץ 2013. משטרת ישראל העבירה לרשויות בברזיל מידע מודיעיני שלפיו ברשותו של והב - שבדיוק נחת מבוליביה - אמורה להיות כמות גדולה של קוקאין. וכך היה. והב נתפס ונשפט בברזיל. בימ"ר מרכז טעו לחשוב שהמעצר יביא לרגיעה בפתח תקווה. והב, שעדיין נושא את עונשו בברזיל, מינה לעצמו יורשים: משפחת פשע המוכרת למשטרה משכונת פג'ה בפתח תקווה, ויוי אטיאס משכונת עמישב ויעקב ממן, עובד עירייה לשעבר שהפך לגובה דמי חסות. אחת מהמטרות המרכזיות של היורשים: להפיל את שלטון דודי שימול.

ויוי אטיאס לא הסתפק בקואליציית הנוקמים של והב. המידע שבידי המשטרה מצביע על כך שהוא חבר לארגון העשיר והמסועף של האחים מוסלי, שהמשטרה מתקשה כל כך להפיל. כך פרצה המלחמה על פתח תקווה.

השיא היה כאמור ב-31 באוקטובר אשתקד. באותו היום, נכנס אטיאס למכוניות הטויוטה היוקרתית שלו ונסע מביתו בקרני שומרון לשכונת עמישב כדי לבקר חבר אחר בכנופיה, חיים ממן. "מיד אחרי הפגישה, בדקתי כמנהגי את הרכב לפני שעליתי עליו", סיפר אטיאס בעדותו במשטרה. "ברחתי משם, ואז התפוצץ המטען". חברו של אטיאס, שהשתתף אף הוא במפגש עם ממן, סיפר בעדותו: "המפגש הזה עם ויוי לא היה מתוכנן. ירדנו יחד למטה ונפרדנו לשלום, ואז ראיתי את ויוי רץ מהרכב ועולה חזרה לבית של חיים. אז נשמע הפיצוץ".

מטען חבלה התפוצץ במכונית בפתח תקווה, אוקטובר 2014. מד"א
"בדקתי כמנהגי את הרכב לפני שעליתי עליו". זירת הפיצוץ בפתח תקווה/מד"א

כעבור שבוע, ניסיון חיסול נוסף. הפעם היעד הוא ניר עוזיאל, מחייליו של שימול. מכתב האישום שהפרקליטות הצליחה לגבש עולה כי ויוי אטיאס וחייל שלו, מתאנל פרי, החליטו לנקום על ניסיון ההתנקשות באטיאס. ב-6 בנובמבר הצטיידו השניים בלבנת חבלה צבאית במשקל 480 גרם והטמינו אותה בפח אשפה בחניית הבניין שבו מתגורר עוזיאל. כדי להעצים את הפגיעה, הם הוסיפו לחבילה כמעט שני קילוגרמים של ברגים ארוכים. בעוד חברי הכנופיה של אטיאס מחכים לשעת כושר, הבחינו תושבים תמימים במטען המסוכן והזעיקו את המשטרה. די-אן-אי שנמצא על גבי המטען הוביל את חוקרי ימ"ר מרכז לוויוי אטיאס ולמתנאל פרי, והם הואשמו בניסיון רצח.

בדצמבר המשטרה כבר עצרה את שימול ואת עוזיאל. "בעברי נפצעתי משני מטעני חבלה שניסו להרוג אותי", אמר שימול בחקירתו. "אני מקבל התרעות מימ"ר מרכז וגם ממודיעין פתח תקווה על סכנות לחיי. נכון שניסו להוריד אותי פעמיים עם מטען. אבל מה זה קשור לזה שאתה מנסה לעצור אותי?".

"כנופיית ההיי-טק" - זה הכינוי שהדביקו בימ"ר מרכז לכנופיה של שימול, שעל פי החשד ניהלה מעקב מתוחכם במיוחד אחר הכנופיה של אטיאס. חוקרי המשטרה שבדקו את כלי הרכב של אטיאס מצאו משדר שהוצמד אליו, משדר שאפשר על פי החשד לאנשיו של שימול לעקוב אחר תנועת הרכב באמצעות ג'י-פי-אס, במטרה לפגוע באטיאס ובחייליו, ובהם איגור אינייב. בשלב זה, במשטרה כבר לא ראו בשימול בכיר בארגונו של אבי רוחן אלא אישיות בפני עצמה, מנהיג של מיני-ארגון שמטיל אימה על העיר. "לפני תשע שנים שימול היה בחור צעיר שהתעסק בהלוואות בפתח תקווה", אומר גורם בכיר במשטרה. "הוא גדל בעיקר לאחר שחבר לחבורות שגדלו ביחד במשך שנים, משכונות מצוקה". המודיעין במשטרה מצביע על כך שכיום מאגד סביבו שימול חיילים הנאמנים לו וסרים למרותו.

ציוד של כנופיית פשע בפתח תקווה שהוחרם, מכשירGPS  סלולרי, דצמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
מכשיר האיתור שהוצמד למכוניתו של אטיאס/חטיבת דובר המשטרה

בימים אלו שולט שימול כמעט בכל הנעשה בפתח תקווה: בצ'יינג'ים הגדולים, ביזמות נדל"ן, בעסקים הקטנים לממכר מזון - כל אלו ועוד מניבים לו ולאנשיו סכומים נכבדים. עם הגב הכלכלי והכוחני של רוחן, נהפך שימול לשם דבר גם במונחים הפשע הארצי. הוכחה לכבוד שרוחשים לו בכל הארץ היא העובדה שבאחת מהארכות המעצר של שימול, הדרים ראש ארגון הפשיעה הצפוני מיכאל מור כל הדרך מנתניה כדי לנכוח בדיון בעניינו.

פריחת עסקי הנדל"ן בעיר תרמה לעניין שגילו בה ארגוני הפשיעה הגדולים. "בשש או שבע שנים האחרונות, הפכה פתח תקווה לעיר עם פוטנציאל קלאסי לעבריינים", אומר קצין בכיר במשטרה. "מעבר לזה שזו עיר פרוזדור לגוש דן, זו לא פרובינציה. ברגע שיש הזדמנות משמעותית בנושא בנייה, אז המונחים מבחינת הפשע בעיר משתנים. לטעמי, הרשות המקומית בעברה הייתה מתירנית מאוד במתן אישורים להקמת מבני תעשייה. באופן אוטומטי זה מושך 'יזמים'. צריך להבין את הראש של העבריין. עבריין שעובר בעיר מסתכל לא על מה שאנחנו מסתכלים. הוא שואל את עצמו: איפה אני יכול לעשות את הכסף? אני יודע שבפתח תקווה קל מאוד לבנות, אפשר להרים 20 קומות. וזה מה שקרה. חלק גדול מהבנייה התעשייתית בעיר נעשה על ידי החבריא הגדולים".

ליד כל צ'יינג' קטנוע או שניים

כדי להבין מי נגד מי בפתח תקווה לא די לתאר את הסכסוך בין שימול לאטיאס. לפי הדוחות המודיעיניים של המשטרה, מלבד האחים מוסלי ואבי רוחן, בעיר מושקעים גם העבריין מוטי חסין, ראש ארגון הפשיעה הדרומי שלום דומרני ומשפחת חרירי. גם משפחת אלפרון נוגסת בשלל שמציעה העיר. משום כך, ניטשים בעיר מאבקים קשים שלא כולם קשורים ישירות לשימול ולאטיאס. למשל, ב-25 בפברואר אשתקד, באמצע היום, הושלך רימון רסס לעבר צ'יינג' בשוק בפתח תקווה. כמה בני אדם נפגעו מהפיצוץ, שתועד במצלמות אבטחה. אף שבמשטרה הפנו אצבע מאשימה לג'ורג' בית עדה, אחד הבכירים בארגונו של אבי רוחן, עד היום לא נעצר חשוד במעשה. דוחות המודיעין מצביעים על כך שהשלכת הרימון הייתה חלק מהסכסוך בין קבוצתם של רוחן ובית עדה לבין הקואליציה של שלום דומרני וחרירי. גם את המאבק בין שימול לאטיאס יש לראות בהקשר הארצי; זה תקופה ארוכה שבאזור גוש דן מנהלת קואליציית אברג'יל - הכוללת גם את אבי רוחן, מוטי חסין וכעת גם את מיכאל מור - קרב איתנים נגד הזרועות הכלכליות הכבדות של האחים מוסלי. עד היום גבה הסכסוך הזה יותר מ-17 קורבנות בנפש, בעיקר במשולש בת ים-חולון-ראשון לציון.

"הסכסוך נוצר סביב הצ'יינג'ים, שמייצרים המון כסף", אומר הקצין הבכיר. "כשיש תנופה גדולה, מתחילה הכלכלה האפורה, שמנוהלת בצ'יינג'ים. הדבר העיקרי הוא פריטת צ'קים. זה דבר פשוט מאוד: אתה נותן צ'ק דחוי, למשל באלף שקל, והצ'יינג' מוכן לתת לך 700 שקל. הבעיה מתחילה כשהצ'ק קופץ. זה מה שהוביל להשתלטות על עסקים של אנשים תמימים שנקלעו לחובות. באו ראשי הארגונים וקנסו אותם. זה מגיע אפילו למצב של פגיעה בגוף.

"דבר נוסף שנותנים בצ'יינג' הוא הלוואה יומית. זה מאוד מאוד נפוץ בפתח תקווה. אנשים מלווים בכמויות בריבית גבוהה. סכומים שנעים בין אלף ל-5,000 שקל בריבית יומית. אם אתה עובר בצ'יינג'ים בפתח תקווה, תראה באופן קבוע קטנוע או שניים לידם, כמו בפיצה. זה שליחים של הצ'יינג' שעוברים כל יום בין כל החייבים ומקבלים את הריבית. אם לא עמדת בחוב, אתה נקנס פעמיים. מחר אתה משלם 200 שקל ועוד מאה שקל לקרן. המון המון אנשים מסתבכים בזה. פעם אחת תפסנו ילד בן 15 על הרבה התפרצויות. הלכנו ודיברנו איתו. אמרנו לו שאנחנו לא מחפשים לתקוע לו תיקים, אלא להוציא אותו לדרך הישר. הוא אמר לי: 'איך אתה יכול לעזור לי? אני פתוח 30 אלף שקל בפוקר. אם אני לא מביא יומית, יחסלו אותי'. מקרה נוסף הוא של אדם שיש לו רשת גדולה לכלים חד-פעמיים. הוא לקח הלוואה, הסתבך והסתבך והיום כל הרשת שלו שייכת לארגון פשיעה".

עם כניסתו לתפקיד, דרש מפקד מחוז מרכז, ניצב מוטי כהן, מראש הימ"ר מוטי אדרעי, וממפקד תחנת פתח תקווה טל פיקרביץ', לשים סוף לפיצוצים שמתרחשים בפתח תקווה. על כן הוא הקים כוח משימה מיוחד בפיקודם שהביא לחשיפת שתי הכנופיות ומעצרן עד תום ההליכים. חוקרי ימ"ר מרכז נשמו לרווחה לאחר שהצליחו לשים יד על שימול וחיילו. הם מקווים כי החיסולים בפתח תקווה יתמעטו. בעולם הפשע מפקפקים בכך: "תמיד יהיה מישהו שינסה לפגוע במישהו" אומר עבריין בעיר. "אין פה ואקום. אם דודי שימול לא נמצא בשטח, יגיע מישהו אחר במקומו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully