וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הערבים מבריחים תושבים": הקאנטרי בכוכב יאיר - ליהודים בלבד

9.2.2015 / 11:30

בני זוג ערבים שביקשו להירשם כמנויים במקום נדחו בטענה שהקאנטרי עמוס, אולם פרוטוקול מישיבת מועצת היישוב מעלה כי גם בתקופת גירעון ניסו למנוע כניסת ערבים. "תושבי היישוב עוזבים בגלל ילדי הערבים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קאנטרי "לב המקום" שבכוכב יאיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במועצה המקומית כוכב יאיר ביקשו לסגור את הקאנטרי קלאב המקומי בפני לקוחות ערבים - כך עולה מפרוטוקול מישיבת המועצה שנחשפה במהלך תביעה שהגישו בשנה שעברה אחמד מנסור ואשתו אומימה, רופאים המתגוררים ביישוב הסמוך טירה, שלטענתם לא ניתן להם להירשם כמנויים בקאנטרי, "לב המקום", רק בשל היותם ערבים. זאת בניגוד לטענת הקאנטרי, שלפיה לקוחות הם לא הורשו להירשם אך ורק מחשש לעומס שצפוי להיווצר במקום.

הפרוטוקול, מישיבת מועצה ב-2010, מוכיח כי גם בעת שבה לא היה חשש מעומס שייווצר בקאנטרי, אלא היה מחסור במנויים והקאנטרי נקלע לגירעון, דיברו חברי המועצה על הצורך לצמצם את בעלי המינוי הערבים. באותה ישיבה נטען בפירוש כי הבעיה בהרשמה למקום היא הערבים שבאים לבריכה ומבריחים לכאורה לקוחות. כמו כן, מהתביעה עולה כי לאחר כמה שנים שבהם היה הקאנטרי סגור בפני תושבי חוץ, הוחלט לפתוח אותו, אולם רק עבור תושבי מועצות יהודיות.

עוד בוואלה! חדשות:
נחשפה הונאת מס בינלאומית בהיקף 120 מיליארד דולרים
הולכים לקלפי בפעם הראשונה: "אין אמון באף מפלגה"
קהיר: לפחות 30 הרוגים בעימותים שפרצו במגרש כדורגל

במרץ האחרון פנו בני משפחת מנסור להירשם כמנויים בקאנטרי. על פי כתב התביעה, לתובעים נאמר כי המינוי הוא רק לתושבי כוכב יאיר וצור יגאל השכן. כאשר פנו בני הזוג לאגודה לזכויות האזרח, שלחה זו להנהלת הקאנטרי ולמועצה המקומית מכתב המתריע על כך שאיסור על תושבים מחוץ לכוכב יאיר לרכוש מינוי הוא בגדר אפליה פסולה. התשובה שקיבלו הייתה כי החוק אינו אוסר אפליה מחמת מקום מגורים, וכי ההחלטה נועדה להקל את העומס.

התובעים ביקשו מבית המשפט המחוזי מרכז, באמצעות עו"ד גיל גן מור ועו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, לקבוע כי מדיניות מרכז הספורט, שלפיה הכניסה מותרת אך ורק לתושבי היישוב - בטלה, וכי בני הזוג יכולו לרכוש מינוי. הקאנטרי הוא חלק ממתנ"ס, בבעלות המועצה המקומית ובשיתוף החברה למתנ"סים. הוא מתוקצב בחלקו על ידי המועצה המקומית.

"לאבד את המרכז לתושבי הכפרים בסביבה זה מחדל"

בכתב התביעה הביאו התובעים ציטוטים מתוך הפרוטוקול ב-2010 על מנת לסתור את טענת הקאנטרי והמועצה המקומית על כך שהגורם לדחייתם הוא עומס. באותה ישיבה, ארבע שנים לפני שאירע המקרה, דנו חברי המועצה בקאנטרי, שסבל מגירעון מתמשך.

חבר המועצה גיל וידר: האם הקאנטרי פתוח לכולם?

ראש המועצה יעקב ממן: כן, הקאנטרי פתוח לכולם, אין אפשרות אחרת מבחינה כלכלית.

חברת המועצה רות רביד: צור יצחק ופרויקט יערה מתאכלסים, האם ניתן לשווק להם את מרכז הספורט ואז יהיו פחות בני מיעוטים?

ראש המועצה יעקב ממן: הכניסות תהיינה רק לבעלי המינויים בשבת, בשאר ימות השבוע כל אחד יכול לרכוש כרטיס. אתם צריכים לקבל החלטה עקרונית אם מעבירים למתנ"ס כסף כסבסוד ללא קשר לערבים.

חבר המועצה אילן שושני: זה הביצה והתרנגולת מה שאתה מציג כאן. אנשים ברחו מהמתנ"ס בגלל הערבים. כשתודיע ביישוב שהמינויים הם רק לתושבי היישוב והשיווק יפעל להביא תושבים, המינויים לא יברחו ליישוב אייל. באייל אין פעילות לילדים. מה שמבריח את התושבים זה לא מחיר המינוי, זה הערבים. באנו לגור ביישוב קהילתי. נהיה גזעניים או לא, זה לא משנה, העובדות הן שתושבי היישוב עוזבים את המתנ"ס בגלל ילדי הערבים. לא ברור לי גם מדוע אנחנו לא יכולים להביע את דעתנו.

ראש המועצה יעקב ממן: ללא תושבי חוץ המתנ"ס לא יגיע לאיזון.

חבר המועצה גיל רביד: צריך למצוא את אותם מאה מנויים בתוך היישוב ולא לפתוח את הרישום כלפי חוץ.

חבר המועצה גרשון גרשון: הגירעון ייסגר רק אם נעלה את כמות המינויים, ובעיקר מבחוץ.

חבר המועצה אילן שושני: הגירעון הוא של המתנ"ס, לא שלנו. צריך להבין שמרכז הספורט זה מוקד מאוד חשוב וקובע את איכות החיים, ולאבד אותו לתושבי הכפרים בסביבה זה מחדל. היום מדובר על 3% ערבים ואחר כך זה יהיה 10% וכך נעלה כל פעם עד ל-100% .

ראש המועצה יעקב ממן: זו אפליה ולא ניתן לביצוע. לדעתי הרבה תושבים לא עושים יותר מינויים כי אין להם ילדים קטנים ולא בגלל הערבים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

למרות דברי ראש המועצה, בשלב כלשהו לאחר אותה ישיבה שונתה מדיניות המינויים. הלחץ הציבורי ככל הנראה השפיע, והנהלת הקאנטרי החליטה לסגור את הקאנטרי בפני תושבי חוץ, למרות הגירעון.

באיגרת שנשלחה לתושבים שנה לאחר מכן נכתב כי ההנהלה שקלה לשוב ולפתוח את הקאנטרי לתושבי חוץ כדי לבלום את הגירעון, אך לבסוף הוחלט לפתוח את הקאנטרי לתושבי היישוב בלבד והפצירה בתושבים לרכוש מינויים. פרוטוקול נוסף משנת 2014 מראה כי לבסוף הוחלט כן לפתוח את המתנ"ס המפסיד לתושבי חוץ מהיישובים הסמוכים צור יצחק וצופים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מדיניות הקבלה לקאנטרי מהווה אפליה פסולה על בסיס לאום", קאנטרי "לב המקום"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מדיניות הקבלה לקאנטרי מהווה אפליה פסולה על בסיס לאום", נטען בכתב התביעה. "היא הונעה מלחץ ציבורי למנוע מערבים מהאזור לרכוש מינויים וכרטיסיות. היא מבוססת על קריטריון חשוד, שכן אף שהוא מתבסס על מאפיין לכאורה ניטרלי, הוא רוכב על דפוסים מוכרים וידועים של הפרדה במגורים ובמערכת החינוך, ולפיכך יוצר אפליה תוצאתית מובהקת על בסיס לאום".

עוד נכתב בתביעה כי הנימוק היחיד שסיפק הקאנטרי, החשש מעומס שייווצר אם ייפתח לתושבי חוץ, חסר כל ביסוס ומהווה סילוף של המציאות. "העובדות שהתגלו מצביעות על כך שלא רק שהקאנטרי אינו סובל מצפיפות יתר, אלא ממחסור במנויים ומגירעון", נכתב.

בכתב ההגנה שהוגש נכתב כי אין בשאלת תקציב העמותה והגירעון כדי לשנות את הנושא המרכזי הנדון בבקשה, וכי אין בעיסוק בתקציב העמותה כדי להוות טענה מכריעה בהחלטה בסוגיה. "השאלה המרכזית והיחידה שנותרה להכרעה היא אם החלטת המתנ"ס להתיר כניסה למתחם הבריכה ביישוב על בסיס מקום המגורים בלבד היא מדיניות מפלה שמאחוריה לכאורה 'מתחבאת' אפליה על בסיס לאום", נטען בכתב ההגנה.

עוד טענה ההגנה כי ילדים מהיישובים באזור, ובהם ילדים ערבים, משתתפים בחוגים של המתנ"ס. מתוקף כך, לדברי ההגנה, הם רשאים להיכנס למתחם בריכת השחייה.

המועצה המקומית: "בכוכב יאיר מתגוררות משפחות מוסלמיות"

מהמועצה המקומית כוכב יאיר נמסר: "הפרוטוקול שהוצג הוא מ-2010 והובעו בו דעות שונות של חברי מועצה, אך ברור ממנו שהמועצה מתנגדת לאפליה מכל סוג, ויתרה מזאת, ראש המועצה דאז, שסיכם את הדיון, דיבר בגנות אפליה. מלבד זאת יש לדייק - המתנ"ס הוא גוף עצמאי נפרד מהמועצה והוא סוברני לקבל החלטות הקשורות בקאנטרי". לדבריהם, בכוכב יאיר ובצור יגאל מתגוררות גם משפחות מוסלמיות ודרוזיות, ועל כן לא ניתן לטעון כי מדובר במדיניות המפלה על רקע לאום.

"מטרת העתירה למעשה היא לא רק לאפשר רישום לאותו תושב שהגיש העתירה, אלא לפתוח את הרישום לבריכה לכל תושבי הסביבה", נכתב בהודעה. "רצוי להדגיש כי מדיניות המתנ"ס המגבילה כניסה רק לתושבי המקום היא הגבלה לכניסה לבריכה ולחדר הכושר בלבד, בעוד אין כל הגבלה בכניסה לחוגים, לרבות חוגי לימוד שחייה"

בנוגע לטענה שלפיה נאמר לבני המשפחה הערבית שלא יוכלו להירשם לקאנטרי בשל עומס, נמסר מהמועצה המקומית כי שאלת העומס נבחנה על בסיס העובדה שעל פי רישיון העסק של המתחם, מותרת כניסה מרבית של 720 איש בלבד בכל עת. "נפח הנרשמים מתוך תושבי היישוב מאפשר כניסה בטוחה למתחם. פתיחת המקום לעשרות אלפי נרשמים פוטנציאליים תגרום בהכרח עומס שלא ניתן יהיה לעמוד בו".

בנוגע לטענה שלפיה הכניסה לקאנטרי התאפשרה לתושבי חוץ מיישובים יהודיים בלבד נכתב: "מדובר במשפחות של תלמידים הלומדים ביישובים צור יצחק וצופים. מדובר על פיילוט למספר מצומצם של נרשמים, ואין בו כדי להשפיע על הטענה שאין מדובר האפליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully