וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: כישלון השיחות יגרום למפלת רוחאני ולעליית הקיצונים

על פי גורמים איראניים, שר החוץ זריף הזהיר את קרי מפני האפשרות שקריסת המשא ומתן תוביל להתחזקות משמרות המהפכה על פני הנשיא המתון. בתוך כך, קרי לוחץ על זריף להגיע להסכם ביניים עד סוף חודש מרץ

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, ינואר 2015. AP
נשיא איראן חסן רוחאני בתחנת הכוח בבושהר, בחודש שעבר/AP

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף הזהיר את ארצות הברית כי כישלון בהשגת הסכם סביב תכנית הגרעין של ארצו יבשר את סוף דרכו של הנשיא המתון חסן רוחאני – כך מסרו שלושה גורמים איראנים לסוכנות הידיעות רויטרס. זריף העלה את החששות הללו במהלך פגישותיו עם מקבילו האמריקני ג'ון קרי בשבועות האחרונים ואף בפני מדינות מערביות אחרות.

על אף שגורם אמריקני בכיר הכחיש כי התקבלו טענות כאלו, הגורמים האיראניים התעקשו כי זריף העלה את האפשרות שהגורמים הקיצוניים בטהראן יתחזקו אם לא יושג הסכם עד תאריך היעד שנקבע ל-30 ביוני. "כשרוחאני בחזית, באופן טבעי הוא יותר פגיע", אמר אחד הגורמים, שמודע לפרטי השיחות בין זריף לקרי. גורמים מערביים אחרים טוענים כי המשלחת האיראנית לשיחות העלה בפניהם את אותן החששות. אם המשא ומתן יקרוס, רוחאני, שעלה לשלטון ביוני 2013 עם הבטחה להגיע להסכם, צפוי להידחק הצדה לטובת גורמים קיצוניים במשמרות המהפכה.

על רקע הדברים הללו, רוחאני אמר לפני ימים אחדים כי הסכם הגרעין בין ארצו לבין המערב הולך ומתקרב. בתום פגישה עם ראשי המג'לס (הפרלמנט) ומערכת המשפט בטהראן, אמר רוחאני כי "צמצמנו את הפערים", וכי "למרות שנותרו כמה מחלוקות והבדלים, המערב הבין שעליו להכיר בזכויות של העם האיראני".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף נפגש עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בז'נבה במסגרת השיחות על הגרעין האיראני, 14 בינואר 2015. רויטרס
נפגשו במשך שעתיים. ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף/רויטרס

אתמול נפגשו קרי וזריף בשולי ועידת מינכן לביטחון ולדברי גורם רשמי בממשל האמריקני, שר החוץ האמריקני הפעיל לחץ על זריף להגיע להסכם מסגרת עד סוף חודש מרץ. מדובר בתאריך היעד שנקבע בנובמבר האחרון, לאחר שלא הצליחו הצדדים להשיג את ההסכם בשני מועדים קודמים שנקבעו לכך. השניים דנו במשך כשעתיים בשולי ועידת מינכן לביטחון.

"קרי חזר על הרצון של ארצות הברית להגיע ל'הסכם מסגרת פוליטי' עד סוף מרץ", אמר הגורם והוסיף: "הם הסכימו לשמר את הקשר ההדוק ביניהם ולנסות ולהיפגש פעם נוספת בקרוב".

השבוע דיווחו גורמים דיפלומטיים המעורים בפרטי השיחות כי ארצות הברית ואיראן דנות בפשרה שתאפשר לאיראן לשמור על מרבית הטכנולוגיות להעשרת אורניום שברשותה, אך תצמצמם את יכולתה להפיק נשק גרעיני. עם זאת, הבהירו הגורמים כי אין ערבות לכך שהצעת הפשרה תבשיל לכדי הסכם.

על פי הפרטים שנחשפו, איראן תורשה להמשיך להפעיל את רוב הצנטריפוגות שברשותה, אשר מספרן מוערך בכ-10,000, אולם היא תידרש לתכנת אותן מחדש, כך שיפיקו כמות קטנה של אורניום.

(עדכון ראשון: 2:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully