וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט: שב"ס מנע מאסיר לקבל טיפול שיקומי - ולהשתחרר

5.2.2015 / 14:09

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה מתח ביקורת חמורה על שירות בתי הסוהר לאחר שמנע מאסיר להשתתף בקבוצה טיפולית לעברייני מרמה עקב ההחלטה להעבירו לאגף שבו יש סכנה לחייו. "התנהלות בלתי סבירה ובלתי ראויה"

אסירים חוזרים לכלא דמון אחרי שריפת הענק בכרמל, דצמבר 2010. אדריאן הרבשטיין
כלא דמון/אדריאן הרבשטיין

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה רון שפירא מתח ביקורת חמורה על התנהלות שירות בתי הסוהר, לאחר שמנע מאסיר להשתתף בקבוצה טיפולית לעברייני מרמה. האסיר עתר לבית המשפט שקבע כי ניתן היה למצוא פיתרון לבעיה. "מדובר בהתנהלות שהינה בלתי סבירה ובלתי ראויה, ונראה כי השב"ס היה יכול להתנהל בדרך ראויה יותר ולמצוא פתרונות לבעיה שנוצרה", קבע השופט.

האסיר, ששירת בעבר במשטרה ובשב"ס, הקים עסק עצמאי ונקלע לקשיים. באותה תקופה הוא החל לעבור על החוק וביצע שורת עבירות מרמה, עושק, זיוף מסמכים והפצתם, ומשיכת צ'קים ללא כיסוי. נגזר עליו עונש מאסר של שלוש שנים ושמונה חודשים. בתקופת מאסרו בכלא דמון שבכרמל הוא ניהל שיחות פרטניות עם עובד סוציאלי ואף סיים קורס מודעות עצמית. בעקבות זאת ביקש להשתלב בקבוצה הטיפולית לעברייני מרמה. לשם כך היה עליו לעבור מכלא דמון, בו נשא את עונשו, לכלא השרון, שבו הייתה אמורה להיפתח הקבוצה הטיפולית.

אולם בהגיעו לכלא השרון הוא התבקש להיכנס ל"אגף משתלבים", במקום ל"אגף נקיים מסמים", משום שהיה מלא עד אפס מקום באותה תקופה. האסיר עמד על זכותו למצוא פתרון לבקשתו, בהסתמך על החלטות שנתנו בעבר בעניינו בית המשפט העליון ובית המשפט לעניינים מנהלים. עקב עמידתו על סירובו, הוא נידון משמעתית, הוחזר לכלא דמון ולא שולב בקבוצה הטיפולית.

עוד בוואלה! חדשות:
הניצב החשוד בהטרדה מינית: מפקד מחוז חוף חגי דותן
שליש מהמורים פורשים בתחילת הדרך: "המערכת רקובה מהיסוד"
יולדת בת 29 מתה מתסחיף מי שפיר בירושלים; התינוק ניצל

אילוסטרציה. ShutterStock
מאגף "נקיים מסמים" לאגף "משתלבים"/ShutterStock

בעתירתו לבית המשפט המחוזי טען האסיר כי שב"ס לא שקל חלופות אחרות שיאפשרו להעבירו ל"אגף נקיים מסמים" בכלא השרון או במתקן כליאה אחר על מנת שיקבל טיפול ייעודי. עוד הוא טען בפני בית המשפט, כי הוא מצוי "בתקופה קריטית" והוא צריך לקבל את הטיפול הייעודי כדי לצאת מהמעגל שבו הוא מצוי, וגם כדי שיוכל לזכות בקיצור עונשו על ידי ועדת השחרורים.

בשלב מסוים דווקא הוצע לו לעבור לאגף "נקיים מסמים" אולם בתא שאינו מתאים לאסיר "טעון הגנה", כפי שהוגדר על ידי שב"ס. מדובר באסירים אשר בדרך כלל יש לגביהם מידע מודיעיני כי קיימת סכנה ממשית לחייהם. לפיכך, הוא סירב להצעה והוחזר לכלא דמון. כעת על האסיר להמתין עד שתיפתח הקבוצה הטיפולית הבאה בחודש מאי הקרוב.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"תנאי הכליאה המתאימים לאסיר חשובים"

עורכת הדין גלית גילווארג- קידר, המייצגת את האסיר בתביעה האזרחית שהגיש נגד שב"ס, אמרה כי "מדובר במלכוד 22. הוא צריך לעבור תהליך טיפולי כדי להשתחרר, אולם נחסמה בפניו הדרך להליך זה". השופט קבע כי מכיוון שהקבוצה הטיפולית כבר נפתחה, והיא מלאה, הוא לא יכול לקבל את עתירת האסיר, אך הדגיש כי "יש להביע מורת רוח מהתנהלות שב"ס". השופט הזכיר את החלטות הערכאות השיפוטיות בצורך לכלוא את העותר באגף נקי מסמים וקבע כי "לא ניתן לקבל את טענת שב"ס לפיה כאשר האסיר מבקש להשתלב בטיפול הוא אמור לוותר על תנאי הכליאה המתאימים לו, כפי שקבעו בתי המשפט".

בהחלטתו, שניתנה לפני חודש, קבע שפירא כי "אמנם חשוב הטיפול, אך חשובים גם תנאי הכליאה המתאימים לאסיר. נראה כי בעניינו של העותר יכול היה השב"ס להתנהל בדרך ראויה יותר ולמצוא פתרונות לבעיה שנוצרה". הוא הזכיר לשב"ס כי "עליו לעשות ככל יכולתו כדי למלא אחר החלטות בתי המשפט ובאותה העת לאפשר לעותר לעבור את הטיפול לו הוא זקוק". לדברי עו"ד גילווארג- קידר, "כעת האסיר מבקש ששב"ס יקבל את בקשתו לקבל טיפול מחוץ לכותלי הכלא".

משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "ייעוד שירות בתי הסוהר הינו ניצול זמן המאסר לשיקום האסיר ולהקניית כלים מתקנים, אך יכולותינו מותנות בראש ובראשונה בנכונות האסיר לטיפול ובאמיתות כוונותיו. לאור התנהלות האסיר במקרה הנדון לא שוכנענו שכך הדבר. שירות בתי הסוהר הציג עמדתו בפני בית המשפט, מכבד את החלטתו ויפעל על פיה".

לפניות לכתב אלי אשכנזי: elidanaa@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully