וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב העומס: חולים רבים מעדיפים שלא להתאשפז בבתי חולים

4.2.2015 / 9:19

התפוסה החריגה בבתי החולים ברחבי הארץ והתנאים הקשים המתלווים לכך גרמו לחולים רבים לעשות הכול כדי להימנע מאשפוז. "יד שרה": עלייה של 90% משנת 2012 בהשאלת מיטות לאשפוז בית

עומס בבית החולים סורוקה בבאר שבע, ינואר 2013. דייב בוימוביץ'
ב-2014 השאילו ב"יד שרה" 3,050 מיטות. מיטות אשפוז במסדרון אחד מבתי החולים בארץ, בשבוע שעבר/דייב בוימוביץ'

העומס הכבד בבתי החולים מביא את הציבור לחפש אחר פתרונות שיאפשרו להם להימנע מאשפוז. בארגון "יד שרה" מדווחים על עלייה של 90% משנת 2012 בהשאלת מיטות לאשפוז בית, בתוכה עליה של 15% רק בשנה האחרונה. "בעלי אחרי ארבעה ניתוחים. בהתחלה הלכתי לראות איפה רוצים לשים אותו בשיקום, אבל הזדעזעתי", סיפרה דניאלה, תושבת הרצליה, שבעלה בן ה-71 הוא חולה סיעודי. "ראיתי מקומות פשוט זוועה. צחנה, אנשים שוכבים במיטות ואף אחד לא מתייחס אליהם. בושה וחרפה. להכניס אדם לשם זה להסתכן בזיהום כמעט ודאי", אמרה.

תפוסת המיטות בבתי החולים היום

עקב מצבו של בעלה, פנתה דניאלה ל"יד שרה" וביקשה לאשפז את בעלה בבית. "לקחתי אותו הביתה וב'יד שרה' סיפקו לנו מיטה ועוד ציוד, כמו כיסא רחצה, הליכון וכל האביזרים שאנחנו צריכים כדי שהוא יהיה בבית". לאחרונה עבר בעלה של דניאלה ניתוח נוסף ברגלו, והיום הוא עתיד להשתחרר לביתו לאחר אשפוז בן חמישה שבועות. "כאן במחלקה הפלסטית המצב בסדר, אבל במחלקות הפנימיות זוועה", היא הוסיפה.

העומס בבתי החולים - עוד בוואלה! חדשות:
"סכנת חיים" ידועה מראש: איך המדינה מטפלת בעומס בחדרי המיון?
העומס בחדרי המיון: מתוך מאה מיליון שקל הועברו רק עשרה
עומס קיצוני בחדרי המיון: "החולים מתייאשים והולכים"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

את היום שבו הגיעו למיון, דניאלה לא מסוגלת לשכוח: "לפני שהוא התאשפז, הגענו בארבע אחר הצהריים למיון וחיכינו עד אחת וחצי בלילה. ואני מזכירה שמדובר באדם חולה. זה היה סיוט לא ייאמן. אני לא אביא אותו יותר למיון בחיים. ולא שהצוות שם לא עושה את העבודה, הם פשוט קורסים. אני אמנם יכולה לטפל בבעלי בבית, אבל מה עושים כל החולים שאין להם את האפשרות? פשוט בושה".

דניאלה היא רק אחת מאלפי הפונים לעמותת "יד שרה", שמספקת ציוד המאפשר לחולים להתמודד עם המגבלה שלהם בביתם. בין היתר, העמותה מספקת כסאות גלגלים, מיטות אשפוז, מוניטורים ועוד. הארגון מתבסס ברובו על תרומות והלקוחות משלמים תשלום סמלי על תחזוקה. על פי נתוני הארגון, בשנת 2012 השאילה העמותה 1,590 מיטות לאשפוז בבית. בשנת 2013 טיפס מספר ההשאלות ל-2,650 מיטות וב-2014 הושאלו 3,050 מיטות לאשפוז ביתי. מדובר, כאמור, בעלייה של כמעט 100% מאז 2012.

"אני רואה התעללות באנשים"

"קטונתי מלתת ציונים למערכת הבריאות, אבל בגלל עבודתי ב'יד שרה' אני רואה התעללות באנשים", אמר משה כהן, מנכ"ל העמותה. "מישהו צריך לתת את הדעת ולפתור את העניין. אנחנו מקבלים כל הזמן פניות מאנשים שמבקשים מאתנו להזדרז, כי הם רוצים לצאת מבית החולים כמה שיותר מהר. מישהו אמר שבית חולים זה כמו כדור. אפשר לקחת, העניין הוא במינון".

ב"יד שרה" יש יותר מ-4,000 מיטות אשפוז. "אם ניקח את כל המיטות ונשים אותן בבניין אחד, אין עוד בית חולים כזה בארץ. אנחנו לא מתיימרים להחליף את בתי החולים, אלא אומרים שברגע שאתם מזהים חולה שיכול להמשיך לקבל את הטיפול בבית, תלך הביתה". לדברי מנהל השרות בעמותה, נחום גיטמן, העלייה בכמות הפניות הביאה לתגבור מערך השינוע לבתים. "העלייה היא לא רק בכמות, אלא גם בלחץ של האנשים. מתקשרים ילדים להורים חולים שבוכים שהם רוצים לצאת כמה שיותר מהר מהבלגן בבית החולים", סיפר.

עומס במיון בבית החולים רמב"ם, ינואר 2013. ערן גילווארג
מטופלים ברמב"ם/ערן גילווארג

אולם ישנם חולים שאין להם ברירה אלא להתאשפז, והעומס מאלץ אותם לשוב לביתם. כך קרה לגורי, שאביו בן ה-95 נאלץ לשוב לביתו. "לא מצאו לנכון להשאיר אותו באשפוז", הוא אמר בזעם. "במחלקות האשפוז פועלים בשיטת המיטה החמה. טענו שאין יותר טופס 17 והוא צריך ללכת. ביקשתי והתחננתי שיחכו עד שתגיע הביתה המיטה מ'יד שרה', אז נתנו לי עוד יומיים. פשוט רצו להיפטר ממנו. למחרת הגיעה המיטה ולקחתי את אבי, אדם חולה בן 95, הביתה".

בקופת חולים מכבי דיווחו השבוע על עלייה משמעותית בעומסים במרפאות הקופה, אישרו כי עדיף להימנע מהגעה ישירה לבתי החולים, מלבד מקרי חירום, ופירטו על יתרונות המרפאות הקהילתיות. "חשוב להגיע לרופא המשפחה או הילדים כאשר יש חום מעל שלושה ימים, קושי בנשימה או שינוי לרעה במצב הבריאותי. אולם ניתן גם לפנות למוקדי הקופה, שם השירות הוא מהיר והסיכון להידבק במחלות וזיהומים נמוך באופן משמעותי", אמר ד"ר ארנון שחר, מומחה לרפואת משפחה במרפאה של מכבי בנתניה. מקופת חולים מאוחדת נמסר כי תוגברו שעות הפעילות, בעיקר בערבים וכי הם נמצאים בקשר עם בתי החולים, ובעת הצורך עוזרים לכל מי שאמור להשתחרר.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • בתי חולים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully