וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: בנקאים הונו ניצולת שואה וניסו לגרום לה לשנות צוואתה

3.2.2015 / 11:56

רותי בסון וחיים סיסו, עובדי סניף הבנק הבינלאומי בירושלים נעצרו בחשד שרכשו את אמונה של הקשישה וגרמו לה למסור להם צ'קים בסך של כמיליון שקלים. עובדת סוציאלית בבית האבות שבו היא מתגוררת הגישה תלונה במשטרה

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

שני פקידי בנק מירושלים נעצרו בחשד שהונו ניצולת שואה בת 87 וגרמו לה למסור להם צ'קים בסך של כמיליון שקלים לאחר שרכשו את אמונה. השניים, עובדי הבנק הבינלאומי, נעצרו בפעילות משותפת של יחידת ההונאה של משטרת מחוז ירושלים והבנק שבו עבדו. בית משפט השלום בעיר האריך היום (שלישי) ביום אחד את מעצר החשודה המרכזית בפרשה רותי בסון, יועצת השקעות בבנק בת 58. החשוד השני, חיים סיסו בשנות ה-60 לחייו, שוחרר ליום אחד של מעצר בית מלא.

אלימות נגד קשישים, התעללות בקשישים, אלימות, פגיעה בקשישים. GettyImages
נעצרו בפעילות משותפת של יחידת ההונאה במשטרה והבנק שבו עבדו/GettyImages

קורבן ההונאה היא אישה ערירית המתגוררת בבית אבות בעיר. הפרשה נחשפה בעזרת עובדת סוציאלית שעובדת בבית האבות שבו מתגוררת הקשישה, שהגישה תלונה במשטרה ומסרה עדות. על פי החשד, נוסף על מאות אלפי השקלים שקיבלו ממנה במרמה, הפקידים ניסו לגרום לה לשנות את צוואתה.

עוד בוואלה! חדשות:
הילדים התלוננו על הטרדה מינית, מנהל הפנימייה השתיק הפרשה
המבקר יפרסם את הדוח על מעון ראש הממשלה חודש לפני הבחירות
למרות התנגדותו: שוב רחוב על שם גדעון סער באור יהודה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שני פקידי בנק חשודים שהונו ניצולת שואה, ביהמ"ש השלום ירושלים. פברואר 2015. גדעון צנטנר, צילום מסך
סיסו בבית משפט השלום בירושלים, היום/צילום מסך, גדעון צנטנר

על פי החשד, שני הפקידים יצרו קשר עם הקשישה לאחר שהבחינו שבחשבונה קיימים סכומי כסף גדולים. לאחר שהתיידדו עמה שכנעו אותה להעביר לידיהם צ'קים בסכומים גדולים. בנוסף, חשודים השניים שניסו לגרום לקשישה לשנות את צוואתה כך שכל רכושה יעבור לידי בסון. המעשים המיוחסים לחשודים בוצעו לפני שלוש שנים, אולם החקירה החלה רק בנובמבר האחרון, עם הגשת התלונה.

בחקירתם הודו החשודים במעשים. בסון אישרה בפני החוקרים שפדתה את הצ'קים בעסקים לחילופי כספים, באמצעות אדם שלישי, משום שהקשישה ביקשה לשמור על פרטיותה. בנוסף, בחיפוש שנערך בביתה של בסון נמצאו כ-300 אלף שקלים וצ'קים ריקים השייכים לקשישה, שהוחבאו מאחורי פאנל במטבח.

"בהיותם מנהלים את תיק ההשקעות של הקשישה ניצלו את היותה ערירית", אמר נציג המשטרה בדיון. "במסגרת זו החלו שני החשודים לנהל מסע כדי לקדם את רצונם לזכות בהונה של בעלת החשבון ולצורך כך הפעילו לחץ על הקשישה, בין היתר בביקורים בשעות לא שגרתיות, כולל במקומות האשפוז של האישה".

עורך דינה של בסון, יאיר גולן, אמר במהלך הדיון כי "השאלה היחידה שקיימת היא האם היה פה ניצול או האם זה נעשה מרצון. החשודה והמתלוננת מכירות יותר מ-12 שנים. מוסכם שהמתלוננת צלולה בנפשה ומצבה הגופני היה אז תקין.

"לגרסת החשודה, המתלוננת סיפרה לה שהיא ערירית ויש לה כסף והיא רוצה לעזור לה". הוסיף גולן. "במהלך ביקורים שנערכו על ידי המתלוננת בבנק היא מסרה לה כסף. כעבור שלוש שנים מהמועד ביקור האחרון שלה, לאור מצבה, מישהו עזר לה להתלונן. עוד אומרת המתלוננת שהיא שאלה את אחראי המחלקה בבנק אם זה תקין והוא אמר שאם הדבר נעשה מרצונה זה תקין".

עו"ד רועי בראונר המייצג את החשוד הנוסף אמר כי "מדובר בעובד בנק זה שנים רבות שאין לו שום קשר לחשדות שמייחסים לו. האמת תצא לאור דרך בית המשפט ויתברר כי מדובר במהומה רבה על לא מאומה".

"עלילה זדונית ומרושעת"

בעלה של בסון, אלי, אמר בתום הדיון כי "על פניו זה נראה כמו עלילה זדונית ומרושעת. מדובר באישה צלולה שלא התלוננה מעולם. מי שהתלוננה זו עבודת סוציאלית. רואים שזה מלאכותי ונראה שמישהו השפיע עליה בכוונה שמישהו יבוא ויתלונן". בסוף הוסיף: "מה פסול בזה שאישה רוצה לתת כסף? אשתי מכירה אותה 15-10 שנה והיא באה לסעוד אותה ולבקר אותה. היא ביקרה אותה בבית חולים כשהיא הייתה מאושפזת.

לדברי בסון, שינוי הצוואה היה ביוזמת הקשישה והיא ביקשה מאשתו שתביא את תעודת הזהות שלה לצורך כך. "איך היא יכולה לאיים עליה כמו שהמשטרה טוענת? זה רק מראה שהמשטרה מנסה להעליל עלילות, שקרים וכזבים".

בסוף השבוע נעצר רחמן מישייב, תושב תל אביב, בחשד שרכש תעודות זהות של ישראלים שעזבו את הארץ, ופתח על שמם חשבונות בנק. על פי החשד, מישייב נהג לבצע העברות בנקאיות בין החשבונות השונים שפתח, רכש את אמון הבנקים וזכה למסגרות אשראי ולהלוואות בהיקף של מאות אלפי שקלים. עוד עולה מהחקירה כי כמעט כל הבנקים המסחריים בישראל נפלו קורבן לעוקץ של מישייב. מעצרו הוארך ביום ראשון בבית משפט השלום בתל אביב ביומיים.

עד כה ריכזה המשטרה 11 חשבונות בנק שככל הנראה פתח החשוד ודרכם הוא ביצע את ההונאה. החשבונות אותרו בבנקים לאומי, הפועלים, דיסקונט, אוצר החייל, הבנק הבינלאומי, ומזרחי טפחות. כמו כן, בידי המשטרה שלוש זהויות בדויות שבהן השתמש לכאורה החשוד לצורך ההונאה.

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.com

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully