וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיראטים, הברסלבים וחובבי הקנאביס: הרשימות הצבעוניות לכנסת

29.1.2015 / 23:43

אחוז החסימה הגבוה לא מרתיע את מפלגות הנישה, וחבריהן בטוחים כי הפעם הן יצליחו להשתחל לכנסת. אז איזו מפלגה הסתכסכה עם יאיר לפיד, מי קיבל טלפונים מאנשי כחלון ומי מנסה להילחם במפלגות החרדיות?

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

על אף שאחוז החסימה עלה מהבחירות האחרונות ל-3.25% מהקולות (כארבעה מנדטים), המפלגות הקטנות ממשיכות לנסות להיכנס לכנסת. הליך הגשת רשימת המפלגות לכנסת ה-20 נפתח אתמול והסתיים הערב (חמישי), כשהראשון להגיע היה מזכ"ל מפלגת העבודה, ח"כ חיליק בר, שהגיש כבר אתמול את רשימת המחנה הציוני. מלבד בר, היו אלה בעיקר נציגי המפלגות הקטנות שהקדימו להגיש את הרשימות הסופיות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון סלים ג'ובראן.

בין אותן מפלגות קטנות, "עלה ירוק" היא אחת המוכרות והמסקרנות ביותר. בבחירות הקודמות היא גרפה כ-44 אלף קולות, 1.15% מסך הקולות. בשבוע שעבר, בעת השקת הקמפיין שלה לכנסת הנוכחית, פרסמה המפלגה כי היא הולכת לשרוף את אחוז החסימה. ולראייה: הציבור הישראלי תרם למפלגה כ-160 אלף שקלים.

בחירות 2015 || סיקור מיוחד:
כשל ניסיון לאיחוד הליכוד-כולנו: "כחלון דרש את האוצר"
סערת השריונים בבית היהודי: דיין פרש, ותוקף את בנט
הרשימה של כחלון: אלאלוף שלישי, ראש עיריית ערד שישית

כנס פעילי מפלגת עלה ירוק, ינואר 2015. דרור עינב
"שורפים את אחוז החסימה". גדי וילצ'רסקי בהשקת הקמפיין של "עלה ירוק"/דרור עינב

אורן לייבוביץ', יו"ר מפלגת עלה ירוק, הביע אופטימיות באשר לסיכויו להיכנס לכנסת. "מערכת הבחירות הגיעה בהתראה קצרה. בהחלט נעבור את אחוז החסימה, שבגללו הרבה מפלגות לא רצות, וזאת בעקבות המיאוס מהמערכת הפוליטית", אמר בשיחה עם וואלה! חדשות.

לדבריו, מפלגתו תתמקד בנושא החשוב ביותר על סדר היום הציבורי: שימוש בקנאביס. "אנחנו לא מפלגה קטנה, המצע והמועמדים שלנו הם הראויים ביותר בהשוואה לכל מפלגה. ההבטחות לשלום ולסיפוח או שבירת מנהל מקרקעי ישראל כנראה לא יתממשו - לא בבחירות הבאות ולא לאחר מכן. אנחנו דורשים פתרון ישים ויעיל שיקל על ההמונים ויפתור את העוול החברתי הגדול ביותר היום - רדיפת צרכני הקנאביס".

הקרב על הפתק: "כולנו" ו"העם איתנו" נאבקות על כל אות

המפלגה השלישית שהגיעה להירשם בוועדת הבחירות היא מפלגת דמוקראטורה, הרואה את עצמה "מפלגה סוציאלית להגשמת הציונית וערכי הדמוקרטיה". מטרות המפלגה הן שינוי שיטת הבחירות, בחירת ראש הממשלה, הנשיא וחברי הכנסת; כינון חוקה; ושינויים בכל מערכות ישראל. מייסד המפלגה הוא מעיין משעלי. באופן תמוה, אין למפלגה אתר או דף פייסבוק פעיל המציג את מועמדיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הפיראטים נגד לפיד

"90% מהקולות שלנו עברו למפלגה של לפיד. סתמו לנו את הפה"

אוהד שם טוב, יו"ר "הפיראטים", סיפר ממקום מושבו בניו יורק, שם הוא כותב את עבודת הדוקטורט שלו, כי כי רוב חברי המפלגה כלל לא נמצאים בארץ. לדבריו, הם אמנם מנהלים את מערכת הבחירות בשלט רחוק, אך הם מיטיבים לייצג את קול הבוחר בישראל. "אם ניבחר לכנסת יהיה כל כך טוב בישראל, וכל המוחות יחזרו ארצה", אמר.

אין זו הפעם הראשונה שהמפלגה מתמודדת בבחירות. ב-2013 הם נקלעו לעימות עם שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, לאחר שלטענתם עתירתה של מפלגת יש עתיד מנעה מהם את הכניסה לכנסת. "המפלגה גרפה הרבה קולות, אך לפיד טען כי הבוחרים התבלבלו בהצבעה מאחר שהאותיות על הפתקים היו דומות ("פ" עבור הפיראטים, "פה" למפלגת יש עתיד – ד"י). ועדת הבחירות קיבלה את הטענה והעבירה מבלי לבקש את תגובתנו 90% מהקולות שקיבלנו. הרגשנו שסתמו לנו את הפה", האשים.

חסידי ברסלב חוגגים ראש השנה באומן. רויטרס
טלפונים מטרידים מצד אנשי כחלון. למצולמים אין קשר לכתבה/רויטרס

למרות אחוז החסימה שעלה מאז הבחירות הקודמות, במפלגת הפיראטים לא מתייאשים. "אנחנו לא רצים בשביל לגרוף קולות; אנחנו מתמודדים בבחירות בשביל להשמיע קול", הסביר שם טוב. לגבי המצע של המפלגה אמר: "אנחנו מציעים תוכנת אינטרנט שמאפשרת לכל האזרחים להשתתף בקבלת ההחלטות של כל חברי הכנסת, כך שהם יצביעו בכנסת על פי רצון הציבור, ולא רק פעם בארבע שנים. אנחנו בעצם נייצג בזמן אמיתי את מה שהציבור רוצה". בניגוד למצב בישראל, באירופה יש למפלגות הפיראטים השונות נציגים בכמה פרלמנטים, בין היתר בשבדיה, באיסלנד, בצ'כיה ובאיחוד האירופי.

כחלון והברסלבים לא חברים

מי שהשכילה להירשם בין המפלגות הראשונות הייתה מפלגת "כולנו חברים - נ נח", כשבשלב מסוים אף נדמה היה שתמנע את אישורה שמה של מפלגת כולנו. לאחר רישום מפלגתו של משה כחלון, החליטה מפלגת "כולנו חברים" לעתור ליו"ר ועדת הבחירות בבקשה לפסול את השם של שר התקשורת לשעבר, מחשש להטעיית הבוחר. כמו כן, התלוננו חברי המפלגה על טלפונים מטרידים מאנשים שמחפשים את כחלון.

"כולנו חברים - נ נח" מורכבת מחסידי ברסלב, המוכרים לציבור בעיקר בשל הפצת הספרים של רבי נחמן מברסלב וריקודי השמחה ברחובות. "אנחנו מאמינים שאם נצליח לבטא את עצמנו, יש לנו הרבה מה להציע. יש לנו מצע חברתי, מצע כלכלי, מצע ביטחוני. אנחנו רוצים לעזור לעם ישראל באמצעות העצות של רבי נחמן", אמר שרון קנפו, חבר במפלגה שהתמודדה גם בבחירות הקודמות וזכתה ב-2,500 קולות.

נשים חרדיות. AP
"גם גברים חרדים יצביעו לנו"/AP

לצד אלו נרשמו גם מפלגות חדשות. אחת מהן היא "ובזכותן - חרדיות עושות שינוי" – מפלגה של נשים חרדיות שהחליטה לרוץ, ככל הנראה לאור העובדה שהמפלגות החרדיות הגדולות, דוגמת ש"ס ויהדות התורה, מסרבות להכניס לשורותיהן נשים. רות קוליאן, יו"ר הרשימה, סיפרה על קהל הבוחרים הפוטנציאלי: "נרשמנו אתמול בוועדת הבחירות, הייתה התרגשות גדולה, הרגשנו שזה המעשה הנכון שצריך לעשות ושאנחנו הולכים להביא לאישה החרדית כתובת בכנסת, כמו גם לשכבות החלשות. כולנו מגיעים מהעם, יש אצלנו אנשים שחיים את העם יום יום". על השאלה אם הן מאמינות שיעברו את אחוז החסימה, השיבה קוליאן: "אנחנו עוברות את אחוז החסימה, אנחנו יודעות את זה, יש לי אמונה גדולה בקדוש ברוך הוא. שמענו על הרבה נשים שיצביעו לנו, וגם גברים חרדים, לאור ההתרסקות של ש"ס. אני עכשיו בדרך לחוג בית שהזמינו נשים וגברים חרדים".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2015

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully