וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקרית בהר דב: פיגוע הנקמה האיראני יהיה גדול יותר

29.1.2015 / 17:25

חיזבאללה נקם לכאורה על החיסול המיוחס לישראל ברמת הגולן הסורית, אך ניתן לשער שמלבד המתקפה הנקודתית הזו, משמרות המהפכה ינסו להוציא לפועל תגובה משלהם. פרשנות

צילום: רויטרס, ערן גילווארג, אדריאן הרבשטיין; עריכה: גדי וינסטוק

(עדכון על מצב הפצועים מהתקרית בהר דב, הבוקר)

זה יכול היה להסתיים אחרת. אם חלילה היה מספר ההרוגים מקרב חיילי צה"ל במתקפה של חיזבאללה אתמול (רביעי) בהר דב גבוה יותר, כפי שחשבו תחילה, הסיפור היה נראה שונה לחלוטין. במקרה שכזה הייתה נוצרת ציפייה ציבורית מראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומשר הביטחון, משה יעלון, להגיב בצורה קשה נגד חיזבאללה. בתקופת בחירות קשה להאמין שהם היו נותרים אדישים ללחץ שכזה. למרבה המזל של כל הצדדים, שני חיילים הרוגים, כמה שהדבר נשמע ציני, זה מחיר שנתניהו ויעלון יכולים להכיל, בעיקר כשמנגד עומדת אלטרנטיבה לא נעימה כלל - הסלמה רבתי מול חיזבאללה.

הארגון הלבנוני, מצדו, הבהיר כבר כי גם הוא רוצה ברגיעה. לפחות לעת עתה. הדברים נאמרו מפורשות לאנשי יוניפי"ל. עם זאת, יש לזכור שהסיבוב הזה אולי הסתיים, אך נכונו לנו כנראה סבבים אלימים נוספים במסגרת ככלי המשחק שנוצרו בין ישראל לחיזבאללה. ישראל תיאלץ מן הסתם לפעול שוב נגד אי אלו גורמים איראניים-סוריים-לבנוניים שינסו להוציא לפועל פיגועים מרמת הגולן או ממקומות אחרים, או להבריח אמצעי לחימה מתקדמים, ולאחר מכן תבוא גם תבוא תגובה של חיזבאללה. הארגון לכאורה נקם את נקמתו על החיסולים, והדברים משתקפים הבוקר בתקשורת הלבנונית המקורבת לחיזבאללה, אך ניתן לשער שמלבד המתקפה הנקודתית אתמול בהר דב, חיזבאללה, ובעיקר משמרות המהפכה של איראן, ינסו להוציא לפועל פיגוע נקמה גדול הרבה יותר.

תקרית חמורה בהר דב - כותרות נוספות:
מחפשים מנהרות: חודשו עבודות הקידוח בגבול הצפון
יעלון: "גם רכב ממוגן לא היה מגן על החיילים מפני נ"ט"
מועצת הביטחון תקים ועדה לחקירת הרג החייל הספרדי

נפגעים בשורת תקריות של צה"ל עם חיזבאללה בגבול לבנון, ינואר 2015. רויטרס
עשן מיתמר בשמי הכפר רג'ר שלמורדות הר דב, אתמול/רויטרס

הבוקר תיאר סמי כאליב, פרשן של העיתון "אל-אחבאר" המקורב לחיזבאללה, את המטרה של הארגון בהתקפה אתמול ואת כללי המשחק החדשים. ראשית, לדבריו, מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ביקש להעביר מסר לישראל שלפיו התקופה שבה ארגונו לא הגיב על התקפות ישראליות חלפה לה מהעולם. שנית, חיזבאללה הצליח להוכיח שיש לו את היכולת לפגוע בחיילים ישראלים, למרות הכוננות הגבוהה בצד הישראלי ולמרות העובדה שחלף זמן קצר מאז אותה תקיפה ברמת הגולן הסורית שהביאה לחיסולם של בכיר הארגון ג'יהאד מורנייה ושל הגנרל האיראני מוחמד עלי אללה-דאדי.

נקודה נוספת, כך לפי כאליב, נוגעת לכך שחיזבאללה מייצר מאזן אימה מול ישראל ומבהיר כי לא ויתר על החזית נגד "האויב הציוני", אף שהוא טרוד במלחמות אחרות נגד דאעש ואחרים. בעיני הפרשן, המסר החשוב ביותר של חיזבאללה לישראל הוא שלא ניתן עוד להפריד בין החזיתות, הסורית והלבנונית, ולמעשה הנקמה של חיזבאללה הייתה לא רק בגין חיסולו של מורנייה כי אם גם בגין הדם האיראני והסורי שנשפך במתקפה שיוחסה לישראל. למעשה, על פי הפרשן, ישראל מקבלת את איראן על הגבול שלה. מה שלא נכתב הוא שאם היא תנסה לפגוע בנוכחות הזאת היא תשלם מחיר.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. ביירות, באוגוסט 2013. רויטרס
חיזבאללה מייצר מאזן אימה מול ישראל. נסראללה/רויטרס

יתרה מכך, לראייתו של כליב, אופן התגובה של חיזבאללה אפילו מאפשר מרחב תמרון לצוות המשא ומתן האיראני שמנהל כעת שיחות על עתיד תכנית הגרעין של טהראן. כלומר, גם הגרעין האיראני מובא בחשבון.

ואי אפשר גם בלי קצת פוליטיקה לבנונית. הפרשן המקורב לחיזבאללה הבהיר שהארגון הוא שיבחר את המקום ואת הזמן לתקוף את ישראל, בלי קשר להתפתחויות בתוך לבנון. "חיזבאללה מבקש לומר לציבור בלבנון כי הסכסוך עם ישראל מופרד מהסוגיות האחרות, אפילו אם תפעל נגד החלטה 1701, המשמשת תירוץ ללבנונים לפרק את הארגון מנשקו". במילים אחרות, המסר של חיזבאללה ושל איראן לשאר הקבוצות והעדות בלבנון הוא: 'אנחנו מצפצפים עליכם'. ואולי מה שמנסה אותו פרשן לרמוז הוא שלבנון הפכה לטריטוריה איראנית בשליטת חיזבאללה.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully