וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להתנגשות עם אירופה: יוון מפנה עורף ומתקרבת לרוסיה

28.1.2015 / 21:15

ראש הממשלה החדש ציפראס בחר להתריס בביקורו באנדרטה לזכר פרטיזנים יוונים שנרצחו על ידי הנאצים, כמו גם בהתנגדותו לסנקציות נוספות על מוסקבה. בברלין מבהירים כי לא יוותרו ליוון על החובות. "הגוש ישרוד גם ללא אתונה"

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מניח פרחים על אנדרטה לזכרם של הפרטיזנים שלחמו בנאצים, 26 בינואר 2015. רויטרס
ציפראס מניח פרחים באנדרטה לזכר הפרטיזנים היוונים, השבוע/רויטרס

אחרי שהצליח להקים ממשלה תוך פחות מיממה מפרסום תוצאות הבחירות, הצעד הראשון של ראש הממשלה החדש של יוון היה סמלי – אלכסיס ציפראס ביקר באנדרטה לזכרם של 200 פרטיזנים יוונים שנרצחו על ידי הנאצים בשנת 1944. בברלין מודעים היטב לרמז של מנהיג השמאל הרדיקלי, שלא חוסך בביקורת כלפי מדיניות הצנע שנכפתה על יוון מצד גרמניה. כמו כן, גם החלטתו לקיים את פגישתו הרשמית הראשונה עם דיפלומט זר בדמותו של שגריר רוסיה באתונה הבהירה את המסלול החדש שבו צועדת יוון בראשותו של ציפראס.

אם לא די בכך, לאחר מכן הוכרז כי איש האקדמיה יאניס וארופאקיס, שמחזיק בעמדות כלכליות רדיקליות, ימונה לשר האוצר החדש. וארופאקיס נודע כמי שכינה פעם את מדיניות הצנע "משטר עינויים פיסקלי". זמן קצר לאחר מכן המשיך ראש הממשלה הטרי להדגיש את דעתו כלפי מוסקבה, כשביקר את האיחוד האירופי על אזהרתו מפני חידוש הסנקציות על רוסיה. האיחוד מצדו הביע תמיהה על דבריו של ציפראס וטען כי כל המדינות החברות באיחוד עודכנו לגבי האפשרות שהעיצומים יימשכו גם ב-2015, לנוכח ההסלמה האחרונה באוקראינה.

עוד על ניצחון השמאל ביוון
ללא עניבה וברכה דתית: מנהיג השמאל ביוון הושבע כראש ממשלה
הבחירות ביוון: מפלגת השמאל סיריזה תקים קואליציה עם סיעת ימין קטנה
סוף למדיניות הצנע: ניצחון לשמאל בבחירות ביוון

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במהלך ישיבת הממשלה השבועית בברלין, 28 בינואר 2015. AP
בברלין מבהירים כי ישרדו ללא יוון. הקנצלרית אנגלה מרקל, היום/AP

כעת כבר ניתן לקבוע כי בברלין לא העריכו כראוי את מפלגת סיריזה – לפני הבחירות ביום ראשון, יועציה של הקנצלרית אנגלה מרקל שציפראס יזכה בניצחון דחוק, שיקשה עליו להקים קואליציה. גם אם אכן יצליח, סברו בברלין, ציפראס יהיה חייב להתפשר ולהתחמק מעימות ישיר. ראש מפלגת סיריזה הכה פעם נוספת את התחזיות וחבר למפלגת הימין הקטנה "היוונים העצמאים" ויחד הקימו ממשלה בת 162 החברים.

"אין ספק שהופתענו מגודל ניצחונה של סיריזה ומהמהירות שבה היא הקימה קואליציה", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס גורם בכיר רשמי בגרמניה, שדיבר בעילום שם. גורם אנונימי נוסף מסר לרויטרס כי חברי הקואליציה ושר האוצר שלה "הם לא סימן טוב", בזמן שגורם שלישי הודה כי הוא "המום" מימיו הראשונים של ציפראס בתפקיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר החוץ של יוון יאניס ורופאקיס בישיבת הממשלה הראשונה, 28 בינואר 2015. רויטרס
שר החוץ החדש של יוון יאניס וארופאקיס בישיבת הממשלה, היום/רויטרס

ואכן, כבר בימיו הראשונים בתפקיד הוכיח ראש ממשלת יוון כי הוא לא יהיה מוכן להיכנע לתכתיבי גרמניה. בישיבת הממשלה הראשונה שלו, אמר היום ציפראס כי הוא לא מעוניין ב"עימות הרסני" עם אירופה, אולם הבהיר כי לא ימשיך ב"מדיניות הכניעה". הוא אף הודיע כי ינהל משא ומתן עם הגופים שלהם חייבת יוון 240 מיליון אירו במטרה לפרוס מחדש את החובות. בין המהלכים שנקטה ממשלתו החדשה היו להקפיא את ההפרטות של נמל פיראוס ושל חברת האנרגיה הציבורית של יוון. בעקבות הצהרותיו של ראש הממשלה, צנחה הבורסה באתונה ב-8%, כשמניות הבנקים צללו אף יותר ואיבדו 25% מערכן.

גרמניה מיהרה להתייחס להחלטות של ציפראס וביקרה את הקפאת ההפרטות שנעשו ללא התייעצות עמה. סגנה של מרקל, סיגמר גבריאל, שמשמש גם שר האוצר, הזהיר את ראש ממשלת יוון שגוש האירו יכול לשרוד גם ללא יוון. "אנחנו כבר לא צריכים לחשוש כמו בעבר", הסביר גבריאל, כשנשאל אם קיימת סכנה לגוש. הוא הוסיף כי יהיה זה לא הוגן מצדה של יוון לצפות שמדינות אחרות יישאו בנטל של חובותיה. "אני לא יכול לדמיין תספורת", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully