וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבל לב ושתי ריאות בהשתלה נדירה: "כמו לידה מחדש"

29.1.2015 / 13:00

ניסים אסכנדר, בן 27 מנצרת, סבל ב-8 השנים האחרונות ממחלה נדירה המקשה עליו לנשום. הוא עבר את הניתוח המורכב לצד 14 מושתלים נוספים במסגרת "מרתון השתלות" בבית החולים בילינסון. "ידעתי שזה מסובך, אבל הייתי אופטימי"

צילום: יותם רונן, עריכה: מתן חדד, גדי וינסטוק

כשפוגשים את ניסים אסכנדר, סטודנט למשפטים בן 27 מנצרת, קשה להאמין שרק לפני חמישה ימים הוא שכב על שולחן הניתוחים בחזה פתוח, ללא לב וללא ריאות. כעת הוא מתאושש בבית החולים בילינסון מניתוח ההשתלה המשולש הנדיר שעבר – לב ושתי ריאות – שאמורים לתת לו סוף סוף הזדמנות לחיים רגילים.

הניתוח של אסכנדר נערך במסגרת "מרתון השתלות" שהתקיים בסוף השבוע האחרון בבית החולים בילינסון, ובמסגרתו הושתלו 22 איברים ב-15 חולים. חמישה אנשים זכו בהשתלת כבד ובאחד מהם בוצעה השתלה משולבת של כבד וכליה. באחר הושתלו שתי ריאות, ושניים נוספים קיבלו ריאה אחת כל אחד. שמונה אנשים זכו בכליות, ושניים מהם קיבלו שתי כליות. בארבעה אנשים הושתלו ריאות, ובהם אסכנדר, שקיבל שתי ריאות ולב.

אסכנדר סובל מיתר לחץ דם ריאתי ראשוני, מחלה נדירה המקשה על הלב לספק חמצן לגוף. אף על פי שהוא סובל מהמחלה בשמונה השנים האחרונות, הוא לא ויתר והתאמץ לבנות לעצמו חיים. הוא עזב את נצרת, עבר לתל אביב והחל ללמוד משפטים. עם זאת, לאחרונה הידרדר מצבו והוא נאלץ לשוב לבית הוריו בצפון. "אי אפשר היה לחיות ככה", הוא נזכר בקול חלש, כל מילה מדודה, כדי לא להתעייף. "קשה לנשום, אין נגישות לנכים, קשה נפשית. אי אפשר להתמודד עם דבר אחד או שניים. כל דבר הוא מלחמה שלמה".

ניסים עבר השתלת לב וריאות נדירה: "נותן המון אור ותקווה לעתיד". יותם רונן
"הייתי אופטימי". אסכנדר/יותם רונן

כבר שנתיים וחצי שניסים יודע שהוא מועמד ל"השתלת בלוק", ניתוח נדיר ומורכב, שבו מושתלים כמה איברים מגופו של תורם אחד בגופו של אדם אחר. "ידעתי שזה מסובך, אבל הייתי אופטימי. אין ברירה אחרת", אמר אסכנדר. ביום חמישי שעבר, בשעות אחר הצהריים, התקבלה הבשורה כי נמצאו איברים עבורו. טרגדיה של משפחה אחת הפכה לתקווה הגדולה של משפחה אחרת.

"אני נהגתי", נזכרת אמו של ניסים בדרך הארוכה מנצרת לבית החולים בפתח תקווה. "בהתחלה בכיתי אבל אחר כך התעשתי. כל הדרך רק פחדתי לעשות תאונת דרכים". כשהגיעו לבילינסון, הוכנס אסכנדר לניתוח, שערך חמש שעות והשתתפו בו עשרות אנשי צוות, ובראשם מנהל מערך ניתוחי לב וחזה, פרופ' דן ערבות, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות, ד"ר מילטון סאוטה, מנהל מחלקת ריאות, פרופ' מוטי קרמר וד"ר יורי פסחוביץ', מנתח ריאות בכיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פרופ' דן ערבות, מנהל מחלקת ניתוחי ריאות בבית חולים בילינסון, ינואר 2015. בנימין אדם, מערכת וואלה! NEWS
"אירוע נדיר". פרופ' ערבות/מערכת וואלה! NEWS, בנימין אדם

"השתלה של לב וריאות בבלוק אחד היא אירוע נדיר מאוד, המתרחש אחת לכמה שנים", ציין פרופ' ערבות. "בדרך כלל מרכזי הקצאת איברים רוצים לפצל כמה שיותר את האיברים בין חולים, אבל במקרה הזה הייתה מחלה גם של הריאות וגם של הלב. בשביל ניסים, ההשתלה הטובה ביותר הייתה של 'בלוק'".

לדבריו, מדובר בהליך מורכב ביותר. "הבעיה העיקרית היא להוציא מהמושתל את לבו ואת ריאותיו יחד. מחברים אותו למכונת לב-ריאה, כך שבמהלך הניתוח יש כשעתיים שבהן החולה שוכב כשחזהו ריק מאיברים, עד שמגיעים האיברים להשתלה", הוא הסביר. "חשוב שהכול ידפוק כמו שעון. זאת עבודה של עשרות אנשים, ממתאמות ההשתלות, דרך צוות בית החולים שקוצר את האיברים, אחיות, טכנאים, מרדימים ורופאים. במקרה של ניסים נעשה תיאום מושלם, כך שבדיוק כשסיימנו להוציא את האיברים, הגיעו החדשים להשתלה".

על פי פרופ' ערבות, מדובר בהשתלה בעלת שיעור הצלחה גבוה ביותר. "זאת השתלה מעולה ולטווח ארוך. יש מושתלים שחיים עשרות שנים מצוין. יש לי מטופל מלפני 25 שנה ששוחה כל יום כמה קילומטרים, סיים ארבעה תארים, הקים משפחה וחי חיים נורמליים. ויש עוד כמוהו", הוא סיפר. "בבוקר למחרת הניתוח של ניסים, הוא ישב בכיסא ונשם בכוחות עצמו, ואחרי יומיים יצא מטיפול נמרץ. עוד כמה ימים הוא ילך הביתה, כאילו נולד מחדש".

פרופ' ערבות מביט בסיפוק על סוף השבוע האחרון, שבו ביצע השתלות בלא פחות מ-15 חולים. "החודש היה שיא בתרומות איברים. זאת תוצאה של עבודה סיזיפית של מתאמות ההשתלות וגם העלייה במודעות של הציבור, לכך שתורם אחד מציל במותו שישה אנשים. עם זאת, צריך לזכור שמאות בני אדם עדיין מחכים להשתלות".

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully