וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדור הבא: אלה הקצינים שיצילו את המשטרה מהקריסה?

27.1.2015 / 18:36

אחרי שורת הפרישות וההדחות שפקדה - ועדיין פוקדת - את המשטרה, בארגון כבר מדברים על האנשים שעשויים לתפוס את המושכות בקרוב. בין "השמות החמים": ראש יאח"ה, מפקד הימ"מ והתנ"צ המוסלמי הראשון

צילום: עומר מירון, דוד קורן, קובי אליהו; עריכה: יאיר דניאל

ניקוי אורוות: בימים שבהם כמה ניצבים במשטרה חשודים בפלילים ומעל אחרים מרחפת עננה של חוסר ודאות, בארגון האמון על האכיפה והשמירה על הסדר במדינת ישראל כבר מסתכלים קדימה. אחרי שבשנה וחצי האחרונות שישה ניצבים פרשו/הודחו בנסיבות לא נעימות, במשטרה כבר מדברים על דור העתיד של הפיקוד הבכיר, שיכול להציל את הארגון מן המפולת הקשה. הנה כמה מהשמות החמים, שבארגון בטוחים שבהם לא ידבק רבב.

טלטלה בצמרת המשטרה - סיקור מיוחד:
ראש מח"ש: "המשטרה נגועה בניצול גס של יחסי מרות"
טובות הנאה, מרמה והטרדות מיניות: הניצבים שפרשו בעידן דנינו
העדויות נגד ניצב מור נחשפות: "הוא שלח מסרונים סוטים"

ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), תת-ניצב אפרים ברכה

ברכה, כך סבורים במשטרה, הוא אולי התנ"צ שהכי מגיע לו להתקדם בארגון ולקבל את דרגת הניצב, בעיקר בשל האומץ שהפגין בשנתיים האחרונות. קצינים במשטרה מעידים כי מדובר באחד האנשים הצנועים והעמלים ביותר בארגון. יש שמגדירים אותו "חוד החנית" של המשטרה במאבק בשחיתות ובפשע המאורגן. לאורך השנים, הצליח ברכה, להביא למעצרם של עשרות ראשי ארגוני פשיעה, להביא להגשת כתבי אישום נגד בכירים בשלטון הציבורי ולהתמודד עם העבריינות הקלאסית.

ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה תנ"צ אפרים ברכה.. יואב ארי דודקביץ', ישראל היום, ספק 500
הקריב את שמו למען המשטרה. תנ"צ אפרים ברכה/ספק 500, יואב ארי דודקביץ', ישראל היום

בין היתר, הצליח ברכה להביא להרשעתם של שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, שר האנרגיה והתשתיות לשעבר גונן שגב ואחרים. ברכה, איש דתי ומאמין, אפילו לא הסתנוור כשעמדו מולו אנשים יראי שמיים כמו הרב מוטי אלון, שהורשע לבסוף בביצוע מעשים מגונים בנער.

האירוע המכונן ביותר מבחינתו של ברכה היה כשרבו יאשיהו פינטו, שברכה היה אחד החסידים והמקובלים אצלו, הציע לקצין הבכיר שוחד. לאחר התלבטות עמוקה, בייחוד כשמדובר באדם שאותו החשיב בן משפחה, החליט ברכה לפעול. הוא פנה לראש אגף החקירות והמודיעין דאז במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ', ויידע אותו בעניין. סגלוביץ' הורה לו להתחיל לתעד את הצעות השוחד לכאורה, וכך הפך ברכה ל"סוכן סמוי" שעבודתו הובילה להגשת כתב אישום נגד הרב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העתירה שהוגשה נגד ברכה בדרישה לחקור אותו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) על טענותיו של פינטו לפיהן כבר העביר סכומי כסף לידיו, מוכיחה זאת יותר מכל: ברכה הקריב את שמו למען המשטרה. הוא לקח בחשבון שפינטו ינסה להפליל גם אותו ושילם על כך מחיר כבד. על כן, לא מן הנמנע כי הדבר ישתלם לו והוא יקודם לדרגת ניצב.

ראש חטיבת ההדרכה במטה הארצי, תת-ניצב אבי נוימן

נוימן הוא אחד הקצינים הפחות מוערכים במשטרה, בעיקר בתקופת כהונתו של המפכ"ל הנוכחי, רב-ניצב יוחנן דנינו. הוא בוגר מחוז תל אביב, שעבר את כל התפקידים הרגישים במחוז והפך עם השנים למפקד האגדי של היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ). ברזומה של נוימן פענוחים מסובכים כמו רצח משפחת אושרנקו ורצח הילדה רוז פיזם.

תת-ניצב אבי נוימן. יוסי אלוני, מעריב
במשטרה חוששים מהאפשרות שלא יועלה בדרגה. תנ"צ אבי נוימן/מעריב, יוסי אלוני

עם כניסתו של דנינו לתפקיד המפכ"ל, "הוזז" נוימן מיחידה להב 433 למכללה לביטחון הלאומי, ובהמשך מונה לראש חטיבת ההדרכה במטה הארצי, תפקיד אותו הוא ממלא כיום. במשטרה כבר הביעו דאגה מהאפשרות שהמפכ"ל הבא לא יעלה את נוימן בדרגה וכך עלול הארגון לאבד את אחד הקצינים הבולטים בשורותיו.

מפקד היחידה המשטרתית המיוחדת (הימ"מ), תת-ניצב ש'

שמו של הקצין הבכיר אסור לפרסום מטעמי צנזורה בשל רגישות התפקיד אותו הוא ממלא. למרות שלא ניתן לומר עליו הרבה, ואף בלתי אפשרי לציין את התפקידים שמילא במשך השנים, במשטרה מספרים כי מדובר באחד הקצינים המוערכים בכל הקשור לטיפול בביטחון ברחבי הארץ. תחת פיקודו של ש', שנמצא בימ"מ תקופה קצרה יחסית, חיסלו לוחמי היחידה את חוטפי ורוצחי שלושת הנערים החטופים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח. גורמים במשטרה מספרים כי כבר בסבב הקודם, כשדנינו חיפש מחליף למפקד מחוז ירושלים שפרש יוסי פריינטי, עלה שמו של ש', אך לבסוף הוחלט להציב בתפקיד את ניצב צ'יקו אדרי.

סגן מפקד מחוז חוף, תת-ניצב ג'מאל חכרוש

ביוני 2011 עשה חכרוש היסטוריה כאשר הפך למוסלמי הראשון שמועלה לדרגת תנ"צ במשטרה. השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' סימן אותו כבר מזמן כמועמד פוטנציאלי להתמנות לראש אגף התנועה. עם זאת, מינויו התעכב, מה גם שלבסוף דנינו החליט לא למנות ניצב שיעמוד בראש אגף התנועה. בסופו של דבר, אם יועלה חכרוש בדרגה, יעשה היסטוריה בפעם השנייה.

סגן מפקד מחוז הצפוני, תת-ניצב דורון ידיד

גורמים במשטרה מעריכים כי ידיד יהיה אחד התנ"צים שיקודמו ראשונים לדרגת ניצב. הקצין הבכיר, שהחל את דרכו במחוז ירושלים, מילא בעיקר תפקידים במחוז הקשה ביותר במשטרה. בין התפקידים אותם מילא, מפקד מרחב מוריה, קצין אגף המבצעים במרחב ציון ואף מפקד מרחב דוד, שבמסגרתו היה אמון על הר הבית. קידומו לא יהיה מפתיע, שכן מדובר בשוטר שעבר במשטרה כמעט הכול.

מפקד מרחב השרון, תת-ניצב קובי שבתאי

שבתאי הוא קצין מוערך מאוד על ידי דנינו ואהרונוביץ'. שמו כבר עלה כאחד המועמדים לרשת את מקומו של מפקד מחוז ש"י, ניצב קובי כהן, שפרש ביום שבת בעקבות החקירה נגדו בחשד שקיים קשר אסור עם שוטרת שעבדה תחתיו. שבתאי, בוגר הימ"מ, פיקד בשנות ה-90 על יחידת המסתערבים ברצועת עזה ואף נפצע כמה פעמים בהיתקלויות. במשטרה מאמינים כי הוא יכול להיות "הצלחה מסחררת" אם יקודם לדרגת ניצב.

מפקד מרחב שפלה, תת-ניצב יהודה בן עטר

גם בן עטר מקציני הדור הצעיר במשטרה. למרות גילו הצעיר יחסית (51), הוא כבר הספיק לפקד על היחידה לאיתור ותפיסת גנבי רכב (אתג"ר), וכיום הוא מפקד מרחב שפלה. גורמים במשטרה סבורים כי בן עטר הוא אחד הקצינים שיגיעו רחוק בארגון ולא מן הנמנע כי כבר בסבב הבא יקבל את דרגת הניצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully