וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האזעקה תפסה אותנו בהפתעה, הייתה בהלה"

על אף החשש מהסלמה ותגבור הכוחות בגבול הצפוני, תושבי צפון רמת הגולן הופתעו. "תוך חצי דקה כל האזור הפך סוער", סיפר תושב מסעדה. התושבים בצפון נכנסו למרחבים מוגנים ואתר החרמון פונה ממבקרים

צילום: חמד אלמקת, שירלי עזר; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

למרות החשש מהסלמה, הגברת הכוננות והתנועה הרבה של כוחות הביטחון באזור הגבול הצפוני, תושבי רמת הגולן הופתעו מהאזעקה שנשמעה היום (שלישי) בצהריים. "האזעקה תפסה אותנו בהפתעה במהלך העבודה", סיפר לוואלה! חדשות נאסר חוסיין, תושב בוקעאתא. "אנחנו שומעים הפגזות כל הזמן. אנחנו יושבים על הגבול ולכן שומעים אצלנו הרבה פיצוצים בתקופה האחרונה".

במסעדה נכנסו כל תלמידי בתי הספר למרחבים המוגנים. "הייתה בהלה ואף היו הורים שנסעו לבתי הספר כדי לקחת את ילדיהם", סיפר פהד ספדי, תושב המקום. "ועדי ההורים מסבירים שאין מקום להיכנס לבהלה ויש להישמע להנחיות". זמן קצר לאחר הישמע האזעקה סיפר ספדי שבאזור נשמעו קולות פיצוצים חזקים. "זה לא שגרתי הפיצוצים האלה. אני לא יודע היכן היו הנפילות ולא ידוע על נזק או על נפגעים".

מיד לאחר מכן תיאר ספדי כי הוא רואה כלי רכב שיורדים מאזור החרמון. "תוך חצי דקה כל האזור הפך סוער", הוסיף. "התחלנו להתרגל לכך שהאזור נכנס לתקופה חדשה ולמציאות אחרת. היה ברור שמאז שכוחותינו פגעו במשלחת האיראנית תהיה לכך השלכה".

כוחות צה"ל על גבול הצפון בעקבות זיהוי של שתי נפילות בצפון רמת הגולן, ינואר 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
כוחות צה"ל בצפון רמת הגולן, היום/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

איתן, תושב קיבוץ אל-רום, סיפר: "אשתי שמעה בום קטן, אבל זה לא היה באל-רום. האזעקה הייתה חלשה, כנראה שזה בא מבוקעאתא או מסעדה, שלושה קילומטר מאתנו. אני חבר בכיתת כוננות והיא לא הוקפצה". לדבריו, "לא נלחצנו, כי ידענו שזה לא פה. יש מתיחות, אבל אנחנו שומרים על שגרה בגדול. אנחנו מוכנים לכל אירוע".

"שמעתי את הפיצוץ, הוא היה חזק מאוד", סיפר אמיתי משה מיער האיילים ביער אודם. "התרגלנו לירי של אימוני צה"ל, אבל לא לרעש של בום חזק כל כך. גם האיילים שמעו וכמובן ונבהלו". לדברי משה, "שמונה משפחות שהיו פה עלו על המכוניות ועזבו וזה מובן לגמרי. היה נכון לנהוג כך. כעת האזור ריק כי כל הכבישים סגורים. מאז חיסול ג'יהאד מורניה זה היה באוויר. אני מקווה שנקום מחר ליום טוב יותר".

תיירן ממושב אודם סיפר שהנפילות היו מרוחקות ממקום היישוב. לדבריו, הייתה אזעקה והתושבים נקראו להיכנס למרחב מוגן, אך לא הייתה בהלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אתר החרמון פונה ממבקרים

בעקבות האזעקה וזיהוי של שתי נפילות, אתר החרמון פונה ממבקרים. "יש נוהל מסודר, מתורגל, יודעים בדיוק מה לעשות במצבים כאלה", סיפר שעיה סגל שמכיר היטב את האתר. "העלייה ברכבלים הופסקו מידית, האנשים שגלשו במעלה ההר פונו באמצעות אוטובוסים למטה לרכבל התחתון, שם אנשים הופנו לכלי ברכב שלהם ולאוטובוסים".

עדן, מדריכת סקי באתר, מרמת השרון, הייתה באמצע הדרכה כשנשמעה האזעקה ברמת הגולן. "כל העובדים החלו לפנות את המבקרים. אי אפשר לומר שהייתה היסטריה, קצת לחץ אבל כולם מודעים למצב וכולם מבינים", סיפרה. "המבקרים דרשו החזרים כספיים, בכל זאת אנחנו ישראלים, והם קיבלו אותם. כרגע כולם יצאו לדרכם".

אבי שוקרון, תושב ירושלים בן 49, הגיע הבוקר לבילוי באתר החרמון עם משפחתו. "בשעה 13:00 אמרו לנו שיש ירי לכיוון וצריך לפנות את האתר, לא שמעתי את הבום אבל הילדה שלי שמעה", סיפר. "ביקשו מאתנו לפנות את האתר, החזרנו את כל הציוד, היה קצת עומס, אבל הכול נעשה בצורה שקטה ובטוחה ויצאנו החוצה. הילדה שלי פחדה וחיילים וגם כוחות משטרה התחילו להגיע. אנחנו מתבאסים אבל זה המצב, אפשר להגיד שכבר התרגלנו למצב הזה וזה עצוב".

"החלטה אסטרטגית איראנית"

אלוף משנה (במיל') קובי מרום, תושב נווה אטי"ב ועמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור ומפקד, סיפר על רגע הפיצוץ. "בסביבות השעה אחת שמענו פיצוצים", אמר. "החל פינוי מסודר של כאלף איש מהחרמון ואנשים בילו בחדרי הביטחון כמה דקות. האירוע הזה תופס את צה"ל מאוד ערוך ומסתבר שלמרות הפגיעה במפקדים בתשתית הזאת בגולן, הם עדיין מסוגלים ויהיו מסוגלים להוציא פיגועים וירי לכיוון ישראל, אם זה מה שהם ירצו לעשות".

אזעקות בצפון רמת הגולן: אותרו שתי נפילות - אין נפגעים. רויטרס
זוהו שתי נפילות. כוחות צה"ל בצפון רמת הגולן, היום/רויטרס

"יש פה החלטה אסטרטגית איראנית, האיראנים מובילים את התשתית הזאת בגולן יחד עם חיזבאללה", הוסיף מרום. "ברור לחלוטין שהם לא מעוניינים ליצור הסלמה בגבול לבנון, מפני שחיזבאללה נלחם עם אלפי מחבלים בסוריה ובצפון לבנון עם דאעש. הדבר האחרון שהוא רוצה זה לפתוח חזית נוספת נגד ישראל".

סיבה נוספת לכך שאיראן אינה מעוניינת כעת בהסלמה, לדבריו, היא שהם "מאוד לא רוצים לתת לישראל הזדמנות לפגוע במערך הטילים שהם בנו. ישראל השיבה ירי מינימלי בארטילריה למקום ממנו נורו הטילים. השאלה האם זה אירוע תגובה מינורי יחסית לאירוע שהיה שבוע שעבר שמיוחס לישראל או שאנחנו עומדים בפתחה של הסלמה משמעותית בגולן לאורך זמן. צריך להמתין לראות לאן זה הולך".

כוחות צה"ל על גבול הצפון בעקבות זיהוי של שתי נפילות בצפון רמת הגולן, ינואר 2015. ג'יליס
"חיילים התחילו להגיע". כוחות צה"ל בצפון רמת הגולן, היום/ג'יליס

האזעקה נשמעה סמוך לשעה 13:00 בצהריים, ביישובים אודם, אל-רום, בוקעתא, מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי''ב, נמרוד ועין קיניא שברמת הגולן. מצה"ל נמסר כי זוהו שתי נפילות בצפון הרמה. טרם דווח על נפגעים. צה"ל השיב באש לעבר מקורות הירי. אתר החרמון פונה ממבקרים.

בשבוע שעבר החל צה"ל לתגבר את כוחותיו ביישובי הגבול בצפון הארץ. זאת, בשל המתיחות באזור מאז חוסלו בכירי חיזבאללה וכמה מחברי משמרות המהפכה האיראניים, בהם גנרל, ביום ראשון שעבר באזור קוניטרה ברמת הגולן הסורית. בין השאר, תגבר צה"ל את מערך התצפיות מהקרקע ומערך ההגנה האווירי. תחילה נפרסו סוללות "כיפת ברזל" באזור הצפון. גורמי צבא טענו בשבוע שעבר כי "פיקוד צפון מתנהל כבשגרה ותנועת הכוחות בשטח קשורה לתרגילים של כוחות סדיר ומילואים". זאת ועוד, חיילים מילואים דיווחו כי קיבלו הודעות באמצעות מערכת טלפונים של משרדי קישור של צה"ל, לעדכון אתרי גיוס למקרה חירום.

כוחות צה"ל על גבול הצפון בעקבות זיהוי של שתי נפילות בצפון רמת הגולן, ינואר 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
כוחות צה"ל על גבול הצפון בעקבות זיהוי של שתי נפילות בצפון רמת הגולן, ינואר 2015/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully