וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמדה בשם הרפואה: התערוכה שמציגה את מעשי ד"ר מנגלה

27.1.2015 / 8:34

עם ציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה נפתחת בבית לוחמי הגטאות תערוכה, אשר תגולל את נושא "השבחת הגזע" שניכסה לעצמה הרפואה בימי המלחמה ויצרה לגיטימציה לרצח המוני. "גם היום מתעוררת השאלה 'איפה הגבולות של התערבות האדם?'"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

לפני 70 שנה בדיוק שחרר הצבא האדום את מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, שאחד מהזכרונות הקשים שנצרבו ממנו היה ד"ר יוזף מנגלה, שערך ניסויים בבני אדם והיה אחראי להתעללות "בשם הרפואה" בתאומים ובנשים הרות, לעתים עד מוות. עם ציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה היום (שלישי), נפתחה הבוקר במוזיאון בית לוחמי הגטאות שבקיבוץ לוחמי הגטאות בגליל המערבי התערוכה "רפואה קטלנית: בריאת הגזע העליון".

התערוכה הגיעה לארץ ממוזיאון השואה שבוושינגטון. עד היום, מלבד ארצות הברית, היא הוצגה רק בגרמניה. התערוכה בתרגום עברי תיפתח לקהל הרחב ותוצג במקום לפחות במשך שנתיים.

לדברי ד"ר ענת ליבנה, מנכ"לית בית לוחמי הגטאות, מנגלה מסמל את שיא השפל המוסרי שאליו הגיעו רופאים ומדענים גרמנים. "הם הפכו את האידיאולוגיה הנאצית לתורה ל'השבחת הגזע', שיתפו פעולה עם המשטר הנאצי והפכו את מחנות ההשמדה מעבדה לצורכיהם", סיפרה.

לקריאה נוספת:
צרפת תפצה ניצולי שואה שגירשה ברכבות למחנות
אחרי 70 שנה: ניצולת שואה פגשה את האישה שהצילה אותה
שלט "העבודה משחררת" נגנב ממחנה הריכוז דכאו בגרמניה

תערוכת ציורים של תכנית השבחת הגזע של ג'וזף מנגלה הנאצי בקיבוץ לוחמי הגטאות. מוזיאון לוחמי הגטאות, מערכת וואלה! NEWS
"האדם השקוף". דגם אנטומי של גוף האדם שפתח תערוכה במוזיאון ההיגיינה הגרמני בדרזדן, החל משנת 1927/מערכת וואלה! NEWS, מוזיאון לוחמי הגטאות

מה לרופא שייעד עצמו להצלת בני אדם ולעיסוק בהשמדה? עם שאלה זו מבקשת להתמודד התערוכה, אשר שופכת אור על אחד מהפרקים האפלים בתולדות האנושות: תכנית הנאצים ל"השבחת הגזע", שבה לקחו חלק רופאים ומדענים בכירים. בתערוכה מוצגים שלבי התכנית מראשית הדרך, בהשראת הספר המפורסם של אבי תורת האבולוציה צ'ארלס דרווין, "מוצא המינים", ועד ליישום השיטתי בתאי הגזים במחנות ההשמדה. החיבור הקטלני והטראגי בין מדיניות, רפואה ומודרניות עומד במרכז התערוכה הנוכחית.

ההתנהלות של "השבחת גזע" לא החלה בגרמניה או במלחמת העולם השנייה, וכבר בשנות ה-20' וה-30' של המאה הקודמת היא הופיעה בארצות הברית ובמדינות אירופה. "במדינות מסוימות בארצות הברית היו חוקי עיקור, ופקידי משרד הבריאות האמריקני בדקו מהגרים במטרה להגן על המקומיים מפני גנים 'בלתי ראויים'. קהילת של מדענים ורופאים בדקו דרכים לניתוחי עיקור ומניעת רבייה של בעלי פיגור שכלי או חולים במחלות נפש", פירטה ליבנה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
תערוכת ציורים של תכנית השבחת הגזע של ג'וזף מנגלה הנאצי בקיבוץ לוחמי הגטאות. מוזיאון לוחמי הגטאות, מערכת וואלה! NEWS
"הימנעי מאלכוהול ומניקוטין", מתוך מדריך בריאות גרמני משנת 1942 שכתבו רופאים/מערכת וואלה! NEWS, מוזיאון לוחמי הגטאות

עם זאת, היא הדגישה כי "השיא וההקצנה היו בגרמניה הנאצית, שעשו את זה לדבר אחר לחלוטין ובממדים אחרים לגמרי". היא הרחיבה והסבירה כי השתלשלות האירועים הביאה לרצח השיטתי במלחמת העולם השנייה. "נושא השבחת הגזע הארי הוביל לרצח היהודים ולתעמולה נגד היהודים כתת-גזע, אבל זה לא נושא שהוא רק יהודי; מאות אלפי גרמנים נרצחו בטרם נרצחו יהודים, מדובר בחולי נפש, מהגרים ועוד".

ההיקף שבו בוצעה מדיניות זו בגרמניה הפך לחסר תקדים, ששיאו היה ב"פתרון הסופי". עוד לפני המלחמה היו אלפי נכים, פגועי נפש ובעלי מוגבלויות שכליות לקורבנות הראשונים של הרצח הרפואי באמתלות של "המתת חסד" ו"בריאות הציבור". עם כיבוש פולין ושטחי ברית המועצות נפרצו כל הסכרים, ואותם "הליכים רפואיים" יושמו כלפי מיליוני יהודים, צוענים, הומוסקסואלים וכל מי שנתפס כאיום על בריאותה של האומה הגרמנית. "אלו נושאים שצריך לדבר עליהם ומעוררים שאלות שצריך לדון בהם כחברה", סבורה ליבנה. "הנאצים שמו את זה על השולחן – גם היום מתעוררות שאלות של 'איפה הקווים האדומים והגבולות של התערבות האדם?'".

תערוכת ציורים של תכנית השבחת הגזע של ג'וזף מנגלה הנאצי בקיבוץ לוחמי הגטאות. מוזיאון לוחמי הגטאות, מערכת וואלה! NEWS
ד"ר ארנסט ונצלר, רופא ילדים מפורסם מברלין וחבר המפלגה הנאצית, שהיה בכיר בתכנית "המתת החסד" של ילדים והורה על המתת אלפים/מערכת וואלה! NEWS, מוזיאון לוחמי הגטאות

בתערוכה, שהובאה והופקה על ידי בית לוחמי הגטאות בסיועה של הנדבנית ד"ר יהודית טייק, יוצגו פרטים נדירים מאותה תקופה חשוכה. בין הפריטים ניתן למצוא את "עשר הדרכים לבחירת בן זוג" – מדריך ביתי שהוציאו הנאצים למען "השבחת" דור ההמשך ושימור האומה הגרמנית, ושאלון לאיתור רפי שכל וקבלה בחתימתו של ד"ר מנגלה מיוני 1944 המאשרת העברתו של ראש של ילד צועני בן 12 עבור "חומר מחקרי".

כמו כן, בתערוכה יוצגו גם מסמך סודי של הרייך המורה למיילדות לדווח על לידת תינוקות בעלי מום גופני או שכלי לצורך "המתת חסד"; פתק שכתב אדולף היטלר ונשלח באוקטובר 1939 לראש לשכתו, פיליפ בוהלר, ולרופא המטפל שלו, ד"ר קרל ברנדט, שבו אישר את רציחתם של רבבות חולים שתוארו כבני אדם שחייהם אינם "חיים הראויים לחיותם"; ועשרות מסמכים סודיים, תמונות, כרזות תעמולה, חפצים, עדויות וידאו ומכשירים רפואיים ששימשו לבדיקה, לניסויים, לעיקור ולהמתה.

מלבד התערוכה שנפתחת היום, במהלך היום ייערכו כמה אירועים לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. ב-10:30 (שעון ישראל) תתקיים הנחת זרים והדלקת נרות על ידי אסירים לשעבר על "קיר המוות" בבלוק 11 באושוויץ. ב-16:30 יתקיים הטקס המרכזי בבירקנאו וב-18:00 משתתפי הטקס צועדים לאורך אושוויץ-בירקנאו עד לאנדרטה לזכר קורבנות השואה שם ידליקו נרות. האירועים בהשתתפות נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בניו יורק נדחו למחר עקב הסופה המשתוללת בעיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully