וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל ריבוי פרשות המין במשטרה: היוזמה המפתיעה של מח"ש

27.1.2015 / 8:34

כדי לסייע למתלוננות על עבירות מין מצד שוטרים, הכריזו במחלקה לחקירות שוטרים על שיתוף פעולה עם המרכזי לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית. המטרה: להגן על השוטרות ולמנוע מצב שבו מתלוננת תסרב להעיד

צילום: קובי אליהו, שי מכלוף, יותם רונן, משטרת ישראל, עומר מירון, חדשות 10; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק; קריינות: לירון בארי

במהלך התקופה האחרונה נחשפו שורת פרשות של הטרדות מיניות, שבהן מעורבים קצינים בכירים במשטרה. הפרשה האחרונה פורסמה אמש (שני), ובמסגרתה חשוד סגן המפכ"ל, ניצב ניסים מור, בהטרדות מיניות ומעשים מגונים בלפחות שבע שוטרות. עם ריבוי החקירות, נחשפים חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) למורכבות נושא עבירות המין ולייחודיות שבטיפול בכך בארגון כמו המשטרה.

במח"ש הבינו כי לעתים שוטרות שנמצאות במרכזה של פרשה עלולות להיפגע אם זהותן תיחשף ברבים, ובשל כך אף להיות מוקעות על ידי עמיתיה לעבודה. במקרים רבים קיים חשש ממשי לכך שהן אף לא יסכימו להעיד, כמו למשל במקרה של ניצב ניסו שחם, שהתיק בעניינו מתנהל בבית משפט השלום בתל אביב בימים אלה, ומתלוננות רבות מסרבות לעלות לדוכן העדים.

טלטלה בצמרת המשטרה - עוד כותרות:
טובות הנאה, מרמה והטרדות מיניות: הניצבים שפרשו בעידן דנינו
חשד: השוטרת הראתה המסרונים המיניים לקצין - והוא לא דיווח
דנינו על קריסת צמרת המשטרה: "מביך, מתסכל, מחייב טיפול שורש"

ניצב ניסים מור, יוצר מחקירתו במח"ש, ינואר 2015. נועם מושקוביץ
ניצב ניסים מור, הערב ביציאה מחקירת מח"ש/נועם מושקוביץ

לאור זאת, מח"ש הגדירה יעד, שלפיו כל תיק שיש בו נפגעת או נפגע עבירת מין, הוא יגיע גם למרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. המטרה היא הנגשה מרבית של נפגעי העבירה לתמיכת מתנדבות המרכז לאורך התהליך כולו - החל משלב קבלת התלונה על ידי החוקר, עבור בתהליך קבלת ההחלטות וכלה בניהול התיק על ידי הפרקליט. נוסף על כך, קיימה מח"ש במהלך השנה האחרונה סדרת השתלמויות מקצועיות בנושא לפרקליטים, לחוקרים ולאנשי המודיעין והמזכירות, על מנת שיכירו את ההשלכות של הפגיעה המינית, כמו גם את השפעת ההליך הפלילי על הנפגעות והנפגעים.

"כאשר מדובר באירוע חד-פעמי ייתכן שיימצא בסיס לטענה שפרטיות הנפגעת והצורך להגן עליה מצדיקים הימנעות מפתיחה בחקירה", כתב לאחרונה ראש מח"ש, אורי כרמל, עבור הדוח השנתי של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. "לא כך הם פני הדברים במקום שבו המתלוננת בוחרת למסור תלונתה, או כאשר מדובר בחשד להתנהלות סדרתית המשחיתה את הארגון ופוגעת באמון הציבור בו, שאז מתחייבת חקירה". "במצבים מעין אלה", הדגיש, "טובתה של הנפגעת עשויה להידחות מפני העניין הציבורי המחייב חשיפת עבירות. במקרים אלה יש להוקיע את ההתנהגות הפסולה על דרך של חקירה והעמדה לדין פלילי או משמעתי, לפי טיב העניין. אולם אין די באכיפה פלילית - ארגון מקצועי חפץ חיים חייב להישיר מבט ולהיערך למניעה מוקדמת, על דרך של עצירת קידומם של מפקדים בכירים שהתנהלותם פסולה והרחקתם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ניסו שחם בבית משפט השלום בתל אביב, נובמבר 2014. דרור עינב
מתלוננות רבות מסרבות להעיד. ניסו שחם בבית המשפט/דרור עינב

מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית נמסר כי בשנתיים האחרונות מתקיים שיתוף פעולה אסטרטגי בין איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית לבין מח"ש. שיתוף הפעולה קם בין היתר על רקע התופעה הנרחבת של פגיעות מיניות במשטרה, ובמטרה לעודד דיווח. בשנתיים האחרונות התקיימו הכשרות לחוקרים ופרקליטים, דיונים תקופתיים בין הנהלת המחלקה ונציגות מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית וכן השתלמויות משותפות לכלל הגורמים. במקביל, הועמק הליווי של מרכזי הסיוע לחקירות המתבצעות במחלקה, ומתקיימת הדברות ישירה בנושאים שוטפים העולם על הפרק. בשבועות האחרונים מתקיים דיון נרחב עם הנהלת מח"ש כדי לגבש תכנית פעולה אסטרטגית לשנת 2015 ולהעמיק את שיתוף הפעולה, כאשר ההמטרה המרכזית הנה עידוד דיווח על פגיעות מיניות בתוך המשטרה.

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully