וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הודחו הסרבנים מ-8200: "עשיתם טעות, חציתם קו אדום"

מפקד יחידת המודיעין הגדולה בצה"ל, תא"ל א', החליט להדיח את 43 חיילי המילואים, שחתמו על מכתב שבו הביעו התנגדות לפעולות נגד פלסטינים ש"אינן לשם הגנה עצמית". "הטלתם דופי באלפי משרתים, פעלתם בדרך לא ראויה"

מחנה גלילות. מאי 2014. יותם רונן
בסיס המודיעין שבגלילות/יותם רונן

מפקד יחידת המודיעין 8200, תת-אלוף א', החליט היום (שני) להדיח את 43 חיילי המילואים ביחידה, שחתמו על מכתב הסרבנות בחודש ספטמבר האחרון - שבו הביעו התנגדות לקחת חלק בפעולות נגד פלסטינים בשטחים "שלא נעשות לשם הגנה עצמית". המכתב שפורסם גם באופן פומבי, ומוען לראש הממשלה, לרמטכ"ל ולראש אמ"ן, חולל סערה וגרר תגובות לא רק במערכת הצבאית אלא גם בזירה הפוליטית.

הסרבנים התלוננו על בעיות מוסריות בפעילות יחידת 8200,
וההד של דבריהם הגיע אפילו לתקשורת הבינלאומית - זמן לא רב אחרי תום מבצע "צוק איתן". בפנייתם לבכירי ההנהגה טענו אז החיילים כי "מידע שנאסף ונאגר פוגע בחפים מפשע ומשמש לרדיפה פוליטית וליצירת פירוד בחברה הפלסטינית, באמצעות גיוס משתפי פעולה והפניית חלקים מהחברה הפלסטינית נגד עצמה".

עוד על הפרשה
מכתב הנגד לסרבני 8200: "פעולותינו מצילות חיים"
חרדים נגד סרבני 8200: "נחליף אותם"
צה"ל על סרבני 8200: רק 10 שייכים למעגל העשייה

עוד ציינו החותמים כי במקרים רבים, המודיעין מונע משפט צודק לנאשמים שעומדים לדין בבתי משפט צבאיים, מבלי שייחשפו לראיות נגדם. "המודיעין מאפשר שליטה מתמשכת על מיליוני אנשים, פיקוח מעמיק וחודרני ופלישה לרוב תחומי החיים. כל אלה לא מאפשרים חיים נורמליים, מתדלקים עוד אלימות ומרחיקים את סיום הסכסוך".

בתגובה לכך הוחלט לבצע תחקיר מעמיק ביחידת 8200, הנחשבת ליחידת איסוף המודיעין הגדולה ביותר של מדינת ישראל. בימים האחרונים החליט מפקד היחידה תא"ל א' להדיח משירות ביחידה את כל החותמים על המכתב.

"ב-11 בספטמבר פרסמתם מכתב שבו כתבתם כי אתם מסרבים להמשיך ולשרת במילואים", כתב מפקד היחידה במכתב שמוען לחיילי המילואים המעורבים, "בכך עשיתם טעות. חציתם קו עדין המפריד בין הפוליטיקה לשירות בצבא, קו הפרדה שמאפשר לנו ביחידה להמשיך ולספק במודיעין איכותי לכל צרכי צה"ל וארגוני הביטחון השונים וממשלת ישראל".

"מעודדים להציף דילמות, היה לכם מניע שהוא מעבר לתיקון המעוות"

עוד כתב מפקד היחידה כי הביקורת שהושמעה אינה מדויקת, שהיא מתבססת בעיקר "על שמועות" ושהיא אינה משקפת את המתרחש ביחידה.

"אנחנו מעודדים ודורשים מכל חייל ומפקד בסדיר ובמילואים להציף דילמות מקצועיות או מוסריות ולהשמיע ביקורת בתחום הערכי ומוסרי. כל דילמה מוסרית שהועלתה או תעלה מול מפקדים תיבחן ותיענה בתוך היחידה. הפנייה הפומבית מעידה על מניע שהוא מעבר לתיקון המעוות לכאורה. הטלתם דופי באלפי משרתים, אנשי היחידה בעבר ובהווה. חיילים וקצינים ערכיים ומוסריים שמשרתים שירות מסור ועושים עבודת קודש חשובה לטובת השמירה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל.

בסיכום דבריו אמר תא"ל א', כי השירות בצה"ל הוא זכות גדולה וכתב לסרבנים: "פעלתם בדרך לא ראויה וחציתם קו אדום. לנוכח האמור במכתבכם אנו נפרדים ממכם. לא תזכו עוד לשרת את עם ישראל באמצעות שירות מילואים פעיל ביחידה 8200".

הסרבנים: "גילינו על ההדחה מאמצעי התקשורת"

מאנשי המילואים שחתומים על מכתב הסרבנים, נמסר בתגובה כי הם עדיין לא קיבלו כל פנייה מצה"ל בנוגע להדחה. "על הדחתנו מהיחידה למדנו בשעות האחרונות מאמצעי התקשורת. איש מאתנו עדיין לא קיבל פנייה כלשהי מהיחידה או מהצבא" נמסר. "לצערנו אנו רואים שהיחידה בוחרת להתמודד עם הטענות שהעלנו על ידי סילוקנו, כאילו הדברים הקשים ייעלמו יחד אתנו. העדויות שהתפרסמו אינן שמועות, אלא עדויות שלנו, עדויות ממקור ראשון על פעולות שהיו חלק משגרת השירות שלנו, חיילים ששירתו והאמינו ביחידה".

כמו כן, הם התייחסו לטענותיו של מפקד היחידה ואמרו: "תפקידה של 8200 חורג מהגנה עצמית, וחורג משמירה על בטחון המדינה בלבד. בין השאר, תפקידה של 8200 הוא שימורו של משטר צבאי ולא דמוקרטי על מליוני פלסטינים. מפקד היחידה ודובר צה"ל לא מכחישים שצרכיו המודיעיניים של השלטון הצבאי בשטחים כוללים עתה איסוף מידע על חפים מפשע ללא שום מגבלה עקרונית וסחיטה של אנשים בלתי מעורבים על סמך מידע רפואי ונטיות מיניות. אכן, כפי שאומר מפקד היחידה, ישנו קו עדין המפריד בין פוליטיקה לצבא: אך המשימות הללו, ולא המכתב שלנו, הן שהופכות את השירות הצבאי לפוליטי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הלווייתם של שני הצעירים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה, רמאללה, מאי 2014. יותם רונן
"בין השאר, תפקידה של 8200 הוא שימורו של משטר צבאי ולא דמוקרטי על מליוני פלסטינים". פלסטינים מפגינים ביום הנכבה/יותם רונן

מדובר צה"ל נמסר: "יחידה 8200 פועלת מיום הקמתה לאיסוף מודיעין המאפשר לצה"ל ולגופי הביטחון למלא את משימותיהם, ומסייע מדי יום להגנה על אזרחי המדינה. בכל מקרה שבו חייל או מפקד מעלה ספק ערכי או מוסרי באשר למילוי תפקידו או משימותיו, עליו לפנות למפקדיו וכל פניה תיבחן ותיענה. בצה"ל אין מקום לסרבנות ואנחנו רואים בחומרה את ניצול השירות הצבאי להבעת עמדה פוליטית. באשר למקרה המדובר, לאור התנהלותם של אנשי המילואים, אשר אינה תואמת את המצופה מהם, הוחלט להפסיק את שירותם במילואים ביחידה".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully