וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו רוצה לסכל את הסכם הגרעין? שיקדים את הנאום בקונגרס

שר החוץ האיראני סימן את ה-11 בפברואר, יום המהפכה, כתאריך היעד לחתימה על הסכם. לפי דברים שהשמיעו גורמים איראניים בנוגע להתקדמות בשיחות, ביקור ראש הממשלה בוושינגטון בתחילת מרץ עלול להיות מאוחר מדי

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, במסיבת עיתונאים בווינה. רויטרס
תאריך היעד סומן. זריף/רויטרס

כפי שהתבשרנו השבוע, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי לנאום בפני חברי הקונגרס האמריקני ב-3 במרץ. אם הנושא העיקרי של נאום ראש הממשלה יהיה איראן והמשא ומתן שמנהלות עמה המעצמות, קיים סיכוי שהתאריך שנקבע לביקורו בארצות הברית יהיה מאוחר מדי. השיחות המתקיימות בין שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, לבין שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, עשויות להביא להסכם בשבועות שלפני נאום נתניהו, כך לפחות נטען השבוע בצד האיראני.

מטרתו המוצהרת של נאום ראש הממשלה היא להגן על ה"בייבי" שלו: הטלת הסנקציות ובידודה של איראן בזירה הבינלאומית. אחרי שבמשך שנים העלה נתניהו על סדר היום העולמי את איראן המתגרענת, הפרויקט שלו עומד כעת בסכנה. זאת, אל מול ההתקרבות בין ארצות הברית לאיראן בנושא והחשש שחלקים משמעותיים מן הסנקציות יוסרו מעל גבה השפוף של איראן וכלכלתה. פתאום הנשיא ברק אובמה מדבר על הסרת חלק מן העיצומים, וההתקרבות של איראן לנשימה כלכלית סדירה - ואולי גם לנשימה גרעינית סדירה - נראית באופק.

הגרעין האיראני - עוד כותרות:
מתקרבות להסכם גרעין: התקדמות בשיחות בין איראן למעצמות
איראן: סנקציות חדשות יחסלו את הסיכוי להסכם גרעין
בניגוד לעמדת נתניהו: המוסד מזהיר את וושינגטון מסנקציות על איראן

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי במסיבת עיתונאים בבריסל לאחר כינוס של נציגי כוחות הקואליציה הנלחמים בדאעש, 3 בדצמבר 2014. רויטרס
השיחות עשויות להביא להסכם. קרי/רויטרס

בימים האחרונים אומרים בסביבתו של שר החוץ האיראני כי ההבנות במסגרת שיחותיו עם עמיתו האמריקני הן דבר שנמצא בהישג יד ממש. רק ביום שלישי פורסם באיראן ציטוט מפיו של זריף שטען כי יש להיות מוכנים להסכם "עד ה-11 בפברואר", יום המהפכה האיראני. היום הזה, שמסמל בעיני האיראנים את הצלחתה של המהפכה האיסלאמית, ובעיקר את ניצחונה על המערב ששלט מעשית באיראן עד אז, משמש כעת בעיניו של זריף תאריך יעד שאליו יש לשאוף לקראת הסכם. כלומר, זריף מצפה לעוד ניצחון איראני בזירה הבינלאומית בדמות הסכם שייטיב עם איראן ויאפשר לה להמשיך בצורה כזו או אחרת את תכנית הדגל שלה בשנים האחרונות – תכנית הגרעין.

השעון האיראני אינו מתחשב באיש. איראן מבקשת לפני הכול להשיג את האינטרסים שלה, וכלולים בכך בין היתר יכולת גרעינית שמוכיחה הן עוצמה והן עצמאות, וכן הרצון להציג שוב ניצחון על המערב, כמו בפברואר ההוא לפני 36 שנה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הפיגוע בפריז, ינואר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
כדאי שיקדים את הנאום. נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הפגיעה השבוע בבכיר משמרות המהפכה קצת הורידה מזקיפות הקומה האיראנית, אך לא פגעה ברצונה התמידי להוכיח ניצחון על המערב. התבטאויותיו של מפקד משמרות המהפכה, מוחמד עלי ג'עפרי, נשמעו בעיקר לקוניות ושבלוניות כאילו באו מדף המסרים היומי שנכתב בלשכת המנהיג העליון. כוחו של ג'עפרי לא מבוטל, ועל אף ההיררכיה הצבאית, חשיבותו גדולה אף יותר מזו של הרמטכ"ל. זכורה ביותר השמועה לפני כמה שנים שלפיה סטר לנשיא שמעליו, מחמוד אחמדינג'אד, בדיון סגור. אדם בעל כוח כמותו לא אמור ואיננו זקוק לצאת יום אחר יום לתקשורת ולהודיע על פגיעה עתידית בישראל, אולם במקרה זה אם הוא מרבה בדיבורים כנראה שהוא מוגבל במעשים. ג'עפרי יודע שהסכם קרוב ימנע ממנו לפעול באופן צבאי מול מטרות מערביות, כלומר, מול ישראל.

תאריך היעד המתקרב של יום המהפכה האיסלאמית סומן, כאמור, על ידי זריף ואליו מכוונים ככל הנראה באיראן להסכם עם ארצות הברית. אם נתניהו באמת מעוניין למנוע הבנות שכאלה דרך נאומו בקונגרס, כדאי שיקדים את הנאום, אלא אם הוא מתכנן לרקוד בנאומו על גופתו של עוד הסכם שנראה שייצא לפועל בין איראן למערב וכשל. ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully