וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת על הקיר המתקלף

הכתבה שפורסמה בוואלה! חדשות על מצבה של פנימיית ארזים לא צריכה להפתיע איש. שנים של הזנחה וחוסר תקצוב הויבלו למצבה העגום. שיפוץ של מוסדות אלו, יכול לחזק לנערים גם את תחושת השייכות

בשבוע שעבר, התפרסמה כתבה באתר זה, על תנאי החיים המחפירים בהם מתחנכים כ-140 ילדים בסיכון בפנימיית ארזים. בכתבה תוארו התנאים הפיזיים בהם חיים החניכים בפנימייה, אשר מהווים סכנה בריאותית של ממש: עובש בקירות, דלתות מתפרקות, היעדר אמצעי חימום או קירור, ועוד. אלו, יוצרים תחושה קשה של הזנחה ועליבות. לילדים הללו שהגיעו ממילא ממצבי סיכון ומצוקה, התנאים עמם הם נאלצים לחיות מרעים את מצבם ומקשים עליהם לזכות באיכות ורמת החיים המגיעה להם.

המקרה של פנימיית ארזים הוא אמנם קיצוני, אך אינו יוצא דופן בקרב המסגרות הפנימייתיות: מרבית הפנימיות נבנו עם קום המדינה ומעולם לא נעשה בהם שיפוץ. התנאים בהם מתגוררים הילדים, מוביל לתחושה קשה שאין מי שידאג להם. ילד, אשר גדל בחדר מוזנח, מרגיש שאין לו את הפינה שלו, ושהוא לא ראוי. הוא עלול אף לחוות תחושת הזנחה, ושלאף אחד לא אכפת ממצבו. תחושתו של הילד, ותנאי החיים בהם הוא חי, מעצימים את הפערים החברתיים הקיימים במדינת ישראל ודוחקים אותו לשולי החברה הישראלית.

קיים דמיון בין מצבם הפיזי של פנימיות הרווחה לבין מצב מבני המגורים של החניכים בכפרי הנוער שנמצאים תחת אחריות משרד החינוך. על מנת לשנות את המצב הקיים בכפרי הנוער, במהלך השנה האחרונה נעשה מהלך לאומי לשיפור מבני המגורים בכפרי הנוער. את המהלך הוביל משרד החינוך בשותפות עם הפורום הציבורי – כפרי הנוער והפנימיות בישראל ובשיתוף המנהל לחינוך התיישבותי וגורמי פילנתרופיה נוספים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פנימיית ארזים./מערכת וואלה!, צילום מסך
"הצוותים המקצועיים בכפרים העידו על התרגשות רבה בקרב החניכים שקיבלו את החדרים החדשים, שיפור בתחושת רווחתם ואף שיפור ניכר בהתנהגותם והערכתם כלפי הכפר"

במסגרת תכנית השיפוצים הועברו בשנה שעברה כ-70 מיליון שקלים לשיפוצם הפנימי והחיצוני של חדרי המגורים של חניכי כפרי הנוער בישראל ברחבי הארץ. במהלך השנה האחרונה שופצו כ-40 מבני מגורים בכפרי הנוער, ומהשיפוץ נהנים כ-1,600 ילדים ובני נוער.

תגובות הילדים לאחר השיפוץ היו מדהימות: לראשונה, הם זכו לפינה משלהם, מקלחת פרטית, שולחן חדש, מיטה חדשה, חדרי מועדון חברתי ועוד. אין ספק, כי השיפוץ עשה שינוי של ממש. הצוותים המקצועיים בכפרים העידו על התרגשות רבה בקרב החניכים שקיבלו את החדרים החדשים, שיפור בתחושת רווחתם ואף שיפור ניכר בהתנהגותם והערכתם כלפי הכפר. החניכים מעריכים ומוקירים את שקיבלו ולאחר זמן רב, חשו כי סוף סוף הם שווים בני שווים.

אולם חשוב לזכור, שלמרות הפרויקט הענק, ישנם עוד אלפי ילדים בפנימיות שנמצאות תחת אחריות משרד הרווחה, שעדיין לא זכו לתנאים דומים. בכדי שגם ילדים אלה יזכו לחדר עליו חלמו תמיד, שר הרווחה הבא יצטרך להרים את הכפפה ולהורות על העברת כספים לשם שיפוץ הפנימיות הללו. יחד עם כספי הפילנתרופיה אותם נגייס, ניתן יהיה להוביל פרויקט דומה לזה שנעשה בפנימיות משרד החינוך, לשפץ את פנימיות הרווחה מהיסוד ולשפר את תנאי סביבתם של הילדים הלומדים בהן.

רק כך, יוכלו הילדים האלו לחוות תקווה, להרגיש שיש מי שדואג להם ולמצבם ולבסס אמון בעולם המבוגרים, החברה והממשלה כולה. לאלפי הילדים שנמצאים בפנימיות הרווחה מגיע להשתלב בחברה הישראלית ולקבל את אותם התנאים להם זוכים יתר הילדים במדינת ישראל. המשך שיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה והגופים הפילנתרופים, יכול להיות המפתח לשינוי אמיתי בחייהם של הילדים וצמצום הפערים החברתיים בחברה כולה.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully