וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטה הכללי איננו מטה בחירות

22.1.2015 / 12:31

האופן בו תגיב הממשלה על הפיגוע אתמול בתל אביב והדרך בה התקבלה ההחלטה על חיסול בכירי חיזבאללה שיוחס לישראל אסור שיהיו נגועים במניעים פוליטיים. מי שמחזיק כרגע בהגה, צריך לזכור זאת

מה משותף לתקיפה בסוריה שבה נהרג גנרל איראני והפיגוע אתמול בבוקר בתל אביב? שניהם עלולים לקבוע את תוצאות הבחירות הבאות. ההכרעה עוברת לטהראן ולרמאללה ועזה. מחד, התגובה האיראנית/חיזבאללית ומאידך התגובה הישראלית על הפיגוע בתל אביב, יעבירו את השיח הציבורי למישור הביטחוני ויידחקו את הנושאים האחרים לקרן זווית.

ישאל השואל, האם יש כוונת מכוון בשני אירועים אלה? האם הממשלה מתגרה באיראנים ובחיזבאללה ומציתה את הגבול ברמת הגולן ואולי את לבנון והעולם? האם הרשות הפלסטינית/החמאס מעוניינת להצית את אש הטרור בישראל כדי לגרור תגובה ישראלית שתלבה את האש בירושלים הגדה ועזה?

על פניו, שתי השערות אלה אינן נכונות. התקיפה ברמת הגולן היא ככל הנראה תוצאה של מודיעין מצוין, אולי לא מספיק מדויק, ואצבע קלה על ההדק. הפיגוע בתל אביב מסתמן כמו התפרצות זעם של יחיד שטוף שנאה שספק אם הוא שליחם של אבו מאזן או איסמעיל הניה. לכאורה, שני אירועים מבודדים ומקריים שבימים כתיקונם היו עוברים לסדר היום אחרי התלהמות זמנית של הצדדים.

שיירות של צה"ל בצפון הארץ , ינואר 2015. י.מ חדר מצב, מערכת וואלה! NEWS
הביטחון ידחוק את שאר הנושאים לקרן זווית? טנקים בדרך לצפון/מערכת וואלה! NEWS, י.מ חדר מצב
"ממשלה זמנית שאין עליה בקרה של הכנסת יכולה לכאורה ליזום כל צעד שתרצה. אסור ששיקולי בחירות ינחו את ההנהגה הישראלית נוכח סיכונים מידיים אלה"

לא כך המצב בימים אלה. התקיפה הישראלית בסוריה עלולה להכניס את ישראל לביצה הסורית המדממת, בין אם תכננה זאת ובין אם לא העמיקה לחשוב. התגובה האיראנית- חיזבאללית עלולה לבוא דווקא ברמת הגולן, כדי לא לסכן את אחיזתו של חיזבאללה בלבנון וכדי לא לפתוח בה חזית חדשה בהיותו מושקע בסוריה. מבחינת החיזבאללה, היתרון טמון בכך שבסוריה קשה יותר לאתר את פריסת כוחותיו כדי לפגוע בהם וישראל עלולה כאמור להיגרר לבוץ הסורי שלא נראה לו סוף.

תגובה ישראלית לא שקולה על הפיגוע בתל אביב עלולה להצית את הלהבות הרוחשות בלאו הכי בירושלים, במחנות הפליטים בגדה ובסמטאות עזה שאינה משתקמת. הרשות הפלסטינית, שהופכת ברטוריקה הימנית לשד מפחיד בהאג, היא עלה נידף שקיומה תלוי כל כולו בסיוע בינלאומי וערבי ובשיתוף הפעולה עם ישראל. התמוטטות הרשות תגרור השתלטות של החמאס או כאוס שיחייב חזרה של ישראל לשליטה ישירה בכל השטח.

יש אולי גורמים פוליטיים שהמעוניינים בהתממשות תסריטים אלו כדי למנוע כל סיכוי להסדר שיביא להקמת מדינה פלסטינית. ממשלה זמנית שאין עליה בקרה של הכנסת יכולה לכאורה ליזום כל צעד שתרצה. אסור ששיקולי בחירות ינחו את ההנהגה הישראלית נוכח סיכונים מידיים אלה. הפיתוי גדול וכבר היו דברים מעולם, אולם בטחון אזרחי ישראל אינו קלף במערכת הבחירות.

התגובה הישראלית חייבת להיות תוצאה של חשיבה ארוכת טווח ולא של מועד הבחירות המתקרב. גם אם לא ידוע היום מי יאחז בהגה ביום שאחרי ה-17 במרץ, מי שמנווט היום אסור שיתבלבל בין דיון מטה הבחירות לדיוני המטה הכללי.

הכותב הוא תת-אלוף במיל'

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully