וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטיפת מוח וגן עדן: הדלק שמניע את המחבל הבודד

22.1.2015 / 0:00

בתור לפיגוע הבא עומדים עוד אלפים כמו המחבל שדקר היום 12 בני אדם בצומת מעריב. המודיעין הישראלי מתקשה לאתר פלסטינים שרוצים לבצע פיגוע ולא מספרים על כך לאיש, ולכן הפתרון היחיד בינתיים הוא להשלים את בניית הגדר המערבית

צילום: ערוץ 10, יותם רונן, אבי כהן, דוד קורן, ניב אהרונסון, מור שמעוני, דוברות המשטרה, דוברות מד"א, אתר הראשונים בחדשות; עריכה: קשת סידי, גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

הפיגוע אתמול (רביעי) בתל אביב שבו נפצעו 12 בני אדם, ובהם שלושה באורח קשה, הוא עוד פיגוע בסדרת פיגועים שמאחוריהם עומדים מחבלים בודדים. אותו מחבל הוא אדם שקם בבוקר, מחליט לרצוח יהודים ויוצא לדרכו כדי לממש את מטרתו. חמזה מוחמד חסן מתרוכ, שוהה בלתי-חוקי המתגורר ברמאללה, לא תכנן את הפיגוע זמן רב לפני שהוציאו לפועל. שלשום הוא רכש סכין בשוק של טול כרם ואתמול כבר חדר לשטח מדינת ישראל וביצע את הפיגוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שטיפת מוח בכלי התקשורת וגן עדן הם שילוב קטלני. חמזה מוחמד חסן מתרוכ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלבד ספונטניות, מכנה משותף נוסף של המחבלים הבודדים הוא נסיבות אישיות קשות, סכסוכים במשפחה או דחייה חברתית. לעתים יהיה זה אירוע על רקע כבוד המשפחה שדוחף אותם למעשה קיצוני כדי לנקות את שמם, בשילוב שטיפת מוח, תוצאה של הסתה מתמדת בערוצי הטלוויזיה ובאינטרנט.

פיגוע בתל אביב - כותרות אחרונות:
המחבל מתל אביב: "עשיתי את הפיגוע בגלל 'צוק איתן'"
תיעוד רגעי האימה: המחבל נמלט מהאוטובוס וממשיך לדקור
הדיווח הראשוני למד"א: "הרבה אנשים פצועים, כל הגוף שלי דם"

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
זירת הפיגוע בגשר מעריב בתל אביב, ינואר 2015. אסי דבילנסקי, מד"א
זירת הפיגוע, אתמול/מד"א, אסי דבילנסקי

מתרוכ הודה אתמול בחקירתו כי ביצע את הפיגוע על רקע מבצע "צוק איתן", על רקע האירועים בהר הבית וכתוצאה מצפייה בתכנים איסלאמיים קיצוניים בטלוויזיה ובאינטרנט. המחבל בן ה-23 חשב באמת ובתמים שפעולת טרור תסייע לו לעלות לגן עדן, לדבריו. הוא כנראה לא ציפה להישאר בחיים בתום האירוע.

השנאה יוקדת ומתודלקת היטב

במערכת הביטחון לא מקלים ראש בהסתה של כלי התקשורת הפלסטיניים. הרצח המזעזע ושריפת גופתו בקיץ האחרון של מוחמד אבו חדיר על ידי יהודים, משמש מקור להסתה פרועה נגד ישראל ונגד היהודים. השלטים בכניסה לקלנדיה ולמחנה הפליטים שועפאט שעליהם מתנוססת עדיין תמונתו של אבו חדיר, מצטרפים לתכנים שמשודרים בטלוויזיה, מופצים באינטרנט ומשמשים בסיס לתעמולה שמציתה את השנאה היוקדת ברחוב הפלסטיני, כפי שהודה מתרוכ בחקירתו.

החשודים ברצח הנער הודו: "חיפשנו ילד ערבי, חטפנו, הצתנו וברחנו". חטיבת דובר המשטרה
מותו משמש מצע להסתה בכלי התקשורת הפלסטיניים. מוחמד אבו חדיר/חטיבת דובר המשטרה

עברו 15 שנה מאז נחשפו צילומי מותו של מוחמד א-דורה, הילד שהפלסטינים טענו שנורה למוות על ידי אש צה"ל באינתיפאדה השנייה. הצילומים הפכו לסמלה של האינתיפאדה השנייה והצית סערה בכלי התקשורת הפלסטיניים. כיום, בשנת 2015, הקלות הבלתי נסבלת של העברת מידע ועיוותו הופכת בין היתר את הדור הפלסטיני הצעיר ליותר ויותר קיצוני. ד"ר עזיז דוויכ, יו"ר הפרלמנט הפלסטיני מטעם חמאס, אמר באחד הראיונות שהעניק לאחרונה לכלי תקשורת פלסטיניים כי "הדור של היום הוא הרבה יותר לאומני ולוחמני מהדור שלי ומקודמיי".

איך עוצרים את המחבל הבא?

המחבל שעזב אתמול את בית אמו במחנה הפליטים טול כרם לא נעצר בעבר על ידי צה"ל ולא היה לו קשר ישיר לאף ארגון טרור. אם היה נעצר באקראי על ידי כוחות הביטחון מבלי שהיה ברשותו סכין מטבח באורך 30 סנטימטרים, הוא בוודאי היה משתחרר לדרכו. המודיעין הישראלי עוד לא המציא את המנגנון שיודע לאתר פלסטינים שרוצים לבצע פיגוע ולא מספרים על כך לאיש, או לא מחזיקים ברשותם אמצעי שיעיד על כוונותיהם.

כל עוד קו הגבול בין הגדה המערבית לעורף מדינת ישראל נותר פרוץ בחלקים רבים, ימשיכו פלסטינים לזרום לפה בצירים ידועים. הבוקר שוב יתגברו כוחות הביטחון את הסיורים סביב אותן דרכים פתלתלות, ובעוד שבוע יחזרו הכוחות הללו לאייש מוקדים אחרים, עד הפעם הבאה.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 18:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully