וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפי מקורות זרים: שרשרת התקיפות של ישראל בסוריה ולבנון

18.1.2015 / 21:18

התקיפה באזור קוניטרה שבמהלכה חוסל בנו של עימאד מורנייה ואשר יוחסה לישראל, היא ממש לא הראשונה וכנראה גם לא האחרונה. בשנה האחרונה אירעו שבע תקיפות דומות - ורק באחת מהן ישראל הודתה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

עוד חוליה בשרשרת: התקיפה האווירית בסוריה היום (ראשון), שבה חוסל בנו של עימאד מורנייה, ג'יהאד, מצטרפת לשורת תקיפות בסוריה ובלבנון רק בשנה האחרונה, שיוחסו בכלי תקשורת זרים לישראל. בחלק מהתקיפות דווח על נפגעים ואף על הרוגים, חלקן כוון נגד שיירות שהובילו נשק וחלקן נגד מחסני נשק. המשותף לרוב התקיפות הוא סירובה של ההנהגה המדינית והצבאית בישראל לקבל אחריות.

עם זאת, גורמים ביטחוניים בישראל מסרו היום גם לסוכנות הידיעות הצרפתית וגם לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל אחראית לתקיפה בסוריה. בשני המקרים, הגורמים ביקשו לשמור על אנונימיות, ואף גורם רשמי בירושלים לא הודה באחריותה של ישראל לכאורה לתקיפה.

עוד על התקיפה בסוריה:
חיזבאללה: בנו של עימאד מורנייה נהרג בתקיפה בסוריה
המוח מאחורי שורת פיגועים בגבול: מי היה ג'יהאד מורנייה?
גלנט: "לפעמים עיתוי של תקיפות קשור לנושא הבחירות"

ג'יהאד מורנייה, בנו של עימאד מורנייה. AP
חוסל. ג'יהאד מורנייה/AP

האחרונה בשרשרת התקיפות הללו אירעה רק בחודש שעבר בסוריה. ב-8 בדצמבר דיווחו כלי תקשורת ערביים כי חיל האוויר הפציץ מחסן של טילים מתקדמים נגד מטוסים, ככל הנראה מסוג S-300 מתוצרת רוסיה. על פי הדיווחים, בתקיפה שהייתה באזור שדה התעופה הבינלאומי של הבירה דמשק נהרגו שני אנשי חיזבאללה.

ב-5 בספטמבר אירעה גם תקיפה בשטח לבנון. כלי תקשורת במדינה דיווחו אז כי פעיל חיזבאללה נהרג בפיצוץ מכשיר מעקב שהתקינה ישראל ברשת התקשורת של הארגון בדרום לבנון. על פי הדיווח, מטוס של חיל האוויר פוצץ את המכשיר בזמן שחוסיין עלי חיידר, פעיל הארגון בן 25 המתמחה בחבלה, ניסה לפרק ארבעה מכשירי ריגול. כמה פעילים נוספים בארגון השיעי נפצעו בפיצוץ, שאירע בעיירה עדלון שבדרום המדינה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

המטרות: מוצבים של צבא אסד וסוללות ארטילריה

פחות מחודשיים קודם לכן, ב-15 ביולי, דווח כי חיל האוויר הפציץ כמה מטרות באזור העיר קוניטרה בעקבות ירי רקטות לרמת הגולן כמה שעות מוקדם יותר. על פי דיווח בסוכנות הידיעות "סוריה פרס", 12 אנשים נהרגו בהפצצות, שכללו יעדים השייכים למשטר אסד, ובהן בניין מושל קוניטרה, בסיס של חטיבה 90 ומוצבים נוספים של צבא סוריה.

כשלושה שבועות לפני כן, ב-23 ביוני, נהרגו עשרה חיילים סורים בתקיפת חיל האוויר באזור קוניטרה. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח אז ממקום מושבו בלונדון כי במסגרת התקיפה שוגרו תשעה טילים והושמדו שני טנקים ושתי סוללות ארטילריה. עוד דווח כי הופצצו מפקדת חטיבה 90 של צבא סוריה ועוד 8 עמדות ירי. התקיפה בוצעה בתגובה לתקרית ברמת הגולן, שבה נהרג יום קודם לכן מוחמד קראקרה בן ה-13 מירי ששוגר מסוריה. שר הביטחון משה יעלון אישר אז כי התקיפה בוצעה בתגובה לירי ממנו נהרג קראקרה.

הפצצות של חיל האוויר הישראלי ליד דמשק. "דמשק עכשיו", צילום מסך
עשר מיתמר מעל מוקד התקיפה בדצמבר האחרון/צילום מסך, "דמשק עכשיו"

ב-19 במרץ הפציצו מטוסי חיל האוויר יעדים באזור קוניטרה בתגובה לפיצוץ מטען חבלה בגבול שממנו נפצע באורח קשה חייל צה"ל. הצבא הסורי אישר אז כי בתקיפה נהרג חייל אחד ונפצעו שבעה אחרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, אישר אז את התקיפה והסביר: "אנחנו פוגעים במי שפוגע בנו".

פחות מחודש קודם לכן, ב-25 בפברואר, דיווחו כלי תקשורת בלבנון כי ארבעה אנשי חיזבאללה נהרגו בתקיפת חיל האוויר הישראלי. לפי הדיווחים, יעדי התקיפה הישראלית היו משאיות שהובילו טילים ומשגר טילים למחסני טילים של חיזבאללה. עוד דווח כי מטוסי חיל האוויר ירו ארבעה טילים לעבר השיירה. נתניהו לא אישר אז את התקיפה, אך רמז: "אנחנו עושים מה שצריך כדי להגן על אזרחינו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התקיפה בסוריה לכאורה בחודש יולי האחרון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-27 בינואר דיווחו כלי תקשורת ערביים על פיצוץ עז בעיר הנמל לטקיה, שבצפון סוריה. הדיווחים קישרו גם אז את הפיצוץ לתקיפה ישראלית. באתרים שונים המקושרים לאופוזיציה הסורית, דווח כי ישראל הפציצה מחסני תחמושת ליד ארמון הנשיאות בלטקיה. לפי דיווחים אחרים, מטרת ההפצצה הייתה סוללות של טילי S-300.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully