וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרת "סטטוסים מצייצים": סוף להונאת הגולשים

16.1.2015 / 15:55

הסרת העמוד הפופולרי מפייסבוק לאחר שמכר פוסטים נראית כמו עניין חסר חשיבות, אך אסור להקל ראש במעשה הבלתי-מוסרי שנחשף השבוע, ובהריסת אחד המיזמים היפים באינטרנט הישראלי לשם בצע כסף

היום החליטה הנהלת פייסבוק להסיר את הדף "סטטוסים מצייצים", על כ-700 אלף עוקביו, מהאתר, לפחות באופן זמני. מדובר, גם אם זה לא נראה כך ממבט ראשון, בדבר שאין להקל בו ראש.

אין להקל ראש במידת ההונאה שבוצעה, לכאורה, על ידי מי שהציגו את עצמם כאבירי המדיה החדשה. הם אמנם הקלו ראש בנו, צרכני מדיה טיפשים שכמונו, אך לנו אסור להקל ראש במעשה החמור שבוצע כאן במובן המוסרי.

התחקיר העיתונאי של "גלובס" חשף מנגנון משומן של גביית כספים מחברות עסקיות ומגורמים פוליטיים תמורת קידום הסטטוסים שלהם בזירה הישראלית הכי פופולרית ברשת. מתברר שלסטטוס מצויץ היה תג מחיר - 7,500 שקלים. זה יכול להיות סטטוס שמקדם את האינטרס העסקי, או לחילופין סטטוס של גולש שמטנף את החברה המתחרה שלך.

עמוד סטטוסים מצייצים הוסר מפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
מנגנון משומן של גביית כספים. עמוד "סטטוסים מצייצים"/צילום מסך, פייסבוק

מנהלי שיווק דיגיטליים העידו בתחקיר על הוצאה של עשרות אלפי שקלים בחודש למען קידום ענייני החברות שלהם ב"סטטוסים מצייצים". מותר להניח שעשרות האלפים הללו הושקעו בעיקר בהכפשת מתחרים. דמיינו לדוגמה כמה סטטוסים מצויצים קראתם בשנה האחרונה על שירות לקוחות כושל של חברה זו או אחרת; עכשיו נסו לנחש מי מהם קודם תמורת חופן דולרים ומי לא.

אבי לן, מנהל העמוד, פרסם טרם סגירתו של הדף סטטוס המבהיר שהוא בסך הכול קורבן לקנוניה של גופי תקשורת נגדו. הוא מצייר את "סטטוסים מצייצים" כחזון של עיתונות עממית חופשית, חפה מאינטרסים. "פעם היינו כולנו צרכנים צייתנים של גופי תקשורת גדולים. חשבתי שהזמנים השתנו ואפשר לעשות משהו חדש. בלי צנזורה, בלי הון-שלטון-עיתון, בלי סבך של אינטרסים של המו"ל", כתב לן. אחר כך הוא הסביר כי מנסים להשחיר את שמו הטוב וכי ככה זה בעולם התקשורת. כולם מוכרים תוכן שיווקי. את נאומו סיכם אביר החופש העיתונאי במלים: "אף טייקון, אף גוף תקשורת, אף גורם מסחרי לא ישתיק אותנו!".

פרסום בסטטוסים מצייצים - תמחור ועלויות. גלובס, צילום מסך
פרסום בסטטוסים מצייצים - תמחור ועלויות/צילום מסך, גלובס

רק עובדה אחת שכח לן בתגובתו ההזויה. שבמעשיו שלו הפך להיות בעצמו חלק מאותו מנגנון של הון-שלטון-עיתון שעליו הוא קובל. שבמו ידיו, ותאוות הכסף כנראה, חירב את אחד המיזמים היפים שהיו באינטרנט הישראלי. שמכר אותנו, הגולשים, לאינטרסים זרים וצרים. שבפועל עודד במעשיו תרבות שיח קלוקלת ומסוכנת בשיח הישראלי השביר גם כך.

"חישבו על כל אחד שיכול היה להיעזר באמת בפלטפורמה החשובה הזו. ייתכן שכל אחד מהם לא זכה להיחשף מסיבה מאוד פשוטה: היה מי ששילם לפניו"

בסופו של דבר זהו סיפור עצוב. "סטטוסים מצייצים" אכן סימנה את חזון עידן הרשתות החברתיות. חזון שבו השיח הציבורי פתוח, נטול שיקולים זרים וחומריים. חשבו לרגע על אותה אם חד-הורית שביקשה לשתף סטטוס חברתי חשוב על מצבה הכלכלי העגום. חשבו על אותו גולש שרצה באמת ובתמים לפרסם סטטוס על שירות לקוחות כושל של אחד ממפרסמיו של לן. חשבו על כל אחד שיכול היה להיעזר באמת בפלטפורמה החשובה הזו. ייתכן שכל אחד מהם לא זכה להיחשף מסיבה מאוד פשוטה: היה מי ששילם לפניו - ולו ולמחאתו לא נותר מקום. לן הרי יודע את כל זה וניסיון ההיתממות שלו רק מקומם עוד יותר, כמו גם ההסבר שכולם בתקשורת עושים את זה.

אז נכון שמי שיזמה את חסימת הדף זו פייסבוק, שאף היא לא חפה משיקולים עסקיים במדיניותה, אך אוסרת מכירת תוכן שיווקי על ידי מפעילי פרופילים או דפים - אלא אם כן הדבר מתבצע באמצעות מנגנון הפרסום שלה. אפשר אולי לתהות מדוע פייסבוק אינה מאפשרת ליצרני תנועה כמו "סטטוסים מצייצים" ליהנות מרווחיה, אבל זה כבר עניין לדיון אחר, ועדיין הפלטפורמה היא שלה.

בעקבות החלטתה לחסום את הדף נמסר מפייסבוק כי הדבר נועד לאפשר למפעיליו הפוגה כדי ללמוד ולשנן את תקנון החברה. את הזמן הפנוי שנוצר לו כדאי שינצל לן כדי לשנן גם את ערכי העיתונות החופשית האמיתית שבהן הוא מתהדר. זו שפעם לפחות הייתה מנת חלקו - וחלקנו, לפחות ברשת.

גילוי נאות: איני מכיר את אבי לן, אף שאנחנו "חברים" בפייסבוק. פניתי אליו בעבר הרחוק פעמיים כדי להציע לו סטטוסים בנושאים חברתיים של לקוחות עמם אני עובד. לא נעניתי ואפילו לא קיבלתי הצעה לשלם כמה ג'ובות.

הכותב הוא יועץ לקמפיינים פוליטיים ברשת

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully