וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי אסטרטגיה? נשיא ניגריה ביקר במעוז "בוקו חראם"

לראשונה זה קרוב לשנתיים, ביקר גודלאק ג'ונתן בצפון-מזרח המדינה. התזמון אינו מקרי - הבחירות במדינה בעוד חודש, ופעולות הארגון הופכות לאכזריות יותר. האו"ם: "מדינות האזור חייבות לפעול במשותף"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

נשיא ניגריה גודלאק ג'ונתן הגיע אתמול (חמישי) לביקור לא מתוכנן במעוז ארגון הטרור "בוקו חראם", בצפון-מזרח ניגריה, כחודש לפני הבחירות הכלליות במדינה. בסוכנות הידיעות הצרפתית דווח כי ג'ונתן הגיע למאידוגורי, בירת מדינת בורנו, בשעות אחר הצהריים המוקדמות, שם קיבל את פניו מושל בורנו קאשים שטימה.

ג'ונתן נפגש עם בכירי הצבא וזרועות הביטחון באזור, כמו גם עם כ-200 חיילי צבא ניגריה המוצבים שם. מאז 3 בינואר, התקבלו דיווחים על טבח של בוקו חראם בעיר באגה הסמוכה, ועל 16 כפרים ועיירות בסביבתה, כמעט על בסיס יומיומי. מניין המתים אינו ידוע, אולם לפי ההערכות של ארגוני זכויות האדם, מדובר ביותר מ-2,000 בני אדם.

עוד בוואלה! חדשות:
תצלומי לוויין חושפים את ממדי הטבח של "בוקו חראם" בניגריה
משיבים מתקפה: קמרון וניגריה חיסלו מאות מחבלי בוקו חראם
"גופות מרקיבות ברחובות": בוקו חראם משתלט על מזרח ניגריה

עצרת תמיכה בגודלאק ג'ונתן, לאגוס. AP
הנשיא ג'ונתן בעצרת בחירות בלאגוס, לפני כשבוע/AP

מדובר בביקורו הראשון של הנשיא הניגרי לאזור מאז חודש מרץ 2013. ביקורו הקודם, שתוכנן להיערך בשנה שעברה, בוטל, ובעקבות כך הוטחה בנשיא ביקורת חריפה. זו הצטרפה לביקורת על המדיניות הביטחונית של ג'ונתן, ועל התנהלותו במשבר חטיפת יותר מ-200 התלמידות בצ'יבוק בשנה שעברה. אזרחים רבים התרעמו על כך שלא התמודד עם האתגרים הביטחוניים בצפון-מזרח המדינה, ואף לא התייחס כלל לבוקו חראם בקמפיין הבחירות שלו.

למרות הפעילות הנרחבת של בוקו חראם בחודשים האחרונים, נראה כי הטבח בבאגה עורר מדינות רבות משאננותן, וכמה יוזמות בינלאומית צצו בימים האחרונים. שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי מסר אתמול כי הוא דן עם מקבילו הבריטי פיליפ המונד באפשרות של קידום יוזמה משותפת בנושא.

לדברי קרי, הארגון הוא "אחד מישויות הטרור המרושעות ביותר והמאיימות ביותר על העולם כיום". הוא הוסיף, בהתייחסות לטבח בבאגה, כי "מה שהם עשו הוא פשע נגד האנושות, לא פחות. מדובר בטבח מזעזע של חפים מפשע, ובוקו חראם ממשיך לאיים לא רק על ניגריה ועל האזור, אלא על הערכים שלנו ועל מה שנדרש מאתנו בנוגע לטרור".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
עצרת תמיכה בגודלאק ג'ונתן, לאגוס. AP
עד לאחרונה, "בוקו חראם" כלל לא הוזכר בקמפיין הבחירות. הפגנת תמיכה בלאגוס/AP

מחלקת המדינה האמריקנית הבהירה השבוע כי הבחירות הקרבות בניגריה מעודדות כפי הנראה את הארגון הקיצוני לבצע מתקפות נוספות. באבוג'ה, בירת ניגריה, האשימו את הרשויות האמריקניות בכך שלא העבירו מספיק מידע מודיעיני, וסירבו למכור את הנשק הנדרש להרחבת פעולות הצבא הניגרי באזור.

עד כה, כ-20 אלף ניגרים נאלצו להימלט מבתיהם עקב פעולות הארגון, וסיוע רב נדרש על מנת לאפשר להם תנאי מחייה נאותים. זאת, לצד המאמצים הצבאיים המוגבלים להשבת השליטה על האזור שבשליטת הארגון. צרפת הציעה סיוע בהרכבת כוח משימה בינלאומי, ומדינות נוספות, בהן דנמרק, הכריזו כי יתמכו במאמצים.

חייל של צבא ניגריה במאידוגורי, צפון-מזרח ניגריה. AP
"בוקו חראם ממשיך לאיים לא רק על ניגריה ועל האזור, אלא על הערכים שלנו". חייל של צבא ניגריה במאידוגורי/AP

הנציג המיוחד של האו"ם למערב אפריקה, מוחמד אבן צ'מבאס, קרא אתמול לניגריה ולשלושת שכנותיה המושפעות אף הן ממתקפות הארגון, ניז'ר, צ'אד וקמרון, להתגבר על חילוקי הדעות ועל חוסר האמון השורר ביניהן, ולהסכים על אסטרטגיה אזורית משותפת שתביא להבסת בוקו חראם. רק לאחר מכן, לטענתו, תוכל הקהילה הבינלאומית לסייע.

"ברור כעת שלא ניתן להשאיר את המדינות האלה להתמודד עם זה בעצמן", אמר, "זו הייתה הגישה עד כה, וזה לא מביא אותנו לניצחון". הוא הוסיף כי שרי החוץ וההגנה של ארבע המדינות סביב ימת צ'אד צפויים להיפגש בשבוע הבא בניז'ר, שם "האתגר יהיה לאזור את כוח הרצון הפוליטי ולהגיע להסכמה".

(עדכון ראשון: 22:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully