וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל מכרז חדש: תלמידים חולים לא זוכים ללימודי בית

עד לאחרונה חנכו המורים בעמותת תלל"ים כאלף ילדים שנזקקים לסיוע בביתם. אחרי שתנאי המכרז של משרד החינוך הוקשחו, זכה בו ארגון אחר. "יצאתי עם דמעות והבנתי שלמדינה לא אכפת מאתנו"

אילוסטרציה. ShutterStock
"מתעמרים באנשים הכי חלשים"/ShutterStock

ילדים חולים הזכאים ללימודים בביתם אינם לומדים מתחילת החודש – וזאת בעקבות מכרז חדש שהוציא משרד החינוך על הפעלת השירות. עמותת תלל"ים, שהעניקה את השירות במשך 30 השנים האחרונות, בחרה שלא להתמודד במרכז בשל תנאים חדשים שהציב המשרד.

על אף שהעמותה גרפה שבחים לאורך השנים על עבודתה, במשרד החינוך החליטו לצאת למכרז חדש שכלל כמה שינויים: דרישות סף כמו מתן שירותים פרה-רפואיים – סעיף שמורי העמותה אינם עומדים בו. בנוסף לכך, נדרש כי המורים יהיו בעלי ניסיון של מורי בית ספר בשלוש מתוך שבע שנות ניסיון. עוד הוחלט על צמצום שעות הלימוד שיינתנו לתלמידים - משש שעות שבועיות לילדי גן עד כיתה ו' ושמונה שעות לתלמידי ז'-יב' לחמש שעות עבור ילדי הגן, חמש שעות עבור תלמידי ג'-ו' ושש שעות עבור תלמידי ז'-ט'. תלמידי כיתה י'-יב' לא נפגעו מהמכרז החדש והם עדיין ילמדו שמונה שעות.

לקריאה נוספת:
סוף לשביתה: הטיולים השנתיים יוחזרו, התלמידים ישובו ללמוד
חרף התקנות נגד הטרדות מיניות – הסטודנטים לא מתלוננים
הקלה בתנאי הקבלה? רפורמת הפסיכומטרי של פירון קורסת

כאוס מוחלט על חשבון התלמידים

דיונים בוועדת החינוך של הכנסת הובילו לשינויים במכרז, בין השאר בדרישות לניסיון של הצוות, ומכאן לדחיית מועד סגירת המכרז .לכן, הארגון שזכה לא יכול היה לפעול עם פתיחת שנת הלימודים ועל כן הציעה תללי"ם כי תמשיך בעבודה עד דצמבר. בתגובה ביקשו נציגי משרד החינוך כי תמשיך בפעילותה עד סוף שנת 2015, אך בעמותה סירבו ובינואר עבר מתן השירות לארגון היחיד שהתמודד במכרז - הארגון לתועלת הציבור "קדימה מדע", גוף המספק שירותי חינוך לילדים השוהים בבתי חולים. על פי התנהלות תקינה, היה על הארגונים להתחיל חפיפה עם מועד ההכרזה על הארגון שזכה במכרז בסוף אוקטובר, אך זה לא קרה ו"קדימה מדע" נפגשו עם אנשי תלל"ים רק באמצע דצמבר לפגישה אחת. בדיון אמוציונלי שהתקיים בוועדת החינוך של הכנסת בנושא הועלו הכפשות והאשמות הדדיות בין תללי"ם ל"קדימה מדע". האחרונה הלינה שלא הועברו לה לא תיקי הילדים ולא התקנות בצורה מסודרת במטרה להכשילה. ואילו תללי"ם כי "קדימה מדע" לא ערוכה מספיק לקבל את התלמידים.

עד כה רק 185 מורים מתוך 370 שעבדו בתללי"ם עברו לארגון מבית world ort. בשל כך, "קדימה מדע" נמצאת בבעיית כוח אדם, ולדברי המורים שעברו אליה, מתחולל בה כאוס מוחלט על חשבון התלמידים החולים. "יש חוק חינוך חובה במדינה הזאת, אבל מאות ילדים יושבים כבר יותר משבועיים בבית בלי מענה ולאף אחד לא אכפת", תקפה שרונה נמר, אימא לילד חולה, בדיון בנושא שנערך אתמול (רביעי) בוועדת החינוך של הכנסת. "הם לא מוכנים להודות בכלל שיש פה בעיה. במשרד החינוך אמרו לי 'תתאזרו בסבלנות', אבל אם היו סוגרים את הלימודים במשך שלושה שבועות ואומרים 'לכו הביתה' לכלל התלמידים, אף אחד לא היה יושב בשקט. יצאנו עם דמעות בעיניים ועם הבנה שלמדינה פשוט לא אכפת מאתנו".

בדיון נכחו מורים שטרם הסכימו לעבור לארגון החדש ופירטו על הכשלים הקיימים בה, לטענתם. "אני מאוד התאכזבתי מהדיון. 'קדימה מדע' לא עמדה בתנאי הסף של המכרז, והייתי בטוח שיבטלו אותו. ציפיתי שמשרד החינוך יבדוק אותם ויראה שאין להם את כל המורים הנדרשים - רק שליש חתמו להם. אני לא מדבר על הנושא הכספי, אותי מדאיג מצב התלמידים - משרד החינוך עשה עוולה, הרסתם את התלמידים. תנו לתלל"ים להמשיך עד סוף השנה, מי מחליף זכיין באמצע השנה? למה להתעקש?", תהה יוסף גרוסמן, מורה בעמותה זה 16 שנה.

יו"ר ועדת החינוך עמרם מצנע, שיזם את הדיון, ניסה להרגיע את הרוחות ואמר בוועדה: "אני אומר לכם שיש סיכוי סביר ביותר, מהיכרות עם האנשים והיכולות של הארגון, שהשירות רק ישתפר. כל הנושא הזה של שהשירות של ילד מורה בבית הוא מורכב. הצורך להתאים מורה לתלמיד הוא מורכב".

ועדת חוץ וביטחון בכנסת, הבוקר, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
ניסה להרגיע את הרוחות. יו"ר ועדת החינוך של הכנסת עמרם מצנע/נועם מושקוביץ

לדבריו, הצדדים גוררים רגליים ולא מטפלים בבעיה. "התקשר אליי תלמיד ושאל אותי מתי אני מגיע לביתו. מה אני אגיד לו? כואב לי הלב, כבר שבועיים אני מתנדב לעזור לכמה תלמידים שלי לקראת הבגרות בספרות, אבל צריכים כבר להחליט מה עושים כאן. אי אפשר להמשיך עם הבלגן שהולך שם".

לדברי נירית בקמן, אמו של אביאל בן השמונה החולה במחלת דם נדירה ונאלץ לחיות בבידוד מתמיד מהסביבה, "מאותו היום שהאחריות לשירות עברה ל'קדימה מדע' אין לנו מורה לאביאל. זה כואב ומתסכל כי הנפגעים מכל הסיפור הזה הם קבוצת ילדים הכי חלשים, שגם את מעט היציבות וקרן האור שהייתה להם לקחו". בקמן הוסיפה כי "הייתה לנו מורה מופלאה מתללי"ם, שהגיעה לביתנו במשך שלוש שנים, היא ה'מורה לחיים'. מתחילת החודש הוא שואל איפה היא ומתי היא תחזור. בינתיים שלחו לי כל מיני מורים שאחד לא יכול כל יום, אחר לא הגיע. אני לא אחשוף ילד שלי לדברים כאלה". היא הדגישה כי "אנחנו לא נשבות רעב מול הכנסת ולא נבעיר צמיגים כי יש לנו ילדים לטפל בהם, ילדים חולים מאוד, שבהם בוחרים להתעמר. משרד החינוך הופך ילד שלא מגיע לבית ספר כמה ימים לעבריין והופכים מערכות, אבל אם הילדים לא לומדים באשמתם - זה לא מטריד איש".

מורה מאזור המרכז שעבר מתלל"ים ל"קדימה מדע" פירט בשיחה עם וואלה! חדשות את הנעשה מבפנים. "יש תחושה של כאוס, החברה החדשה לא התארגנה. לא קיבלתי תלמידים חדשים, אני בסך הכול עובד עם תלמידים שהיו לי. עוד הרבה תלמידים מחכים לשיבוץ, אבל אין להם מורים לתת להם", סיפר. "יש יותר מדי תלמידים שיושבים בבית בלי מורה. עדיין אין לנו תשובות על שאלות. אני גם שומע מנגד על מורים שלא קיבלו תלמידים חדשים ואנחנו באמצע שנת הלימודים. כל זה על חשבון התלמידים. יכול להיות שהם היו צריכים הכוונה מעמותת תלל"ים כדי להפעיל אותם. אם המעבר היה מתבצע בסוף השנה, זה היה נעשה בצורה מסודרת בחופש הגדול וזה היה אחרת לגמרי".

"הטענות בעניין זה משוללת כל יסוד"

ממשרד החינוך נמסר: "עמותת 'קדימה מדע' שזכתה במכרז החדש החלה במתן השירותים כבר מיום 1.1.15. וממשיכה מאז במתן השירותים. לא הייתה כל מניעה, כי כל גורם ובכלל זה הגורם שהפעיל בעבר את השירותים, יגיש הצעתו למכרז. ככל שגורם זה או אחר בחר שלא להגיש הצעה למכרז הפומבי שפורסם - הרי שעשה כן מסיבותיו הוא, אך לא בשל מניעה הנובעת מדרישות המכרז".

עוד נמסר כי "ידוע כי לאור שאלות הבהרה ובקשות לביצוע שינויים במכרז מצד גורמים שונים, בוצעו שינויים רבים בנוסחו הסופי של המכרז. כך לעניין מתן שירותים פרא רפואיים שהמשרד נדרש לספק, לאור פסיקת בית המשפט, לילדים חולים בביתם שהם תלמידי החינוך המיוחד הזכאים לשירותים אלו- נתן המשרד אפשרות להתקשר עם גורם אחר לביצוע אותם שירותים. על כן לא הייתה כל מניעה כאמור. כמו כן, אין שחר לטענה כאילו יצומצמו שעות ההוראה לילדים החולים. כל ילד יקבל את שירותי החינוך להם הוא זכאי על פי הצרכים והתוכנית האישית שתבנה עבורו וזאת כפי שהיה עד היום. בנוסף לכך התווספו למכרז, כאמור לעיל, שירותים פרא רפואיים לילדים הזכאים לכך".

עוד נמסר כי "המשרד פרסם את המכרז כדי שתוצאותיו יחולו כבר מתחילת שנת הלימודים, אלא שנענה לפניות שהיו אליו לדחות מועד תחילת השירות לפי המכרז. במסגרת דחיה זו הוארכה ההתקשרות עם עמותת תללי"ם שעמה הייתה למשרד התקשרות במכרז הקודם, ואשר הסכימה להאריך ההתקשרות עד ל-31.12.14 בלבד. 'קדימה מדע' הייתה מוכנה להעסיק את צוות ההוראה שעבד במסגרת תללי"ם לבקשת ההורים, שביקשו המשכיות בהוראה עבור ילדיהם, ועת המורים הביעו נכונות להמשיך לתת שירות לתלמידים החולים. ואכן מורים רבים נקלטו בקדימה מדע. במקרים בהם המורים לא היו מעוניינים ללמד בתכנית- קדימה מדע העמידה מורים חדשים. על כן, גם הטענות בעניין זה משוללת כל יסוד".

מארגון "קדימה מדע" נמסר: "קדימה מדע זכתה במכרז להוראת ילדים חולים בביתם, בשל הישגיה במתן שירותי חינוך לעשרות אלפי ילדים המאושפזים בבתי חולים רגילים ופסיכיאטריים, והפרויקטים החדשניים שהיא מפעילה בפריפריה. במכרז נדרשו שקיפות ואיכות שלא נדרשו בעבר והתחייבות לשפר את השירות. תללי"ם החליטה לא להתמודד עם האתגר וכלל לא ניגשה למכרז. יחד עם זאת, היא החליטה לעשות כל מאמץ לשבש את המעבר ולהכשילו – על גבם ועל חשבונם של הילדים החולים והוריהם. יש לציין שתללי"ם סירבה להעביר לידינו במועד את רשימות ההורים והתלמידים ואלה הגיעו לידינו רק ב-31 בדצמבר בשעות הערב, שעות ספורות לפני קבלת האחריות על הפרויקט".

עוד נמסר מהארגון כי "למרות זאת, הצלחנו תוך עשרה ימים להפעיל את השירות, ליצור קשר עם הורי הילדים, לשבץ מורים לתלמידים חולים ולחתום על הסכמי עבודה עם מורים רבים. לצורך הבטחת הרצף הלימודי של התלמידים עם המורים שליוו אותם, הצענו לכל מורי תללי"ם להמשיך את העבודה עם תלמידיהם. למעלה מ-185 מורים כבר חתמו על הסכמי עבודה המבטיחים להם תנאי עבודה לא פחות טובים מאלה שהיו בתללי"ם ואף טובים מהם. יש לציין, כי קבוצת הורים הגישה עתירה לבית המשפט במטרה לדחות את כניסתנו לניהול המיזם עד לתחילת שנת הלימודים הבאה. בית המשפט דחה את הבקשה לסעד זמני והבהיר להורים כי העתירה דווקא תפגע בילדים. בסופו של דבר העותרים משכו את העתירה לפני ימים ספורים. גם אם קיימים קשיים מובנים במעבר שכזה, אנחנו בטוחים שבזכות העבודה המסורה והמקצועית ושיתוף הפעולה ההדוק עם משרד החינוך, תוך זמן קצר כל הילדים ייהנו משירותים טובים מכפי שניתנו בעבר".


לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully