וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא מזדהה עם שביתת התלמידים: "דרוש פתרון מהיר"

ריבלין כתב בפייסבוק כי החלטת המורים להפסיק את הטיולים השנתיים פוגעת בתלמידים: "טיולים הם לא תוספת לחינוך, הם חלק מהחינוך". יו"ר ארגון המורים אמר מנגד: "אנחנו עלולים להיתבע בתביעות פליליות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע היום (רביעי) תמיכה בשביתת תלמידי התיכונים בעקבות ההחלטה של ארגון המורים להפסיק את הטיולים השנתיים, מחשש שהמורים יצטרכו לשאת באחריות פלילית אם ייפגעו תלמידים בפעילות שמחוץ לבתי הספר. "טיולים ופעילויות מחוץ לבית הספר הם לא תוספת לחינוך, הם חלק מהחינוך עצמו", כתב הנשיא בעמוד הפייסבוק שלו. "ילד צריך לצעוד בשבילי ארצו כדי לאהוב אותה. תלמידים צריכים לבקר בירושלים ובראש הנקרה, בכרמל ובערבה. אני מקווה ומאמין שאנשי משרד החינוך והמחנכים היקרים האמונים על חינוך ילדינו יגיעו לפתרון מהיר והוגן וישיבו את התלמידים לכיתות ולשבילים".

כמה אלפי תלמידים בלבד הגיעו היום ללימודים בבתי הספר ברחבי הארץ בעקבות ההכרזה על השביתה מצד מועצת התלמידים הארצית. עם זאת, הייתה היענות נמוכה לפרויקט הטיולים האלטרנטיביים, שעליו הוכרז אחרי ביטול הטיולים הרשמיים. לפי ההערכה, רק כ-200 תלמידים נרשמו לפרויקט. ההחלטה לבטל את הטיולים מקורה בהחלטת הפרקליטות להעמיד לדין גורמים במוסד חינוך בירושלים בגין גרימת מוות ברשלנות של תלמיד בטיול שנתי ב-2009.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
לוחם מג"ב נהרג בדרום: כפי הנראה מפליטת כדור של חברו
יחימוביץ' אחרי הניצחון: "אעמוד לצד הרצוג, בעתיד הקרוב"
העתירה הוסרה: הפריימריז בבית היהודי יצאו לדרך

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בטקס לציון יום היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב ואיראן, נובמבר 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"מקווה שאנשי משרד החינוך והמחנכים יגיעו לפתרון מהיר". ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

בנהריה התקיימה היום הפגנה נגד ביטול הטיולים. עשרות תלמידים הגיעו לרחוב הגעתון כשהם נושאים שלטים וקוראים קריאות, דוגמת "לא מטיילים לא לומדים" ו"לא רוצים מורים בבית הכלא".

בהמשך היום תתקיים פגישה אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בניסיון למצוא פתרון למשבר. מחר תינתן תשובת בית המשפט לבקשה לצו מניעה לשביתת המורים, שהגישו שלשום השלטון המקומי וארגון ההורים הארצי.

הפגנת תלמידים בצפון נגד השבתת הטיולים. גדי שבתאי, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנת התלמידים בנהריה/מערכת וואלה! NEWS, גדי שבתאי

הבוקר זימן יו"ר ועדת החינוך, ח"כ עמרם מצנע, את כל המעורבים לדיון חירום: נציגי התלמידים, ההורים, ארגון המורים ומשרד החינוך, רשות שמורות הטבע ומדריכי טיולים. ניכר היה שיש עמדה משותפת נגד החלטת ארגון המורים להשבית הטיולים השנתיים, את אירועי התרבות ואת כלל הפעילויות שמחוץ לבתי הספר. יצוין כי הסתדרות המורים, הגוף המקביל האחראי על מורי בתי הספר היסודיים וחלק מהחטיבות העליונות, אינו שותף לשביתת הטיולים ולמאבק בהסרת האחריות הפלילית של המורים.

"מורים בני 55 צריכים ללכת בג'בלאות וגם לשמור על הילדים"

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הציג את עמדתו בדיון. "גיל החציון של מורים בעל-יסודי הוא 55. מי בדק את הכושר הגופני שלהם? הם צריכים ללכת על הג'בלאות ביום, ובלילה הם צריכים להשגיח על הילדים. כשנגמר טיול כזה בלי נזק הם מברכים הגומל", אמר והוסיף: "רופא שמכשיר את עצמו להיות קרדיולוג לא יחליף ברך. לכל בן אדם יש התמחות ושם צריכה שתהיה לו אחריות. מורי ישראל עובדים מאוד קשה ומקבלים פרוטות. אנחנו עלולים להיתבע לדין בתביעות פליליות. הם יצאו זכאים אבל רק אחרי שנתיים של גיהינום. אנחנו דואגים גם לתלמידים וגם למורים". ארז ציין כי בארגון לא מבקשים חסינות גורפת, אלא מעוניינים לקבוע רף אחריות.

נציג משרד המשפטים בדיון, עו"ד איתמר גלדפיש, הדף את טענותיו של ארז ואמר: "למורים יש חובה מוסרית לתלמידים שלהם, כפי שלרופאים יש אחריות למטופלים שלהם. מי שמפר חובה זו חייב לעמוד בפני החוק". הוא עוד הוסיף: "החוק קובע מימים ימימה שיש עבירות רשלנות מסוימות. העבירות האלה קשות לא רק למורים, אלא לכל בעלי המקצוע ששופטים אותם על משהו שאדם סביר היה צריך לעשות". לדברי גלדפיש, המטרה המרכזית היא להציב סטנדרט התנהגות למורים שהוא גם החובה המוסרית כלפי התלמידים. "כשמישהו מפר את החובה הזאת ברמה מסוימת הוא צריך לעמוד בפני החוק".

לפני כשבועיים ביקשו ארגון המורים ומנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן את חוות דעתו של היועץ המשפטי למתן חסינות מאשמה פלילית למורים, והם נענו השבוע בשלילה. גלדפיש, בדבריו, התחייב לעמדה זו. "רן ארז ביקש מתן חסינות גורפת, אין לכך הצדקה ולא נענה לזה", אמר.

יו"ר מועצת התלמידים הארצית, גל יוסף, שהכריזה אתמול על השבתת הלימודים, אמרה כי בחודש האחרון הייתה תקווה שלא יהיה צורך להגיע לרגע הזה. "זה היה הפתרון האחרון", אמרה. "כרגע אנחנו מרגישים שיש ויכוח בין שני צדדים - אבל אנחנו עומדים באמצע ונפגעים מהעיצומים של המורים".

אבנר אביבי, שבנו אביתר בן ה-13 טבע למוות במהלך טיול שנתי ב-2010, ניהל מאבק משפטי להרשעת סגן מנהל בית הספר שבו למד בנו. גם הוא השתתף בדיון ואמר: "בית המשפט הרשיע אותו בהרשעה מהותית. משרד החינוך הקים ועדת מומחים, אך אין הפקת לקחים ואין תיקון של הכשלים. גיליתי ששנה לפני האסון שלנו, טבע ילד בנסיבות דומות".

ח"כ מצנע פנה לנוכחים ואמר שיש צורך להפסיק את השביתה "אשר פוגעת בכל כך הרבה מגזרים", לדבריו. "בעת הזו קחו אחריות". סגן שר החינוך, אבי וורצמן, הודיע אמש על תמיכתו בתלמידים והוא קרא למורים לבטל את העיצומים.

במקביל ייפתח משא ומתן אינטנסיבי למציאת פתרון הולם לסוגיית אחריות המורים בטיולים. מוקדם יותר שלחה מנכ"לית המשרד כהן מכתב לבתי הספר ובו הביעה את עמדתה. "אני לא מקלה ראש בנשיאת אחריותם של המורים בטיולים. אך עם זאת, ברצוני לציין כי מנתוני משרד החינוך עולה שברבות השנים, מספר כתבי האישום הפליליים אשר הוגשו בגין אירועים אלה מסתכם במקרים בודדים בלבד". גורמים במשרד החינוך אמרו כי גם המקרים הללו מקורם בטביעה, ושנוהל טיולים משנת 2010 מרחיק טיולים שנתיים מפעילות ימית - כך ש"התעקשות ארגון המורים אינה מובנת כלל".

מחאת התלמידים: טיול שנתי עצמאי של התלמידים השובתים ברמת הנדיב, ינואר 2015. ערן גילווארג
אחד הטיולים האלטרנטיביים/ערן גילווארג
מחאת התלמידים: טיול שנתי עצמאי של התלמידים השובתים ברמת הנדיב, ינואר 2015. ערן גילווארג
מחאת התלמידים: טיול שנתי עצמאי של התלמידים השובתים ברמת הנדיב, ינואר 2015/ערן גילווארג
הפגנת תלמידים בצפון נגד השבתת הטיולים. גדי שבתאי, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת תלמידים בצפון נגד השבתת הטיולים/מערכת וואלה! NEWS, גדי שבתאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully