וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק דין: מצ"ח לא תוכל "לחטט" בסלולרים של חיילים

14.1.2015 / 0:30

בית הדין הצבאי לערעורים קבע כי חיפוש נתונים מפלילים בטלפונים של חיילים החשודים בעבירות תתאפשר מעתה רק בצו שופט. עם זאת, אפשר יהיה לדלות מידע ללא צו אם החייל הסכים לכך

חייל בטלפון. AP
חייל בטלפון/AP

בית הדין הצבאי לערעורים קבע אתמול (שלישי) כי חוקרי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) לא יוכלו יותר לדלות נתונים מפלילים ממכשירים סלולריים של חיילים נחקרים ללא צו שופט. יחד עם זאת, הרכב השופטים השאיר למצ"ח את הסמכות לחפש במכשיר החייל הנחקר אם הוא נתן את הסכמתו לכך, זאת בניגוד להליך האזרחי שלא מתיר חיפוש מכל סוג שהוא ללא צו שופט.

מקור ההחלטה בכתב אישום שהוגש נגד חייל בבית הדין הצבאי בדרום בגין שימוש בסמים. הסנגוריה הצבאית גילתה כי החוקרים החתימו את הנחקר על מסמך שבו הוא מאשר את החיפוש במכשיר. במהלך החקירה אותרו פרטים שביססו את החשדות נגדו ואלה הבשילו לכתב אישום. הסנגורים הצבאיים, רב-סרן עו"ד מירב השקוביץ וסגן-אלוף במילואים עו"ד אפרת נחמני, עתרו לבית הדין הצבאי לערעורים על עצם הרשעתו של החייל ועל העונש בשל ההליך שנעשה.

בתיק דן הרכב של שלושה שופטים בראשות נשיא בית הדין הצבאי לערעורים האלוף שי יניב, אלוף-משנה ארז פורת, וסגן-אלוף במילואים עופר גרוסקופ. ההרכב קבע כי מצ"ח רשאי לערוך חיפוש במכשיר הסלולרי של החייל בתנאי שהחיפוש נעשה בהסכמה ובנוכחות, ללא צו שופט, ובניגוד להליך האזרחי. עוד קבע ההרכב בפסק הדין העקרוני כי מעתה מצ"ח יידרש לקבל צו שופט אם ירצה להעביר את המכשיר הסלולרי של החייל החשוד למעבדה, שיכולה לשחזר קבצים ולבצע חיפוש מעמיק ויסודי אחר מידע שיסייע בחקירה.

פסק הדין העקרוני התקבל ברגשות מעורבים במערכת הצבאית משום שמצד אחד הוא לא משווה בין זכויות של חייל נחקר לאזרח שנחקר על ידי משטרת ישראל, אך מנגד משווה את זכויותיו בכך שקבע כי יש לקבל צו לחיפוש במעבדה.

עוד בוואלה! חדשות:
משרד הדתות יממן את קבורת הנרצחים מפריז
פרסום ראשון: חשד שמתנחלים ירו ופצעו שתי פלסטיניות
וינשטיין: "נוהל חניבעל" אוסר ירי שמטרתו מות החטוף

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully