וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמה של יהודי צרפת: האם עלייה לישראל שווה את המחיר?

בכירים ביהדות צרפת מתריעים ממשבר חסר תקדים בשל מתקפת הטרור בפריז, המציף מחדש את שיח ההגירה. גם אם רבים לא מדברים על כך בגלוי, פירוק הקהילה היהודית בצרפת הוא כבר לא תסריט בדיוני

צילום: רויטרס, אמיר תיבון; עריכה: קשת סידי

חשש בצרפת מגל הגירה המוני של יהודים בעקבות הפיגוע במרכול "היפר כשר". ראש הממשלה בנימין נתניהו בא היום (ראשון) לפריז והערב הוא ישתתף באירוע של הקהילה היהודית בעיר. הוא צפוי לחזור שם, שוב, על המסר ולפיו ישראל היא הבית של יהודי צרפת ושל יהודי כל העולם. ממשלת צרפת מנסה במקביל לשדר ליהודים כי צרפת הייתה ונותרה ביתם, אך מתקשה לפי שעה לשכנע את קהל המאזינים.

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס אמר בשבוע שעבר בריאיון למגזין "אטלנטיק" כי אם תתרחש הגירה המונית של יהודים מצרפת, "אנחנו לא נהיה אותה מדינה". דבריו של ואלס נאמרו לפני גל הפיגועים האחרון, וכיום הם נראים אקטואליים מתמיד. "אין משפחה יהודית בצרפת שלא מדברים בה עכשיו על האפשרות של הגירה, בין לישראל ובין לארצות הברית או לקנדה", אמר לוואלה! חדשות העיתונאי היהודי-צרפתי ברנאר אבואף, המסקר זה עשרות שנים את הקהילה היהודית במדינה. "זה מעולם לא היה כך".

יהודי חרדי למחרת הפיגוע במרכול הכשר – פריז ינואר 2015. GettyImages
יהודי בפריז חולף לצד דוכן עיתונים סגור, אמש/GettyImages

בכירי הקהילה היהודית במדינה, וכמוהם פוליטיקאים ופקידים בארמון האליזה, לא התלהבו, בלשון המעטה, מהקריאות הגוברות שנשמעות מישראל בימים האחרונים בנושא העלייה. ואולם, גם המבקרים, הסבורים כי הקריאות הללו מחלישות את מעמדם של יהודי צרפת במקום לחזק אותו, מעדיפים לשמור את הביקורת לעצמם.

אבואף מסביר: "בשנת 2003, כשקרא אריאל שרון לכל יהודי צרפת לעלות לישראל, הייתה שערורייה וביקורת רבה על דבריו. הפעם זה שונה. נתניהו קורא בגלוי ליהודים לעלות. כל מי שזה לא מוצא חן בעיניו, פשוט שותק. הסיבה לכך היא שאין להם מה להגיד כרגע".

אבואף עצמו, בשנות ה-50 לחייו ואב לשני ילדים, אומר: "כל חיי הייתי ציוני ומחובר לישראל, אבל היה לי ברור שמקומי בצרפת. תכננתי אולי, ביום מן הימים, לבלות חלק משנות הפנסיה שלי בישראל, אבל זה הכול. השנתיים האחרונות, ובייחוד הימים האלה, שינו את עמדתי. אני היום שוקל ברצינות לתקוע יתד בישראל כי פשוט אי אפשר לדעת מה יהיה. וזה לא רק אני, זה משהו שמקיף את כולם פה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פרנסואה הולנד עם מנואל ואלס וז'ואל מרגי - נשיא הקונסיסטואר התאחדות הקהילות היהודיות של צרפת. ארמון האליזה, פריז 11 בינואר 2015. GettyImages
הנשיא פרנסואה הולנד וראש הממשלה מנואל ואלס מארחים הבוקר את ז'ואל מרגי, נשיא התאחדות הקהילות היהודיות/GettyImages

"המנהיגות הפוליטית, גם של צרפת וגם של הקהילה היהודית, מתקשה להתמודד עם השינוי הזה", הוא אומר. "יש בתוך הקהילה קולות שאומרים שאם אנחנו עוזבים את צרפת, אנחנו בעצם נותנים לברברים לנצח. אנחנו נכנעים. זה טיעון יפה, אבל אני מכיר אנשים בכירים בקהילה שרגע אחרי שהם אומרים את זה, הם גם הולכים להתקשר לילדים שלהם שעלו לישראל. יש אישה יהודייה שכיהנה בתפקיד בכיר מאוד בצרפת, וכיום שני הילדים שלה באוניברסיטת תל אביב. זו תופעה שאי אפשר להתחמק ממנה".

על דבריו של ראש ממשלת צרפת, ובכלל על ניסיונות ממשלת צרפת לבלום את המגמה, אומר אבואף כי אין לזה שום סיכוי במצב הנוכחי. "נאומים לא ישכנעו אף אחד. כל עוד אין שינוי דרמטי במציאות, המגמה הזו רק תתגבר", הוא אומר. "אומרים שיש כאלף צרפתים שהצטרפו לג'יהאד בסוריה, בעיראק או בתימן. אלף אנשים, כל אחד מהם הוא פוטנציאל למחבל הבא. ויש אחרים שכבר נמצאים בטורקיה, בדרך לשם. אתמול הלכתי לבית הכנסת ולא קרה לי כלום, אבל זה לא אומר שזה יהיה ככה גם בשבת הבאה. זו התודעה שאנשים חיים לצדה בצרפת כרגע".

אתמול בערב התקיימה עצרת של הקהילה היהודית לזכר הנרצחים בפיגוע במרכול הכשר. שאלת העלייה לישראל, או לחלופין ההגירה מצרפת למדינות אחרות, עלתה כמעט עם כל אדם שעמו שוחחנו במהלך האירוע. אלא שלא כולם ממהרים לקום וללכת. אנשים רבים ציינו שהיו רוצים להגר, אבל הם קשורים לצרפת בגלל מקום עבודה ובעלות על דירה. על כך אומר אבואף: "הסכנה היא לא שהכול יקרה מחר בבוקר, אבל גם אנשים שקשורים לכאן מאוד שוקלים לעשות ויתורים כלכליים לא פשוטים כדי לעזוב".

אבטחה במשרדי ליברסיון המארחים את כותבי שרלי הבדו אחרי הפיגוע – פריז ינואר 2015. GettyImages
מאבטחים בכניסה למשרדי העיתון "ליברסיון", שבו הוקמה מערכת זמנית לכותבי "שרלי הבדו"/GettyImages

ממשלת צרפת אינה הגורם היחיד החושש מתסריט של התפרקות הקהילה היהודית במדינה. גם הסוכנות היהודית, הגורם הממשלתי המוביל בעידוד עלייה לישראל, מקדישה בשנים האחרונות מחשבה לא רק לעלייה, אלא גם לחשיבות של שימור קהילות יהודיות בתפוצות ולקשר שלהן עם ישראל. המשבר בצרפת מציב אתגר לא פשוט בפני כל הגורמים המעורבים – ממשלת ישראל, ממשלת צרפת, ויותר מכול, יהודי המדינה עצמם.

לדברי מנהל קשרי הציבור של הסוכנות היהודית, יגאל פלמור, מדובר בדילמה אמיתית. "העלייה של יהודים מצרפת לישראל, לצד הגירה שלהם למדינות אחרות, מתחילה לתפוס ממדים שמערערים את יסודותיהם של המוסדות והארגונים היהודיים", אומר פלמור. "יש פחות ילדים בבתי הספר, פחות חברים משלמים בבתי כנסת, וזה פוגע במוסדות הללו. זה משהו שצריך לתת עליו את הדעת. צריך לחשוב כיצד במקביל לעידוד עלייה, אפשר גם לסייע לקהילה לשמר את הארגון והמוסדות שלה".

פלמור, ששירת שנים רבות כדיפלומט במשרד החוץ ונחשב אחד המומחים במשרד לענייני צרפת, הוסיף כי המשבר הנוכחי בקהילה היהודית במדינה קשה יותר ממשברים קודמים. "זה משבר אחר, יש אפקט הצטברות. אחרי הרצח של אילן חלימי ב-2006, הפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז וגם הפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל, זו כבר המכה הרביעית ליהודים בצרפת ובשכנותיה", הוא מוסיף. "מעבר לכך יש סיפורים רבים שלא מגיעים לכותרות כמו האונס של בחורה יהודייה שפרצו לביתה או הירי לעבר בית כנסת. יש פה אפקט הצטברות שיוצר אווירה קשה מאוד, קשה מאי פעם".

מי שבכל זאת מביע ביקורת על דברי ראש הממשלה הוא הרב מנחם מרגולין, בכיר באיגוד הארגונים היהודיים באירופה, שאמר כי ממשלת ישראל "עוסקת בהצהרות על חשיבות העלייה במקום לנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותה כדי להגביר את הביטחון של היהודים החיים באירופה". הוא הבהיר כי חשוב מאוד שמדינת ישראל תעודד עלייה מאירופה, אך אי אפשר להפוך את העלייה לפתרון היחיד לבעיית הביטחון של יהודי אירופה. הבעיה המרכזית כרגע היא שיהודים רבים חדלו להאמין שיש פתרונות טובים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully