וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלה בתנאי הקבלה? רפורמת הפסיכומטרי של פירון קורסת

לפני חודשיים הושקה התכנית של פירון, שנועדה לאפשר למועמדים להתקבל ללימודים אקדמיים גם ללא חובת בחינה פסיכומטרי - אולם תנאי הסף שפרסמו אוניברסיטאות ומכללות מגלות שכמעט ולא נעשה שינוי

שי פירון שר החינוך מחוץ לבית של יאיר לפיד 2.12.14. ראובן קסטרו
"תעודת הבגרות החדשה תשמש מסלול כניסה מרכזי לאקדמיה", הבטיח פירון/ראובן קסטרו

עתיד רפורמת הפסיכומטרי של שר החינוך היוצא שי פירון לוט בערפל: על אף ההבטחה להקל את תנאי הקבלה ללימודים האקדמיים, מהתנאים שפורסמו השבוע על ידי כמה אוניברסיטאות ומכללות עולה תמונה אחרת.

עוד ידיעות חינוך בוואלה! חדשות
מאות הפגינו נגד ביטול הטיול השנתי: "לטיול לא יצאנו"
תכנית לימודים חדשה במשרד החינוך: לימודי קומיקס ובלוגים
בשל מחאת המורים: לקויי הלמידה לא יקבלו הקלות

בניגוד להבטחות שיצאו מהרפורמה, נמצא כי רק סטודנטים מצטיינים בבגרויות יוכלו להיכנס למספר מצומצם של חוגים. בחלק מהמקומות, כמו באוניברסיטת בר אילן, לא תותר קבלה על סמך ציוני בגרות ללימודי הנדסה ומדעי הטבע כפי שהובטח ברפורמה, ובאוניברסיטת חיפה לא נעשו כמעט שינוים בתנאי הקבלה נכון לעת זו. כמו כן, סעיפי הקבלה התפרסמו מאוחר ביחס לשנים קודמות וכעת נוצר מצב שבו סטודנטים לעתיד, שהסתמכו על המתווה החדש, פספסו הזדמנות לגשת לבחינת פסיכומטרי או לשפר את ציוניהם.

"רפורמת הפסיכומטרי" החדשה הוכרזה על ידי שר החינוך לשעבר לפני כחודשיים, ועליה חתומים המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) ו-וועד ראשי המכללות (ור"מ). על פי המתווה שהוצג, תלמידים שעברו בהצלחה בחינת בגרות באנגלית ובמתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד, יוכלו להתקבל ללימודים באוניברסיטאות בארץ ללא צורך לעבור בחינת פסיכומטרי, וזאת בחוגים בארבעה תחומי לימוד: מדעי הרוח, מדעי החברה, מדעי הטבע ומקצועות ההנדסה.

במכללות, בחלק מהתחומים יוכלו להתקבל גם תלמידי 4 יחידות באנגלית ובמתמטיקה ללא חובת היבחנות.

בחלק ממוסדות אקדמאיים בארץ ניתן היה להתקבל ללא פסיכומטרי בחוגים מסוימים במדעי החברה והרוח עוד טרם השקת הרפורמה, זאת בשל מיעוט נרשמים באותם תחומי לימוד ורצון לשמור על אטרקטיביות של המוסד. משום כך, הרפורמה הייתה בבחינת בשורה של ממש עבור המעוניינים במקצועות ההנדסה ומדעי הטבע בעיקר, אך זו גם נועדה לקבוע סטנדרטים אחידים בין כלל המוסדות האקדמאיים בתחומי הרוח והחברה.

"תעודת הבגרות החדשה תשמש מסלול כניסה מרכזי לאקדמיה", כתב אז פירון. "כבר בשלב ראשון אחד מכל שלושה מועמדים לאוניברסיטה וכמעט מחצית מהמועמדים במכללות יתקבלו ללימודים על סמך תעודת הבגרות בלבד. אנו מקווים שכולם יצאו נשכרים".

חמישה סטודנטים בלבד יתקבלו לאווירונאוטיקה בטכניון

אלא שבניגוד להכרזת משרד החינוך בעת השקת הרפורמה, המוסדות האקדמיים מציעים מסלולים מצומצמים ולא בתחומי הלימוד הנחשקים, וגם הם מיועדים לסטודנטים מצטיינים בלבד. יצוין כי יישום הרפורמה יחל בהדרגתיות בתוך שלוש השנים על פי התכנית המקורית, אך בשל התפטרותו של שר החינוך, נראה כי חזון "שליש מהסטודנטים המתקבלים על בסיס ציוני בגרויות", הולך ומתרחק.

כך למשל באוניברסיטת בר אילן פרסמו אתמול סיפי קבלה חדשים הכוללים אפשרות ללמוד בחוגים מדעי המדינה, תקשורת וסוציולוגיה על סמך ציוני בגרות ללא פסיכומטרי. עם זאת, אף שנדרש על פי האתר ממוצע בגרויות של 85, מההנהלה נמסר שהציון יעלה עכשיו כשחובת הפסיכומטרי הוסרה. מחלקות אלו נוספו לעשרים מסלולי לימוד במדעי הרוח באוניברסיטה.

אך מלבד לימודי מתמטיקה, אליהם יתקבלו מהשנה מצטיינים עם ממוצע בגרות 100 וציון של 90 בחמש יחידות מתמטיקה, לא תותר השנה קבלה למקצועות מדעי הטבע והנדסה. באוניברסיטת חיפה פרסמו היום כי תלמידים בעלי ממוצע ציונים 100 בבגרויות יוכלו להתקבל לכל החוגים בפקולטה למדעי הרוח בלבד. מדובר בתנאי קבלה כמעט זהים לחלוטין לשנים קודמות. באוניברסיטה מוסיפים כי הרשימה עדיין לא סגורה ושיכולים להתווסף תחומים נוספים, אך בזמן הקצר שנותר לפתיחת ההרשמה - ספק אם יהיה שינוי.

גם בטכניון פרסמו אתמול את סיפי הקבלה לשנת הלימודים הבאה, אך שם ניתן למצוא מסלול אחד מצומצם המוגדר כ"מסלול מצטיינים" אליו ניתן להתקבל עם ממוצע בגרות 90 באנגלית ובמתמטיקה (וגם בפיזיקה או בכימיה, בהתאם לחוג). מדובר במסלול לפיזיקה, שם קיים המתווה זה שנתיים, ואליו יתווספו המסלולים למתמטיקה, כימיה, הנדסה כימית והנדסת אווירונוטיקה וחלל.

"חשוב להדגיש כי מדובר במסלול למצטיינים בלבד, שהקבלה אליו מצומצמת", הסבירו בטכניון. כך למשל, בחוג לאווירונאוטיקה יקבלו עד חמישה תלמידים בלבד. במסלול לכימיה טרם נמסרה המכסה, אך בטכניון מבהירים שמעטים מאד יתקבלו, וכי ידונו במועמדים הרלוונטיים בשבוע הראשון של חודש אפריל.

האוניברסיטה העברית היא היחידה שפרסה בפני המועמדים שלה אפשרויות נרחבות מבחינת מסלולי לימוד עם ממוצע בגרויות בלבד - ממדעי החברה ועד ביוטכנולוגיה, מדעי החיים, מתמטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב. אך גם שם ציוני ממוצע הבגרויות נע בין 112.5-97.5, בהתאם למקצוע (כאשר רמת דרישות גבוהה יותר במדעים המדויקים, ההנדסה ומדעי המחשב).

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

(עדכון ראשון: 20:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully