וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מימש את האיום: אבו מאזן ביקש להצטרף לבית הדין בהאג

1.1.2015 / 0:58

אחרי שנכשל בהצבעה במועצת הביטחון, חתם יו"ר הרשות על מסמכים המצרפים את הרשות ל-20 מוסדות בינלאומיים ופרוטוקולים, בהם אמנת רומא, מה שיאפשר בהמשך לתבוע את ישראל. נתניהו: "מי שצריך לחשוש מבית הדין הבינלאומי הם הפלסטינים עצמם"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

מממש את האיום: אחרי שנכשל בהצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הסכם קבע ונסיגת ישראל מהשטחים עד 2017, חתם אמש (רביעי) יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על מסמכים המצרפים את הרשות ל-20 מוסדות בינלאומיים ופרוטוקולים, בהם אמנת רומא - דבר שסולל את הדרך בפני הפלסטינים להצטרפות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. אם תאושר ההצטרפות, המשמעות היא שהפלסטינים יוכלו להגיש תביעות נגד ישראל. ההחלטה התקבלה בתום ישיבה של ההנהגה הפלסטינית ברמאללה, המורכבת מחברי הוועדה המרכזית של פתח והוועד הפועל של אש"ף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר את יו"ר הרשות על המהלך ואמר: "מי שצריך לחשוש מבית הדין הבינלאומי בהאג זאת הרשות הפלסטינית, שנמצאת בממשלת אחדות עם חמאס, ארגון טרור מוצהר שכמו דאעש, מבצע פשעי מלחמה". בהודעה שפרסם הוסיף ראש הממשלה: "ננקוט בצעדי תגובה ונגן על חיילי צה"ל - הצבא המוסרי בעולם. גם את הניסיון הנוסף הזה לכפות עלינו תכתיבים נהדוף כפי שהדפנו את הפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם".

שר החוץ אביגדור ליברמן כתב בפייסבוק: "אבו מאזן יכול לחתום על איזו אמנה שהוא רוצה. היחידים שמבצעים פשעי מלחמה בסכסוך כאן הם הפלסטינים עצמם, שאחראים לטרור רצחני נגד תינוקות, ילדים, נשים וגברים, ללא אבחנה, במשך מאה השנים האחרונות". עוד אמר שר החוץ: "את זה גם שופט חירש, עיוור ואילם יודע. לכן, שאבו מאזן לא יאיים עלינו, על המדינה עם הצבא המוסרי ביותר בעולם".

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
פרשת השחיתות: המשטרה פשטה על משרדי החטיבה להתיישבות
גורם בש"ס על דרעי: "ההתפטרות שלו היא מהלך טקטי"
ניצן הורוביץ לא יתמודד בבחירות: "אמשיך לכיוונים חדשים"

בית הדין הפלילי בהאג מסתמך על אמנת רומא, שאליה ביקש אבו מאזן להצטרף, אשר הגדירה בין היתר פשע מלחמה כ-"העברה, ישירה או לא-ישירה, של אוכלוסייה אזרחית על ידי הכוח הכובש לתוך השטח הכבוש". ישראל חתמה על אמנת רומא, אך טרם אישררה את חתימתה. הפלסטינים - שכבר הצטרפו כמדינה לכמה ארגונים בינלאומיים - יוכלו לטעון כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה בשטחם, ולקרוא לחקור גורמים ישראלים בבית הדין בהאג. מנגד, חקירה שכזו, אם תצא לפועל, תבדוק לעומק גם את מעשיהם של הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה, ובראשם חמאס, אך היא עשויה גם לכלול חקירה בנוגע לחוקיות ההתנחלויות בגדה המערבית.

שר החוץ הפלסטיני ריאד מאלכי בבית הדין הפלילי הבינלאומי – האג, 5 באוגוסט 2014. רויטרס
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי בבית הדין הבינאלומי בהאג/רויטרס

יחד עם הפנייה לגופים הבינלאומיים, שבאמצעותם מבקש יו"ר הרשות לסלול את הדרך להכרה בפלסטין, איים אבו מאזן בשבוע שעבר כי עם כישלון המאמצים באו"ם - הוא צפוי להפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל. "אנחנו נחושים לזכות בזכויות המגיעות לנו", אמר אבו מאזן במהלך ביקור באלג'יריה. "אנחנו דורשים את זכות השיבה וכן את שחרור האסירים מבתי הכלא בישראל. לא ניכנע למדיניות הכיבוש והרודנות של ישראל". לדבריו, "חייבת לקום מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"נעצור את כל שיתוף הפעולה"

אבו מאזן הדגיש כי "הסוגיה הפלסטינית היא המפתח לשלום ולמלחמה במזרח התיכון בו זמנית, ופתרונה יסייע לשלום". יו"ר הרשות המשיך ואמר כי "אם ניכשל, נעצור את כל שיתוף הפעולה עם ממשלת ישראל ונדרוש ממנה לשאת בכל האחריות הכרוכה בכיבוש השטחים".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן – רמאללה, 19 ביוני 2014. רויטרס
ממשיך עם האפיק הבינלאומי. אבו מאזן/רויטרס

ההצעה הפלסטינית נדחתה במועצת הביטחון לאחר ששמונה מדינות חברות בלבד הצביעו בעדה, אחת פחות מהנדרש. בין המדינות שהצביעו בעד ההצעה היו צרפת ורוסיה. שתי חברות במועצה התנגדו וחמש נמנעו. בכך נחסך מארצות הברית הצורך להשתמש בזכות הווטו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול בבוקר לכישלון הפלסטיני באו"ם. "אנחנו אמנם בימי פריימריז אבל הייתי עסוק אתמול במאמץ לבלום את היוזמה הפלסטינית באו"ם", אמר נתניהו. "אני רוצה להביע הערכה ותודה לארה"ב ואוסטרליה, וגם הערכה מיוחדת לנשיא רואנדה, ידיד פול קגאמה, לנשיא ניגריה, ידיד גודלאק ג'ונתן. אני דיברתי עם שניהם, הם הבטיחו לי באופן אישי שהם לא יתמכו בהחלטה הזאת, והם עמדו בדבריהם, וזה מה שהכריע את הכף".

בהכנת הידיעה השתתף אמיר תיבון.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

(עדכון ראשון: 18:58)

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully