וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת השחיתות: המשטרה פשטה על משרדי החטיבה להתיישבות

31.12.2014 / 16:40

חוקרי להב 433 פשטו על המשרדים שבירושלים והחרימו מסמכים אשר יכולים לסייע בחקירה הפרשה, שבה מעורבים בכירים בישראל ביתנו. ח"כ שפיר: "החטיבה העבירה עשרות מיליונים לעמותות פרטיות". בנוסף, דרשה המשטרה ממשרד האוצר להעביר מידע הנוגע להעברות הכספים שמיוחסות לקירשנ

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מתן חדד

(ליברמן מגיב לפרשת השחיתות שבה מעורבים אנשי ישראל ביתנו)

חוקרי היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן (להב 433) פשטו היום (רביעי) על משרדי החטיבה להתיישבות שבירושלים - זאת במסגרת פרשת השחיתות המסועפת שבה מעורבים עשרות חשודים ובכירים במפלגת ישראל ביתנו. מהמקום הוחרמו מסמכים שיכולים לתרום לחקירה. מדובר במשרדים של הסיעה המשותפת בהסתדרות הציונית העולמית של ישראל ביתנו ושל הפועל המזרחי.

החטיבה להתיישבות היא יחידה עצמאית בתוך ההסתדרות הציונית העולמית המשמשת בפועל כזרוע המבצעת של הממשלה בהקמת וביסוס ההתנחלויות וההתיישבויות הכפריות. החטיבה פועלת במימון מלא של ממשלות ישראל. במשטרה חושדים, בין היתר, כי ישנו קשר פלילי לכאורה, בין פעולות בחטיבה להתיישבות לבין תנועת הנוער העולמית "עזרא". יו"ר "עזרא", דני אלינסון, נחקר באזהרה השבוע בהקשר להעברת הכספים לתנועה.

עוד על הפרשה
יותר מאחריות מיניסטיריאלית. דעה
במשטרה סבורים: יש די ראיות להאשמת ח"כ קירשנבאום
דנינו: "החלטנו לחשוף את פרשת השחיתות לפני הפנייה לבחירות"

להב 433 היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן, דצמבר 2014. יותם רונן
יחידת להב 433/יותם רונן

עוד נודע, כי במסגרת החקירה, דרשה המשטרה מהחשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי ביאנג'יו, ומאנשים במשרד, להמציא לה שורה של מסמכים המתעדים את ההעברות שבוצעו במסגרת אותן פרשיות נחקרות, שבה מעורבת לכאורה סגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום. עבאדי בויאנג'ו מונתה לתפקיד החשבת הכללית בשנת 2011.

לעת עתה, אין מעורבים מתוך משרד האוצר שנחקרו באזהרה אודות אותן פעולות פליליות לפי החשד שבוצעו בכספי המדינה, אך עם זאת, אם יתברר כי פעולות אלו אכן מצביעות על קשר כלשהו לגורם או גורמים במשרד האוצר, לא מן הנמנע כי הם יוזמנו למשטרה על מנת למסור עדות בפרשה.

יצחק אהרונוביץ'  אביגדור ליברמן. דרור עינב, נועם מושקוביץ', עיבוד תמונה
ליברמן בחזית מול אהרונוביץ'/עיבוד תמונה, דרור עינב, נועם מושקוביץ'

מוקדם יותר היום גיבה השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' מישראל ביתנו את עבודת המשטרה והפקליטות בפרשת השחיתות בשירות הציבורי. זאת לאחר שאלה הותקפו על ידי שר החוץ אביגדור ליברמן - ראש סיעתו - שטען כי חקירת הפרשה נעשית ממניעים פוליטיים.

"השר לביטחון הפנים אהרונוביץ' מגבה את המשטרה, את הפרקליטות ואת היועץ המשפטי לממשלה בחקירת פרשת 242", נמסר בהודעה מטעמו. "עם כניסתו לתפקידו, הדגיש וביקש השר שיש לפעול על פי החוק ולהקפיד לא לערבו בחקירות אנשי ציבור, וכך היה גם הפעם. השר עודכן בדבר החקירה באופן אישי על ידי מפכ"ל המשטרה רק לאחר ביצוע המעצרים, והוא מקפיד שלא להיות מעורב כלל בפרטי החקירה עצמה ובממצאיה".

בתוך כך, השר לשעבר סטס מיסז'נוב, החשוד בפרשה, שוחרר היום במפתיע למעצר בית של עשרה ימים בהסכמת המשטרה, בתום דיון בבית משפט השלום בראשון לציון. בא כוחו, עורך הדין יובל ששון, מסר בתגובה: "אנו ממשיכים לתת אמון במשטרה ובטוחים כי לאחר שקיבלו את גרסתו המלאה גם החוקרים מבינים כי אין בסיס לחשדות נגדו".

מתגבשת רשימת החשודים הסופית

בימים אלו מתגבשת רשימת החשודים המרכזיים בפרשה, המורכבת משורה של תתי-פרשות. המשטרה סבורה כי יש בידיה די ראיות להעמיד לדין את שלושת החשודים המרכזיים – סגנית שר הפנים פאינה קירשנבאום, יו"ר מטה ישראל ביתנו דאוד גודובסקי והלוביסט ישראל יהושע, המקורב ליו"ר המפלגה אביגדור ליברמן ולליכוד.

במשטרה מרכזים את מאמציהם סביב שלושת החשודים הללו בשל ההערכה כי הם היו החוט שקישר בין תתי-הפרשות השונות והיו מעורבים בהעברת סכומים גדולים מכספי ציבור לידי עמותות בתמורה לעמלות ולטובות הנאה. על פי החשד, קירשנבאום וגודובסקי קיבלו לידיהם עמלות מהעמותות, ויהושע שימש מעין מתווך בין ראשי המועצות לבין קירשנבאום וגודובסקי. לפי החשד, הוא זה ששכנע את המעורבים האחרים, ובהם גם בעלי תפקידים בעמותות שונות ואנשי מועצות מקומיות, לקבל כספי ציבור בתמורה לעמלות מנופחות, שלעתים הגיעו למאות אלפי שקלים. לכל אחד מעשרות החשודים האחרים הנחקרים, ובהם ראשי עמותות ומועצות, מיוחסת מעורבות בתת-פרשה אחת, ללא קשר זה לזה.

השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב בהארכת מעצר בבית המשפט בראשון לציון. ניב אהרונסון
מיסז'ניקוב/ניב אהרונסון

על פי החשד, יותר מחמש מועצות אזוריות היו מעורבות בפרשה, ובהן המועצה האזורית תמר שבים המלח, שבראשה עומד דב ליטבינוף, והמועצה האזורית שומרון, בראשות גרשון מסיקה. המשטרה בודקת גם את המעורבות של גורמים במחלקת התרבות בעיריית ראשון לציון ובמועצה המקומית זכרון יעקב. ההערכה היא שבקרוב ייחקרו גורמים הקשורים לשתי מועצות אלו.

אף שמרבית הפרשות כבר נחשפו, לא מן הנמנע כי החקירה תוביל למעורבים נוספים, גם בכירים יותר. בין היתר, במשטרה בודקים מעורבות של חברי כנסת נוספים בישראל ביתנו. נכון לעכשיו אין בידי המשטרה מידע על מעורבות של חבר כנסת מסוים בפרשה. חלק מחברי הכנסת מהמפלגה צפויים להגיע למשטרה לצורך מתן עדות, וגם היו"ר ליברמן, ששמו אינו מקושר לפרשה כמעורב אפשרי, עשוי לקבל בשבועות הקרובים זימון למתן עדות פתוחה בלבד.

גורמים במשטרה מספרים כי עוד לפני גל המעצרים בשבוע שעבר, היו בידי המשטרה שלושה עדי מדינה הקשורים לחלק מתתי-הפרשות, וכי אלה העבירו למשטרה בעיקר חומרים מפלילים על קירשנבאום, על גודובסקי ועל יהושע.

במקביל, הולכת ומתבהרת התמונה שהובילה את החוקרים לפרשה הגדולה. אחת הנקודות המרכזיות שקישרו בסופו של דבר את המשטרה לחשיפת כל תתי-הפרשות, היא הפרשה שבה היו מעורבים לכאורה שר התיירות לשעבר מיסז'ניקוב וחברתו, המפיקה יולי רוט, שבגינה נעצרו השניים בספטמבר האחרון. במשטרה חשדו כי מיסז'ניקוב פעל למינויה של רוט הן כמפיקה בערוץ האופנה הישראלי והן כמפיקה באירועי סטודנטים באילת, ובתמורה פעל מיסז'ניקוב להטיית מכרזים ממשרד התיירות לטובת הפקות באילת.

באותה עת לא חשפו החוקרים כי מיסז'ניקוב "גזר קופון" מהכספים שהוזרמו לאילת ולערוץ האופנה, בדיוק באותה שיטה שבה פעלה לכאורה קירשנבאום. עם הזמן הבינו במשטרה כי לא רק מיסז'ניקוב מעורב בסיפור. רק עם חשיפת הפרשה והחשדות נגד קירשנבאום, הטיחו החוקרים את החשדות החמורים בפני מיסז'ניקוב. בינתיים, עוד בטרם פורסמה הפרשה, נודע לחוקרים כי הוא ניסה לשבש הליכי חקירה, זאת לאחר שהבין כי מתנהלת חקירה בנושא.

בינתיים, שניים מהחשודים, גזבר המועצה האזורית מטה בנימין, אפי פלס, ויו"ר עמותת איילים, מתן דהן, שוחררו אמש למעצר בית של עשרה ימים. מעצרו של יאיר גלר, מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, הוארך עד יום שישי.

לפניות לכתב יוסי אלי: yossieli1982@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully