וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיסי מפר את חירויות האזרח במצרים יותר מכל נשיא שקדם לו"

מומחים משפטיים במצרים התריעו כי סיסי מנצל את היעדרו של פרלמנט נבחר במדינה ומוציא בקצב מסחרר צווים נשיאותיים המפרים חירויות אזרחיות מהותיות. "מדובר בצווים הרי גורל שפורסמו ללא כל דיאלוג לאומי"

נשיא מצרים עבד אל-פתאח סיסי – קהיר, 27 באוקטובר 2014. רויטרס
"מוציא צווים נשיאותיים יותר מכל נשיא שקדם לו ב-60 השנים האחרונות". נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי/רויטרס

השלטון במצרים מחוקק חוקים המאפיינים משטרים אוטוריטריים בקצב שלא משתווה לאף שלטון ששרר במדינה ב-60 השנים האחרונות – כך אמרו מומחים משפטיים מארבעה מוסדות שונים לעיתון "הגארדיאן" הבריטי. לדבריהם, מאז הפלתו של מוחמד מורסי מהשלטון בשנת 2013, הנשיא הזמני עדלי מנסור ויורשו עבד אל-פתאח א-סיסי ניצלו את היעדרו של פרלמנט נבחר במדינה כדי להוציא שורה של צווים נשיאותיים המפרים את חופש הביטוי וחופש ההתארגנות – זכויות אזרחיות מהותיות במדינות דמוקרטיות או בכאלה השואפות להיות דמוקרטיות.

הצווים שהוצאו על ידי מנסור וסיסי כוללים צווים האוסרים על קיום הפגנות, צווים המרחיבים את הסמכות השיפוטית של בתי המשפט הצבאיים, צווים המגבילים את הכיסוי התקשורתי של כוחות הביטחון המצריים ועוד. "זה לא דבר נורמלי" אמר עמר שלאקני, פרופסור למשפטים מהאוניברסיטה האמריקנית בקהיר. "מבחינה היסטורית, זה לא תואם לשום הליך חקיקה שחווינו במדינה הזו, מלבד זה שאירע אחרי המהפכה בשנות ה-50, בה הופל המשטר המלוכני במדינה'".

עוד כתבות מהעולם:
שערורייה בוותיקן: פמיניסטית התפרעה בעירום. צפו
פוטין הציג אסטרטגיה חדשה: "האויב המרכזי – נאט"ו"
פקיסטן: "חיסלנו את מתכנן הטבח בבית הספר"

טקס הפתיחה בקהיר של הפרלמנט של מצרים, בישיבתו הראשונה אחרי הבחירות. ינואר, 2012. רויטרס
מאז הפלת מורסי ועד היום לא נערכו בחירות לפרלמנט במדינה. הפרלמנט המצרי ב-2012/רויטרס

הדבר המטריד ביותר, לדעת ארבעת המומחים, הוא שהצווים הוצאו ללא מעורבות כלל של הפרלמנט במדינה ועם פיקוח סמלי בלבד של הקבינט. זאת, בגלל שמאז הפלת מורסי ועד היום עדיין לא נערכו בחירות לפרלמנט במדינה. לאחר שמורסי הופל מהשלטון, נקבע כי הבחירות לפרלמנט יתקיימו בסוף 2013. לאחר מכן, שונה התאריך ונקבע כי הבחירות יתקיימו ביולי 2014, אך בגלל עיכובים בחקיקת החוק שיניע את התחלת תהליך הבחירות, ייתכן שבמצרים לא יהיה פרלמנט נבחר עד אמצע שנת 2015.

"סאדאת ומובארק לא השתמשו בסמכותם כדי לחוקק חוקים שנויים במחלוקת בימים שבהם לא היה פרלמנט, באותה מידה בה סיסי משתמש בסמכותו", אמר עמר עבד אל-רחמן, האחראי על תחום החירויות האזרחיות בארגון המצרי לזכויות הפרט. "מדובר בצווים הרי גורל שפורסמו ללא כל דיאלוג לאומי".

"החוקה מעניקה לנשיא את הזכות להוציא צווים במצבים יוצאי דופן, מתוך צורך", אמר מוחמד אל-חילו, ראש המחקר המשפטי בוועדה המצרית לזכויות ולחירויות. "אך החוקים שמנסור וסיסי חוקקו הם אינם הכרח". הוא הדגיש כי "אם חוקים אלה לא היו מחוקקים, המדינה לא היתה מפסיקה לתפקד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully