וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקשת תושבות נשלחה לחו"ל להביא מסמכים - ולא הוכנסה ארצה

23.12.2014 / 13:40

לובה אלקין, תושבת ארעית, ביקשה להשיג מעמד עבור בתה ונכדתה. נקבעה להן פגישה במשרד הפנים, אך כששבו עם המסמכים הדרושים סורבו כניסה. ח"כ רוזין: "התעמרות מיותרת באנשים"

אנטולי ולובה אלקין. באדיבות המצולמים
חסרי אונים. בני הזוג אלקין, הבת והנכדה/באדיבות המצולמים

רשות האוכלוסין וההגירה מנעה את כניסתן של צעירה בת 18 וילדה בת שש, הבת והנכדה של תושבת ארעית בישראל. זאת אף שנסעו לארצן יחד עם אמן כדי להביא מסמכים שהתבקשו להמציא לשם דיון במעמדן, ושבו לצורך פגישה שתוכננה בעניינן ביום המחרת במשרד הפנים. עד כה, קרוב לשלושה חודשים לאחר מכן, עדיין לא מאפשרת הרשות את כניסתן לישראל, אף שלצעירה הייתה אשרת סטודנט תקפה והילדה נמצאת במשמורת של סבתה.

38 שנה לקח לאנטולי אלקין, בן 64, ולמי שנהייתה לימים לרעייתו, לובה בת ה-58, לממש את אהבתם. השניים הכירו במהלך לימודיהם באוניברסיטה ברוסיה ב-1973 והיו יחד במשך כשלוש שנים. במהלך הלימודים גויס אלקין לצבא הרוסי ולאחר מכן נותק הקשר ביניהם. לפני שנים אחדות, כששניהם כבר היו גרושים, נפגשו השניים באקראי באינטרנט ושבו לקשר. בשל מצבו הרפואי הקשה - נכות של 100% - נמנע מאנטולי אלקין, אזרח ישראל, לנסוע לרוסיה. על כן, כעבור שלוש שנים, ב-2009, הגיעה לובה לביקור ראשון בארץ לאחר שהשניים לא נפגשו שנים ארוכות. ב-2011 הם נישאו, ושנה לאחר מכן הם הגישו בקשה להתחיל הליך מדורג לקבלת מעמד, ובמסגרתו קיבלה לובה מעמד "תושב ארעי", וזה משתדרג עם הזמן.

לשניים היו ילדים מנישואים קודמים, ואלקין ביקשה להביא לישראל את בתה, אירנה, שהייתה בת 16 במועד הגשת הבקשה לרשות האוכלוסין וההגירה בחיפה. ברשות הוסבר לזוג כי אירנה תקבל אשרת סטודנט, אך בשל היותה בסוף לימודי התיכון ביקש הזוג לאפשר לה להשלים את לימודיה ברוסיה, בשל קשיי שפה. ברשות אמרו כי הדבר לא יהווה בעיה, וכי האשרה שלה תישאר בתוקף עד סוף אוקטובר. לאחר סיום לימודיה שבה אירנה לישראל, ובאוגוסט האחרון ביקש הזוג להמשיך בהליך המעמד שלה, וכן לאפשר להם להביא ארצה גם את נכדתה בת השש של לובה, זאת לאחר קבלת אישור רשמי מבית המשפט ברוסיה על כך שהיא זכתה במשמורת בלעדית עליה.

עוד ידיעות חברה ורווחה:
דוח העוני האלטרנטיבי: אחד מכל שלושה ילדים בישראל - עני
ביקורת על דוח טאוב: "עוני? התנהלות לקויה של הציבור"
בית הדין הרבני מונע בדיקת אבהות: "יפגע בחיתון הילד"

רשות ההגירה: "אלקין רצתה להציב לנו עובדה"

באוגוסט התבקש הזוג להציג לרשות מסמך מקורי המעיד על כך שלאירנה אין רישום פלילי ברוסיה, וכן התבקשו לחדש את דרכונה, שהיה קרוב למועד הפקיעה. כמו כן, התבקשה אלקין להמציא את פסק הדין של בית המשפט ברוסיה המאשר את היותה המשמורנית הבלעדית על נכדתה. למשפחה נקבעה פגישה ברשות ב-6 באוקטובר, אז הם היו אמורים למסור את המסמכים.

בסוף החודש עזבו השלוש את ישראל במטרה להמציא את המסמכים הנדרשים. עם שובן ארצה יום לפני הפגישה שנקבעה, נאסרה כניסתן לישראל בנתב"ג, והשלוש הועלו על מטוס בחזרה לרוסיה בבוקר למחרת. "הן ניסו להסביר שיש להן פגישה למחרת במשרד הפנים בחיפה, אך לא הקשיבו להן וטענו הן משקרות", אמר מקסים, בנו של אלקין מנישואים קודמים. "במשרד הפנים אמרו לנו שהזינו את דבר הפגישה עוד באוגוסט וזה מופיע במחשבי הרשות בכל הארץ, אז איש לא מבין מה הסיבה שגירשו אותן מפה. ביטלו להן את כרטיס החזרה שהיה בידן ושלחו אותן למוסקבה כשהן בכלל מנובוסיבירסק, מה שהצריך עוד טיסה ונסיעה ארוכה באוטובוס, וכל זה עולה הרבה מאוד כסף".

"סגרו אותן בחדר בתנאים קשים כאילו מדובר בפושעות", סיפרה אלה שאינסקיה, מדענית בכירה לשעבר ומייסדת ארגון "מורשתינו-הצהרה דמוקרטית", המלווה את המשפחה. "נתנו להם לעשות טלפון אחד לאנטולי והן לא ממש ידעו למה הן עצורות ומה קורה איתן, וכל זה אחרי לילה של טיסה מסיביר. בבוקר כבר העלו אותן על טיסה בחזרה למוסקבה בלי לומר להן מילה. אנטולי לא ידע מה לעשות עם עצמו בלילה או למי לפנות, והוא עדיין חסר אונים כשאיש לא מדבר איתו". לדבריה, מדובר בהתנהלות לא מובנת. "יש כאן עשרות אלפי עובדים זרים, אנחנו לוקחים ילדים מסוריה ומטפלים ובהם, אבל אישה עם תעודת זהות ושתי בנותיה, שהגישו את כל המסמכים שהתבקשו לטובת הליך התאזרחות הן הסכנה?", היא תמהה. "שלא לדבר על אדם נכה שנותר לבדו, חסר אונים כשאיש לא עונה לו או מסביר מדוע גורשו".

אלקין פנה לחברי כנסת רוסים בבקשה לעזרה, אך אלו טענו ש"הנושא בטיפול" ולא עשו דבר. נוסף על כך, הוא פנה אל ח"כ מיכל רוזין (מרצ), וזו פנתה למנהל רשות האוכלוסין וההגירה, אמנון בן עמי, בבקשה לדעת מדוע גורשה אלקין והיכן עומד הטיפול בהליך. עד כה היא לא נענתה באופן ענייני. "ברשות ההגירה שוכחים שבסופו של דבר מדובר בבני אדם מאחורי המספרים והמסמכים", אמרה ח"כ רוזין, המשמשת יו"ר ועדת העובדים הזרים. "אנטולי, הסובל מנכות קשה, נאלץ להיאבק יותר מחודש רק כדי לקבל תשובה מדוע גורשו אשתו וילדתה מהארץ. לולא התערבותי אני בספק אם היה מקבל מענה. על משרד הפנים לרענן את מדיניותו ואת נהליו על מנת למנוע התעמרות מיותרת באנשים".

אנטולי ולובה אלקין. באדיבות המצולמים
לקח להם 28 שנים לממשת את אהבתם. בני הזוג אלקין/באדיבות המצולמים

בסוף אוקטובר הודיעה מרכזת האשרות בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה בחיפה כי בקשתן של הבת ושל הנכדה מסורבת. אלקין הגיש ערעור על ההחלטה, ונענה כי תיקה של אירנה הועבר למטה הרשות, וכי ההחלטה בעניין הנכדה עומדת בעינה. עם זאת, הבהירו ברשות כי אין מניעה שאלקין עצמה תחזור, אך ללא הבנות.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: גברת ליובוב (לובה) אלקין נמצאת בהליך מדורג כבת זוג לישראלי זה כשנה וחצי. לפני כמה חודשים היא הגישה בקשה להביא את בתה ואת נכדתה להשתקעות בישראל, ולא לביקור. הנ"ל נדרשה להציג מסמכים להשלמת הבקשה, ומאז היא לא פנתה בנושא, אך לעומת זאת נחתה עם שתי הקטינות בנתב"ג בתקווה שכך יוצבו עובדות בפני הרשויות. נבהיר כי הגברת עצמה קיבלה אשרת כניסה בחזרה, והובהר לה ולבן זוגה כי לא תימנע כניסתה".

לפניות לכתבת: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully