וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיוס בין מצרים לקטאר: "מנוף לחץ על חמאס"

21.12.2014 / 22:56

גורם ביטחוני אמר כי הדף החדש ביחסים שבין המדינות הערביות, אחרי נתק של שנה וחצי, משחק דווקא לטובת ישראל. הקטארים, שהבינו כי בידוד בעולם הערבי רק יזיק להם, עשויים לרסן את חמאס, המגובה על ידם

אנשי חמאס באזכרה להרוגי מבצע צוק איתן בעזה, ספטמבר 2104. רויטרס
חמושי חמאס ברצועת עזה/רויטרס

הפיוס הקטארי-מצרי טוב לישראל? אתמול, שנה וחצי אחרי הנתק בעקבות הדחת הנשיא לשעבר, מנהיג האחים המוסלמים מוחמד מורסי - החליטו מצרים וקטאר "לפתוח דף חדש ביחסים". הקטארים, שהבינו כי בידוד שלהם בעולם הערבי רק יזיק להם, סיכמו עם המצרים, בתיווך סעודיה, לחדש את הקשר עם קהיר. גורמים במערכת הביטחון בישראל אמרו היום (ראשון) לוואלה! חדשות כי הם רואים "בעין חיובית" את מהלך הפיוס, שכן הוא מהווה "מנוף לחץ על חמאס", אשר מגובה על ידי הקטארים.

הסכסוך החל כאמור ב-2013 עם ההפיכה הצבאית במצרים, ששמה סוף למשטר הקצר של תנועת האחים המוסלמים במדינה - שנתמכה בידי הנסיכות במפרץ הפרסי. קטאר אמנם איבדה פרטנר חשוב במזרח התיכון בשל הפער באינטרסים והקרע בין ההנהגות, אולם ניסתה להמשיך להשפיע בכוח על האזור.

השיא השלילי נרשם במבצע "צוק איתן", כשקטאר ביקשה לכפות על ישראל הסכם הפסקת אש עם חמאס - ללא מעורבות מצרית. ממשלת ישראל טענה לאורך כל המבצע שללא מעורבות מצרית לא יהיה הסכם, מה שדחק את האופציה הקטארית מהשולחן ודרדר עוד את הרלוונטיות שלה כגורם דומיננטי.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
פרשנות: גם פופוליזם של תקופת בחירות לא ידרדר אותנו להסלמה
הכורדים שחררו את הר סינג'ר: "לא נשאיר אף לוחם דאעש"
הקונטרה לסרטון של בנט: "סליחה שאני לא מוכן להיות גזען"

רק כעת, ככל הנראה אחרי שהקטארים הבינו כי ההתנהלות הבינלאומית שלהם פוגעת בהם, הם החליטו להפשיר את היחסים. לדברי גורם ביטחוני בישראל, ירושלים לא הופתעה מהפשרה בין הצדדים, שהושגה לאחר פגישה בין נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי עם נציג מטעמו של אמיר קטאר. "אנחנו מזהים יותר יתרונות מאשר חסרונות", הסביר.

חמאס מנסה להשפיע על אופן חלוקת הכסף?

"מצרים ביקשה מקטאר, לאורך השנה האחרונה, לתאם את העברות הכספים שהיא מעבירה לעזה עם הרשות הפלסטינית. זאת, כדי למנוע העברת כסף לזרוע הצבאית של החמאס עז א-דין אל-קסאם. מצרים גם התעקשה לסגור את מעבר רפיח עד שהרשות הפלסטינית לא תקבל אחריות מלאה על המעברים ברצועת עזה", אמר.

גורם נוסף אמר שקטאר לא מעוניינת להיות מבודדת בעולם הערבי וש"יש לה אינטרס מובהק להתקרב למצרים ולסעודיה". לכן, לדבריו, "היא תהפוך לגורם מרסן של החמאס ושאר הפעילות שהיא מממנת בעקיפין בסיני. בסוף, כלכלה מתפתחת ברצועת עזה מייצרת יציבות שמשרתת את האינטרס הישראלי".

בנושא זה, יש לציין כי עד כה הועברו רק 100 מיליון דולר לרצועת עזה בעקבות ההרס שנוצר ב"צוק איתן". מרבית הכסף שהועבר עד כה נועד למימון להסקת מבנים. מדובר בסכום מזערי מתוך חמישה מיליארד דולרים שעליהם סיכמו מדינות שונות בעולם. הכסף יתועל למיזמים השונים באמצעות המנגנון המשולב לרשות הפלסטינית, למתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב פולי מרדכי ולשליח האו"ם למזרח התיכון רוברט סרי. במערכת הביטחון אמרו כי העברת הכסף מתעכבת בשל ניסיונות של החמאס להשפיע על אופן חלוקתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully