וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגרמו לפוליטיקאים להזיע

18.12.2014 / 10:00

רוצים להצביע לכנסת בצורה מושכלת? יש כמה צעדים שעליכם לנקוט: תקראו יותר מכותרות, תדרשו מהח"כים תשובות ולא להסתפק בסיסמאות. המדריך לבוחר של דפני ליף

בין הפעילות של ועד שוכרי הדירות, הרצאות ופאנלים ושאר ירקות, יוצא לי להסתובב די הרבה בארצנו הקטנה. בשבועות האחרונים השאלה הראשונה ששואלים היא למי אני הולכת להצביע. אני עונה לכולם בכנות עצובה - אני לא יודעת. ואז אני מחזירה את השאלה. ולוקח לכולם זמן לענות. כמעט תמיד.

זוהי בלי שום ספק מערכת הבחירות הכי משונה וצינית שידעתי כאישה בעלת זכות הצבעה. הרוב לא מדברים על מצע, על דרך, על הישגים. לכולנו ברור שיש כאן משחק כיסאות ורפורמות שנתקעות וכסף ציבורי שהולך על קמפיינים. ובכל יום יש כותרת סנסציונית חדשה. מפלגות חדשות מצטרפות, מפלגות קיימות מגייסות "כוכבים" לרשימות שלהם ויחסי הציבור מתחילים לעבוד שעות נוספות. ומדי פעם מבליחה עוד כותרת על אנשים שנאלצים לבחור בין חימום למזון. אבל זה פחות משנה למי שרץ כנראה בתקופה הזו.

לכל הטורים של דפני ליף בוואלה! דעות

השרה לימור לבנת פורשת מהחיים הפוליטיים. טלי מאייר
"יש כאן משחק כסאות ורפורמות שנתקעות וכסף ציבורי שהולך על קמפיינים". מליאת הכנסת/טלי מאייר

מדהים איך ראש ממשלה מחליט שיוצאים לבחירות ומדינה שלמה הופכת למגיבה. אין לנו מה לעשות הרי, הממשלה התפרקה, זה המשחק. אבל יש לנו מה לעשות כאזרחים. ויש לנו חובה לעשות זאת. תרשו לי להציע את הדבר הבא - גם הציבור צריך מסע בחירות. לא כזה שיש לו מימון, לא כזה שמסתיים במפלגה. אבל כזה שלא יאפשר לאף מועמד או מועמדת לשחרר סיסמאות ריקות לאוויר.

בתקופה של בחירות הפוליטיקאים זקוקים לקולות. הם זקוקים לנו. ואנחנו יכולים להפוך את מערכת הבחירות הזו לקשה ביותר שעברו אי פעם. אנחנו יכולים להקשות בשאלות, להעמיד אותם בפינה, לדרוש הסברים, לדרוש התנצלות, התחייבות בכתב לקדם נושאים ועוד. אנחנו פשוט צריכים להחליט שזה מה שאנחנו הולכים לעשות. שאף סיסמה לא תספק. שתכנית עבודה, ערכים, יושרה, יכולת להודות בטעויות, בקיאות בנתונים - אלו יהיו הדברים שיכריעו.

אני לא באמת רק מציעה את הדבר הזה. אני מבקשת מכם בכל לבי לעשות זאת. יש כלים רבים שמאפשרים לנו ללמוד נתונים חשובים כמו על מה כל אחד הצביע, כמה שעות כל חבר כנסת היה במליאה, מה הם הקשרים לעולם ההון שעומדים לרשות כל אחד ואחת מהם. ובעידן של אינפורמציה, בורות היא בחירה. ואנחנו כולנו חייבים לבחור אחרת.

הפוליטיקאים כבר מתחילים לפקוד את הברים, הכנסים, שבתות התרבות והפאנלים. הם מגייסים פעילים ומכינים דף מסרים להיצמד אליו בחודשים הקרובים. הם חייבים להרגיש בכל מפגש עם הציבור שהציבור לא מוכן להיות פראייר יותר, לא מוכן להסתפק בהבטחות ריקות וסיסמאות נבובות.

אל תסתפקו בכותרות

"אני יודעת שחלק גדול מכם נואש מהפוליטיקה, חושב לא להצביע, חושב שאין דרך לשנות. אבל אני מבקשת מכם לא לוותר. לא לוותר להם. לא לוותר לכם"

אנחנו המעסיקים של האנשים האלה והם חייבים להבין שראיון העבודה הקרוב שלהם יהיה קשה עד מאוד. במיוחד עבור אלו שמחליטים לנסות שוב לרוץ לתפקיד שכנראה לא מילאו עד הצד הטוב ביותר בסיבוב הקודם.

אני יודעת שחלק גדול מכם נואש מהפוליטיקה, חושב לא להצביע, חושב שאין דרך לשנות. אבל אני מבקשת מכם לא לוותר. לא לוותר להם. לא לוותר לכם. הכסף הציבורי הוא הכסף של כולנו, המדינה הזו היא אנחנו ואנחנו חייבים לדרוש יותר. יותר ניקיון כפיים, יותר הקשבה לקשיי היומיום של כולנו, יותר חזון ויותר ענווה מכל מי שרוצה את הקול שלנו. כי מגיע לנו יותר. מגיע לנו שלטון שמבין שהוא לא המרכז, שיש לו זכות להוות צינור לצרכים של מיליוני אנשים שיש להם לב וחלומות ו-24 שעות ביממה שאמורים להיות מוקדשים לא רק לעבודה ותשלום חובות, אלא גם לחיים ולפנאי.

בנוסף, קראו כתבות לעומק בתקופה זו. אל תסתפקו רק בכותרות שנועדו למשוך קוראים יותר מלספק את הסיפור במלואו. אם אתם הולכים להקשיב למועמדים מדברים, אל תפחדו לשאול שאלות קשות. נסו לזכור ברגעים האלו שיש לכם אחריות עבור כולנו להקשות, לדרוש תשובות, לא להסתפק במועט.

אנחנו יכולים להפוך את מערכת הבחירות הזו לתקופה בה קול הציבור יובל את השיח, אבל בשביל זה כולנו צריכים לפעול. בואו נראה במערכת הבחירות הזו עוד שלב בדרך שלנו ללמד את הפוליטיקאים מה היא פוליטיקה חדשה אמתית - פוליטיקה שבה ברחוב משפיע על סדר העדיפויות, פוליטיקה שבאה לעשות שינוי לטובה ולא להחזיק בכיסא, פוליטיקה שבה טובת הציבור והעשייה עולה על מילים מוכתבות מראש.

יש דרכים רבות לקבל אינפורמציה על פעילות הח"כים, ותרשו לי להציע כמה:

אתר כנסת פתוחה

"המשמר החברתי"

וחוצמזה יש לנו את מנועי החיפוש השונים

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

  • עוד באותו נושא:
  • בחירות 2015

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully