וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על דוח טאוב: "עוני? התנהלות לקויה של הציבור"

במשרד האוצר ובכמה ארגונים חברתיים מערערים על הממצאים, שקבעו כי 80% מהמשפחות בישראל חיות במינוס משום שההוצאות שלהן גדולות מההכנסות. "הדבר לא מעיד על המצב הכלכלי הקשה. האזרחים לא לוקחים אחריות"

אילוסטרציה. ShutterStock
80% מהמשפחות בישראל לא סוגרות את החודש/ShutterStock

רוב המשפחות בישראל לא "סוגרות את החודש"? תלוי את מי שואלים. אתמול (רביעי) התפרסם דוח "מצב המדינה" - הדוח השנתי של מרכז טאוב, שלפיו 80% מהמשפחות בישראל אינן "סוגרות את החודש" משום שהכנסתן קטנה מהוצאתן. הדוח פורסם יום אחד אחרי פרסום דוח העוני של המוסד לביטוח לאומי. הדוח גרר תגובות רבות מכל עבר, כשקבע כי למרות שחלה ירידה בממדי העוני -יותר מ-1.6 מיליון איש בישראל עדיין חיים מתחת לקו העוני.

על פי ממצאי מרכז טאוב, משפחות בחמישון העליון מסיימות את החודש עם יתרה של 2,317 שקלים. מנגד, החמישון הרביעי מסיים את החודש במאזן שלילי של 922 שקלים. החמישון השלישי מסיים במאזן שלילי של 1,452 שקלים, החמישון השני עם 2,326- והחמישון התחתון עם 2,927-.

עוד בוואלה! חדשות:
דוח: שיעור האחיות לנפש בישראל - מהנמוכים ב-OECD
נהג משאית התחשמל למוות באתר בנייה ברמת השרון
ח"כים בש"ס כתבו לישי: "לא נשתוק על השקרים שלך"

עוני, קבצן, לתת, ראש השנה, חלוקת מזון, סל לחג, מזון, עניים. שרון בוקוב
עוני, קבצן, לתת, ראש השנה, חלוקת מזון, סל לחג, מזון, עניים/שרון בוקוב

אמש נשמעה לראשונה ביקורת על הדוח מגוף רשמי - אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. בהודעת המשרד נכתב בהתייחס לנתון לפיו 80% מהמשפחות מוציאות יותר כסף מאשר הן מכניסות כי "נתון זה עומד בסתירה לממצאי הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שטוענת בעקביות מזה שנים שעל פי סקר ההוצאות וההכנסות של משקי הבית, רוב משקי הבית מסיימים את החודש במאזן חיובי".

במשרד האוצר מסבירים כי הסתירה נובעת מהשוני בהתחשבות בנתוני ההשקעה של משקי הבית בנכסים פיננסיים ובנכסים קבועים. לפי אנשי המשרד, משפחה שעומדת בפניה האפשרות לבחור להשקיע בנכסים כאלה אינה יכולה להיחשב ככזו שאינה מסוגלת "לסגור את החודש". "בעוד שהלמ"ס, לצורך חישוב המאזן החודשי, משווה הכנסות מול הוצאות, מרכז טאוב משווה בדוח שפורסם בין ההכנסות להוצאות בתוספת ההשקעות", טוענים באוצר. "הגישה הנכונה מבחינה כלכלית הינה גישת הלמ"ס; כך לדוגמה, משק בית שהכנסותיו החודשיות מסתכמות ב-10,000 שקלים והוצאותיו השוטפות הן 9,000 שקלים, יכול בחודש נתון להשקיע בנכס פיננסי בהיקף של 2,000 שקלים. לפי גישת מרכז טאוב, משק בית זה סיים את החודש במאזן שלילי בעוד שלמעשה היה לאותו משק בית חיסכון חיובי בחודש הנתון. ההחלטה של אותו משק בית להשקיע יותר מהחיסכון השוטף שלו הינה החלטה אוטונומית ואינה משקפת חוסר יכולת של 'לסגור את החודש'".

על פי משרד האוצר, ההשוואה הרלוונטית צריכה להיות בין ההכנסות לבין ההוצאות השוטפות. "מבחינה זו, כפי שפרסם הלמ"ס בעקביות, משק הבית הממוצע בישראל מצוי במאזן חיובי כאשר ב-2013 סך ההכנסות ברוטו עמדו על 20,586 שקלים בהשוואה לצריכה של 18,060 שקלים (כולל תשלומי חובה למסים)".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

האזרחים לא לוקחים אחריות

במרכז טאוב התייחסו לדברים וטענו כי "אין סתירה בין ממצאי מרכז טאוב לבין טענות משרד האוצר. משרד האוצר מדבר על 'הגישה הנכונה מבחינה כלכלית' ואילו המחקר של מרכז טאוב שואל שאלה פשוטה: כמה כסף נשאר למשק בית ממוצע בחשבון הבנק בסוף החודש? והתשובה היא שנשאר מינוס".

גם בארגונים חברתיים נשמעה ביקורות על הדוח. "בסופו של יום מדובר במשחק במספרים", אמר רן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד", המסייעת לאוכלוסיות מוחלשות. "כל אחד יכול לשחק במספרים ולקבל את התוצאות שנוחות לו. כך לפני שמונה שנים בערך, החליטה ממשלת ישראל לתת לכל קשיש תוספת של 140 שקלים לקצבת הזקנה. המשמעות הייתה שמבחינה סטטיסטית עשרות אלפי קשישים עברו מהגדרה של עניים להגדרה של לא עניים. האם זה שינה בצורה משמעותית את החיים שלהם? כמובן שלא. הם המשיכו לחיות בעוני".

"הכותרות מדוח טאוב הכריזו של-80% מהישראלים יש מינוס בבנק שהממוצע שלו אלף שקלים בחודש וזה הולך ומצטבר", הוסיף מלמד. "אבל מישהו מהכותבים עצר לרגע אחד ושאל את עצמו איך זה יכול להיות שישראלי עם מינוס של אלף שקל בבנק לא יכול לעשות בעצמו שינויים בתקציב המשפחתי ולצמצם את המינוס הזה? במקרה הזה הדבר לא מעיד על המצב הכלכלי הקשה אלא על התנהלות פיננסית לקויה ועל אזרחים שלא לוקחים אחריות על התנהלות זו".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully