וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה הודיע על חידוש היחסים עם קובה: "פרק חדש בין המדינות"

17.12.2014 / 19:39

נשיא ארה"ב מסר כי יש "להסיר את כבלי העבר" משום שמדיניות החרם לא השפיעה על קובה. חלק מהמגבלות על המשטר הקומוניסטי יוסרו, אך ביטול האמברגו דורש את אישור הקונגרס. קסטרו בירך על המהלך, האפיפיור תיווך בין הצדדים

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הכריז הערב (רביעי) על חידוש היחסים עם קובה אחרי 54 שנים של נתק. "הגיע הזמן להסיר את כבלי העבר", הבהיר אובמה בהצהרה מיוחדת שנשא במקביל לנשיא קובה ראול קסטרו, שנאם בהוואנה. במסגרת נרמול היחסים, צפויות להיפתח בזמן הקרוב השגרירויות בהוואנה ובוושינגטון.

לדבריו, נפתח פרק חדש בין המדינות אחרי חמישה עשורים בעקבות הבנתו שהמדיניות "העקשנית והאנכרוניסטית" שננקטה כלפי קובה חסרת השפעה. "היום אנחנו מסתכלים קדימה, אל עבר עתיד טוב יותר עבור העם הקובני, עבור העם האמריקני ועבור העולם כולו". עם זאת, הבהיר אובמה כי קובה עדיין צריכה לבצע רפורמות כלכליות ולשפר את מצב זכויות האדם במדינה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה מודיע על חידוש היחסים עם קובה, 17 בדצמבר 2014. רויטרס
נשיא ארה"ב ברק אובמה, הערב/רויטרס

במסגרת המדיניות החדשה, יהיה קל יותר לאמריקנים לנסוע לקובה ויוסרו חלק מהגבלות בתחומי התעבורה והמסחר. עם זאת, הסרת האמברגו ארוך-השנים שהוטל על קובה זקוקה לאישור הקונגרס הרפובליקני, שכבר תקף את אובמה על המהלך וצפוי להערים קשיים בנושא.

קסטרו סיפר בדבריו לאומה כי אובמה שוחח עמו לפני שמסר את הצהרתו בבית הלבן ואמר לו כי וושינגטון תשנה את מדיניותה ארוכת השנים כלפי המשטר הקומוניסטי. הוא בירך על חידוש היחסים, אך הבהיר כי עדיין יש פערים עמוקים בין המדינות סביב נושאי זכויות אדם, מדיניות חוץ ושאלת הריבונות. עוד הוסיף קסטרו כי שלושה סוכנים חשאים חזרו היום למדינה במסגרת חילופי השבויים עם ארה"ב, שבמסגרתם שוחרר מהכלא בקובה האזרח היהודי אמריקני אלן גרוס אחרי חמש שנים בשבי

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נשיא קובה ראול קסטרו במהלך נאומו לאומה על חידוש היחסים עם ארה"ב, 17 בדצמבר 2014. רויטרס
נשיא קובה ראול קסטרו, הערב/רויטרס

עם זאת, במפלגה הרפובליקנית, שתשלוט החל מחודש ינואר על שני בתי הקונגרס, ביקרו את הצעד של אובמה בחריפות. הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו, שהוריו היגרו לארה"ב מקובה, אמר כי "הבית הלבן הסכים לכל, אבל קיבל עבור זה מעט מאד". לדברי רוביו, שנחשב למועמד אפשרי מטעם המפלגה הרפובליקנית בבחירות 2016, הוסיף כי הוא עתיד להתנגד לאישור ולמימון של השגרירות האמריקנית שאמורה להיפתח מחדש בקרוב.

גם יו"ר בית הנבחרים ג'ון בוהנר הרפובליקני תקף את הנשיא ואמר כי זה "ויתור נוסף וחסר היגיון כלפי דיקטטורה אכזרית". לדבריו, "היחסים עם משטרו של קסטרו לא צריכים להשתנות, בטח שלא לעבור נורמליזציה, עד שהעם הקובני יזכה בחירות מוחלטת ולא שנייה אחת לפני".

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בפגישה עם היהודי אמריקני אלן גרוס, ששוחרר מהשבי בקובה, 17 בדצמבר 2104. רויטרס
אלן גרוס, ששוחרר מהשבי אחרי חמש שנים, מתחבק עם שר החוץ קרי, היום/רויטרס

האפיפיור פרנציסקוס, שתיווך בין הצדדים, בירך את שתי המדינות על כך שהחליטו לכונן את קשריהן הדיפלומטיים מחדש. בהודעה מטעם הוותיקן נמסר כי "קריית הוותיקן תמשיך לתמוך בחיזוק היחסים בין המדינות".

היחסים בין המדינות הידרדרו מאז המהפכה הקובנית שהתרחשה ב-1959, אז השתלטו הקומוניסטים בפיקודו של פידל קסטרו על המדינה והדיחו את הרודן הפרו-אמריקני פלוחנסיו בטיסטה.

ב-1961 אירע ניסיון כושל של גולים קובנים, בתמיכת ה-CIA, לפלוש למדינה ולהפיל את השלטון החדש. הפלישה למפרץ החזירים סוכלה על ידי הצבא והמתיחות בין וושינגטון להוואנה עלתה. שנה לאחר מכן אירע משבר הטילים, כשברית המועצות הציבה טילים גרעיניים באי מה שכמעט גרם למלחמת עולם שלישית. עם זאת, מאז עלה ראול קסטרו לשלטון במקום אחיו הקשיש ב-2008, החלה המדינה להיפתח יותר ויותר למערב ולהקל על המגבלות הנוקשות של המשטר על הכלכלה ועל האזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully