וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרידי שמן זית בן כ-8,000 שנה התגלו בגליל התחתון

זוג חוקרים של רשות העתיקות מצאו במהלך חפירות ארכיאולוגיות בעין ציפורי שליד נצרת, עדות על כלי חרס לשמן מהאלף השישי לפני הספירה. "העדות הקדומה ביותר לייצור שמן זית בארץ"

שרידי שמן זית בן כ- 8,000 שנה נחשפו בגליל התחתון, דצמבר 2014. באדיבות רשות העתיקות,
אחד מכלי החרס שנמצאו/באדיבות רשות העתיקות

שרידי שמן זית בן כ-8,000 שנה נחשפו לאחרונה באתר עתיקות בגליל התחתון. לפי רשות העתיקות, מדובר בעדות הקדומה ביותר לשימוש בשמן זית בארץ, ואולי בכל אגן המזרח התיכון.

החוקרים הישראלים ד"ר יניר מילבסקי ונמרוד גצוב מרשות העתיקות חשפו את את הממצא הנדיר בחפירות ארכיאולוגיות שעשו בעין ציפורי שליד נצרת. התגלית פורסמה בכתב העתIsrael Journal of Plant Sciences.



עוד בוואלה! חדשות:
לא גומרים את החודש: אחת מכל שש משפחות בישראל - ענייה
דאעש הוציא להורג 150 נשים שסירבו להינשא ללוחמיו
אובמה בברכה לרגל חנוכה: "ימים טובים עוד יגיעו"

שרידי שמן זית בן כ- 8,000 שנה נחשפו בגליל התחתון, דצמבר 2014. באדיבות רשות העתיקות,
כלי חרס באתר העתיקות בעין ציפורי שבגליל התחתון/באדיבות רשות העתיקות

החוקרים דגמו באופן שיטתי את כלי החרס שנמצאו בחפירה כדי לדעת מה אוחסן בהם ואלו שימושים עשו בהם תושבי המקום הקדמונים באלף השישי לפני הספירה. יחד עם ד"ר דבורי נמדר, חוקרת במכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית בירושלים, לקחו החוקרים פיסה קטנה מכלי החרס, ובאמצעות שיטות כימיות של מיצוי וזיהוי בדקו את השרידים האורגנים שנספחו לתוך הדפנות. מהבדיקות עלה כי כלי החרס, שתוארכו לתקופה הכלקוליתית הקדומה, הכילו שמן זית. השוואה של תוצאות המיצוי מהחרסים הארכיאולוגיים יחד עם זה של שמן מודרני בן שנה אחת, הראתה דמיון גדול בין השניים. דבר זה מלמד על רמת שימור גבוהה במיוחד של החומר העתיק, אשר שרד בהרכב קרוב למקור במשך אלפי שנים. בין 20 הכלים שנדגמו, שניים התגלו כקדומים במיוחד ומתוארכים ל-5,800 לפני הספירה בקירוב.

"בחפירות ארכיאולוגיות תת-ימיות שניהל ד"ר אהוד גלילי מול חופי כפר סמיר שמדרום לחיפה, נמצאו בעבר שרידי תעשיית שמן הזית מתקופה זו. ואילו כעת, בציפורי, נמצאו לראשונה עדויות לשימוש בשמן הזית. יחד עם התגלית מכפר סמיר, זוהי העדות הקדומה ביותר לייצור שמן זית בארץ, ואולי בכל הלבנט (אגן הים התיכון)", נמסר מרשות העתיקות. "ככל הנראה, שמן הזית היה כבר אז חלק מהתזונה, ואולי שימש גם למאור. על אף שאי אפשר לקבוע בוודאות, יתכן שמדובר בזן של זיתים שבויתו ונוספו לגידולי השדה המוכרים: דגנים וקטניות. גידולים אלו מוכרים לפחות 2,000 שנים קודם ליישוב בעין ציפורי. עם אימוצו של שמן הזית, הושלם בסיס המזון העתיק הים תיכוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully