וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגמה מדאיגה: פעוטה מתה משעלת; עלייה במספר החולים

17.12.2014 / 2:44

תינוקת בת חודשיים מתה מהמחלה הנשימתית לפני כשבועיים כתוצאה מסיבוך ובימים אלו מאושפז תינוק נוסף בטיפול נמרץ. על אף המלצת משרד הבריאות לנשים הרות להתחסן, חל גידול במספר הנדבקים. החיסון אינו כלול בסל הבריאות

תינוק בן יומו עם צמיד שם. ShutterStock
המחלה מסוכנת במיוחד אצל תינוקות בני פחות משנה/ShutterStock

תינוקת בת חודשיים מתה לפני כשבועיים כתוצאה מסיבוך של מחלת השעלת ובימים אלה מאושפז תינוק נוסף במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים קפלן, שחלה אף הוא במחלה. שני האירועים הקשים הללו התרחשו על רקע המלצת משרד הבריאות בשנה האחרונה לנשים הרות להתחסן מפני המחלה.

החיסון אמור לספק נוגדנים הן לאם והן לעובר מפני המחלה הזיהומית, שגובה מדי שנה את חייהם של כשני תינוקות בממוצע. למרות ההמלצה, שיעור המתחסנות עומד על כ-17 אלף נשים מתוך כ-20 אלף הריונות בשנה ובשנים האחרונות חלה עלייה במספר הנדבקים.

עם זאת, מצבו של התינוק המאושפז משתפר והוא יצא מכלל סכנת חיים. כמו כן, מבדיקת המקרה שבו מתה התינוקת עולה כי היא הספיקה לקבל חיסון אחד מתוך השלושה שמקבלים יילודים על פני חצי השנה הראשונה בחייהם. "הסכנה העיקרית טמונה בכך שעד שהתינוק לא מסיים לקבל את כל שלוש המנות של החיסון, בגיל חצי שנה, הוא למעשה אינו מחוסן", הסביר ראש שרותי בריאות הציבור במשרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו.

עוד בוואלה! חדשות
בן 12 מאשדוד התלונן על כאב ראש, ונמצא מת בחדרו
"בשורה של ממש": מחלקת שיקום ראשונה תיפתח בדרום
בן 3 נפצע קשה בשריפה בתל אביב, אחותו נפצעה קל

לדבריו, "על הורים אשר ילדיהם מפתחים תסמינים הדומים לאלה של שעלת לגשת מיד לרופא". הוא ממליץ להקדים תרופה למכה ולהתחסן עוד במהלך ההיריון, בין שבועות 27-36. "החיסון חיוני להגנה על היולדת, ובמיוחד להגנה על הרך הנולד, עד להשלמת סדרת החיסונים הנדרשת ליילוד".

עם זאת, החיסון נגד שעלת לנשים הרות אינו כלול בסל הבריאות ועלותו 63 שקלים. ניתן לקבל את החיסונים במרפאות החיסונים בלשכות הבריאות. "מלבד העלות של החיסון, זה מחייב הגעה ללשכות הבריאות ולחלק מהאוכלוסייה יש בעיה של נגישות", המשיך פרופ' גרוטו. "בוועדת סל הבריאות, שמכונסת בימים אלה, דנים באפשרות להכניס את החיסון לאימהות לסל הבא. אני באופן אישי מקווה שזה יקרה".

שעלת היא מחלת חורף נשימתית, התוקפת בעיקר ילדים ומתאפיינת בחום, נזלת ושיעול מתמשך שאינו עובר. עד שנכנס לשימוש החיסון הניתן כיום במסגרת סל הבריאות, הייתה המחלה נפוצה הרבה יותר, אולם מאז שהחלו בישראל לחסן, פחתו משמעותית שיעוריה. עם זאת, בשנים האחרונות נרשמה בישראל עלייה במספר החולים. השעלת מסוכנת במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל שנה. כ-1% עד 2% מהתינוקת בני פחות משנה שנדבקים במחלה - מתים.

  • עוד באותו נושא:
  • שעלת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully