וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר אוסטרליה: "הישראלים מבינים את הכאב שלנו"

16.12.2014 / 20:38

בשיחה עם וואלה! חדשות סיפר השגריר דייב שארמה כי משפחתו נהגה לבקר בבית הקפה בו התבצע הפיגוע. לדבריו, לקהילה היהודית לא נשקפת סכנה. "הילדים שואלים הרבה שאלות היום"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

העולם כולו עקב אתמול (שני) בציפייה דרוכה אחר הדרמה שהתחוללה בסידני, אוסטרליה, לאחר שמטיף מוסלמי קיצוני השתלט על בית הקפה "לינדט" במרכז העיר והפך את הלקוחות לבני ערובה. המשבר התנהל במשך 15 שעות, עד שכוחות מיוחדים פרצו לבית הקפה והרגו את המחבל, מאן הארון מוניס. שניים מבני הערובה נהרגו אף הם במהלך מבצע החילוץ, ואחד מהם היה מנהל בית הקפה, שנאבק במוניס וניסה להשתלט על הנשק שלו.

שגריר אוסטרליה בישראל, דייב שארמה, עקב גם הוא במשך כל היום בדאגה אחר דיווחי החדשות ממולדתו. בשיחה עם וואלה! חדשות יממה לאחר האירוע, סיפר שארמה כיצד השפיעה המתקפה על הציבור באוסטרליה, וגם על התגובות שקיבל ממכרים בישראל. "התחושה קשה מאוד, זה אירוע מטלטל עבור אוסטרליה", הסביר. "אני רגיל יותר לראות דברים כאלה באזור שאני מוצב בו, ופתאום להיות כאן בתל אביב ולהסתכל על אירוע כזה שקורה אצלי בבית, זה היה קשה מאוד".

עוד על המצור סידני בוואלה! חדשות:
השניות הגורליות שהביאו לסיומו של המצור בלב סידני
חצי יממה למצור בסידני: החטופים מוחזקים בחשיכה
המצור בסידני: הוגברה אבטחת מוסדות יהודיים בעיר

אוסטרליה מתאבלת יום לאחר המצור בבית הקפה "לינדט" דצמבר 2014. AP
"מדובר בטרגדיה איומה וכולנו מושפעים ממנה". סידני, היום/AP

שארמה נזהר מלסווג את המתקפה כמתקפת טרור אידיאולוגית, בהתאם לקו הרשמי של ממשלת אוסטרליה, שממתינה לתוצאות חקירת המשטרה. עם זאת, הוא אומר כי "האיש שביצע את המתקפה היה מוכר היטב למשטרה. הוא שלח מכתבי נאצה למשפחות של חיילים אוסטרלים שנהרגו באפגניסטן ונחשב לאדם קיצוני. הקהילה המוסלמית התנערה ממנו בבירור בכמה הזדמנויות. לא ברור עדיין מה הייתה המוטיבציה שלו, אבל בכל המערכת הפוליטית יש הסכמה שהאיש הזה לא מייצג את המוסלמים באוסטרליה או בכלל".

אחד החששות הגדולים באוסטרליה, אומר שארמה, הוא שהאירוע הקשה בסידני ייצור מתיחות על רקע דתי בתוך המדינה, בה מתגוררים כחצי מיליון מוסלמים. "הקהילה המוסלמית באוסטרליה נהגה באחריות וברגישות. הם גינו את זה במהירות והם מרחיקים את עצמם מדאעש וארגונים דומים, שמהווים עיוות של האיסלאם. רוב המוסלמים באוסטרליה הם אזרחים טובים, יש מוסלמים שמשרתים בצבא ובכוחות הביטחון, ואנחנו לא מכניסים ממד דתי לסיפור הזה", הסביר שארמה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אוסטרליה מתאבלת יום לאחר המצור בבית הקפה "לינדט" דצמבר 2014. AP
"הילדים שלי מאד התחשלו בישראל"/AP

שארמה מכיר היטב את בית הקפה שבו התבצע הפיגוע, ואומר כי הוא ומשפחתו ביקרו בו כמה פעמים בשנים האחרונות. "הילדים שלי שאלו הרבה שאלות סביב האירוע הזה. אנחנו מסידני, היינו בבית הקפה הזה. הוא מקום נעים מאוד, בעיקר בתקופה הזו שלפני חג המולד. הילדים שלי התחשלו במהלך הקיץ האחרון, כי שהינו בישראל לאורך תקופת המלחמה בעזה, אבל הם מעולם לא ראו דבר כזה קורה באוסטרליה. לא היה קל לדבר איתם על זה. מדובר בטרגדיה איומה וכולנו מושפעים ממנה".

לאורך כל היממה האחרונה, מספר שארמה, הוא קיבל מסרים רבים של תמיכה וסולידריות מישראלים מודאגים. בין השאר, התקשרו אליו יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, ח"כ עומר בר-לב ממפלגת העבודה ובכירים במשרד החוץ. "כל מי שהתקשר אמר לי – אנחנו מבינים מה עובר עליכם, אנחנו אתכם. זה מחמם את הלב, בעיקר כי אני יודע שלא מדובר בהודעות תנחומים טקסיות בלבד. הישראלים באמת מכירים את התחושה הזו, שיש אירוע טראגי שמלכד את כל המדינה. אנשים כאן עברו את הטראומה הזו יותר מדי פעמים". שארמה סבור כי חלק מהלקחים שאוסטרליה תפיק מהאירוע ברמה הטקטית ואולי גם המודיענית, יעלו במסגרת דיונים משותפים של גורמי ביטחון בישראל ובאוסטרליה.

בכל הנוגע לקהילה היהודית באוסטרליה, חשוב לשגריר להבהיר כי "יש כל הזמן אבטחה גבוהה סביב מוסדות של הקהילה, וזה כמובן יימשך, אבל אין לנו כל אינדיקציה שהקהילה היהודית הייתה מטרה באירוע הזה. האזור לא קשור לקהילה, ואין לחשוב שנשקף לקהילה סיכון מיוחד. חשוב לנו שחג החנוכה יעבור בשלום, בדיוק כמו חג המולד, ושאנשים יוכלו לחגוג למרות העצב שנגרם לכולם מהאירוע הזה", הוא מסכם.

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס אמש לאירוע באוסטרליה ואמר כי הוא מבקש "לשלוח תנחומים לראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט ולעם האוסטרלי על הפגיעה בחפים מפשע. הטרור האסלאמי הבינלאומי אינו יודע גבולות ולכן המאבק בו צריך להיות חובק עולם".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

אוסטרליה מתאבלת יום לאחר המצור בבית הקפה "לינדט" דצמבר 2014. AP
"האיש הזה לא מייצג את המוסלמים באוסטרליה או בכלל"/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully